Soms neem je de verkeerde beslissingen. Het boeken van een all inclusive vakantie bijvoorbeeld. Het was een financieel ingegeven beslissing. We wilden onbeperkt genieten en geen financiële verrassingen. Er waren wel andere verrassingen, want all inclusive is ook all inclusive in de rij voor het lopend buffet.
De gasten van het Tros Muziekfeest waren ook all inclusive. Met de gasten van het Tros Muziekfeest bedoel ik mensen met meer tatoeages dan diploma’s. Dus om een ligstoel bij het zwembad te bemachtigen, moest je ’s ochtends om half zeven al meedoen met het spelletje ‘handdoekje leggen niemand zeggen’.
Kipnuggets
Het eten was er prima. Er stonden de lekkerste salades klaar, maar waar stonden ze voor in de rij? De kipnuggets! En als ze dan aan de beurt waren, schepten ze niet een paar kipnuggets op. Nee, zo veel er op het bordje past en als er iets af valt is het niet erg want ook dat is all inclusive. Ik heb mensen acht dagen lang alleen maar kipnuggets zien eten. En nu weet ik niet hoeveel nuggets er uit een kip gaan, maar er waren mensen bij die minimaal twintig kippen aan nuggets naar binnen hebben gewerkt.
Een aantal weken terug hoorde ik op een congres nog iemand roepen dat ict-bedrijven meer via het all inclusive concept moesten werken. Dus geen grote verrassingen meer na afloop en projecten die uit de klauwen lopen. Na deze vakantie denk ik daar iets anders over. Er is van beide kanten geen prikkel meer. Bij het bedienend personeel is er geen prikkel om klantvriendelijk te serveren en bij de gasten is er geen prikkel om te stoppen met het opscheppen van de kipnuggets.
Stinkende best
De reden dat veel ict-projecten uit de klauwen lopen is ook omdat veel afnemers van ict denken dat ze all inclusive hebben besteld. Dat ze één prijs betalen en dat ze dan onbeperkt kunnen vragen wat ze willen. Het is dan heel vervelend als je achteraf de rekening krijgt. Ict-bedrijven moeten gewoon werken zoals in een goed restaurant. Jij bestelt iets wat op de kaart staat en de kok doet zijn stinkende best om klaar te maken wat jij hebt besteld. En als je de rekening krijgt, betaal je nog iets extra’s ook.
Grappig genoeg werkt deze analogie van all-inclusive (al dan niet verwacht) en regulier restaurant heel goed… ik zal ‘m ook gaan gebruiken. Dank je…
Het blijven pareltjes, hoogtepunten in mijn verplichte kost van de vakliteratuur, die columns van Spoelstra.
Ook deze analyse is weer messcherp!
ook in de IT kan een gek meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden. Ik heb zelf vaak genoeg projecten opgezet en uitgevoerd die uiteindelijk ‘overvraagd’ werden door extra gebruikerswensen…
Een simpele regel in de overeenkomst dat er geen meerwerk gefactureerd kan worden is voldoende.
Als de ICT bedrijven zich niet fatsoenlijk opstellen en klanten negatief willen laten verrassen moet je ze zelf maar opvoeden door de opdracht af te bakenen.
Als de klant meer werkzaamheden laat uitvoeren kan dit, maar stel de klant wel vooraf op de hoogte van de financiële consequenties.
Vanuit een hotel in zonnig Fentaventure toch een reactie. Natuurlijk niet zo leuk als Jacob maar ik ga het proberen… De metafoor is prachtig maar gaat niet helemaal op. Ik heb een all inclusief meegemaakt in Turkije waar (Magic life) dit niet het geval was. De prijs was hoog en je wist wat je kreeg(goede sales). En dat is de makke van een ICT bedrijf. Door de lage prijs en … Sales krijg je zeker dit soort problemen. Maar uit ervaring weet ik het kan ook echttttt anders. En ik hoop dat Jacob ook eens een positieve werkervaring mag meemaken.
Ja ik volg wat je zegt, en ergens heb je een punt. Maar weet je wat mij nog steeds Irriteert? Frappeert? Frustreert? Dat het nog steeds zo is dat IT professionals en professionals in IT, los even van hun persoonlijke professie, expertise en ervaring, met alle Respect, nog steeds niet blijken over te kunnen brengen op klanten of steekholders…..
Wat IT is. Wat het doel van je IT is? Op welke wijze je dat doel behaald met de inzet van welke IT perpipherals. Hoe je je plan doelmatig opzet of wat je exacte plek is in de E2E IT keten. Hoe je als IT professional klaarblijkelijk nog steeds niet over het voetlicht weet te tillen hoe IT werkt, hoe je dat in zet en uiteindelijk het best en meest geniet van het Rendement van IT.
Lees, geen overzicht, kennis of ervaring van de gehele E2E IT keten ma
Als je namelijk niet over het voetlicht weet te brengen dat elke stap in en met IT volkomen voorspelbaar is, dan schep je iets wat men ook wel noemt het paradox van IT. Voorspelbare heel veel dure rekeningen. En was IT nou juist niet een materie die dat moest voorkomen?
Basaal zijn er namelijk maar drie gemene delers die IT projecten volkomen uit de hand laten lopen.
Incompetentie
Gewoon net doen alsof je weet waar je het over hebt en mee bezig bent en heading voor disaster.
Impotentie
Geen visie, kennis en ervaring hebben van de E2E IT keten maar het wel pretenderen
Ego
De verkeerde V/M op de totaal verkeerde plaats die vervolgens wel een soort van regie meent te moeten nemenhebben maar dat dan ook net niet helemaal doet of kan waardoor er heel voorspelbaar een ketenprobleem zich aan dient.
In alle drie de redenen krijgt de klant te maken met de voorspelbare keerzijde van een IT project. Heel veel hele hoge rekeningen waar geen productiviteit tegenover staat.
(Rotterdams)
Uiteraard kun je ook perfect recht lullen wat krom is en de grootste ‘uitglijer’ een succes noemen.
Hoe voorspelbaar….
Ligt dit aan de klant of aan onze sales collega`s die de offerte all inclusive verkopen terwijl het project kaders en beperkt budget kent?
@Reza
Wat te denken dat sales vaak meer probeert te verkopen dan reeel? #misrepresentatie #misseptie
Vaak om de klant te pleasen kan juist in dat stadium een enorme valkuil ontstaan door pretentie iets toe te zeggen wat de lading niet helemaal kan dekken. Mijn ervaring van vaak althans. Oorzaak van menig discussie achteraf.
@NumoQuest:
Ik heb vaak meegemaakt:
– in de offerte stond niet duidelijk wat er verkocht is (dat hoeft geen FO te zijn),
– sales heeft eea beloofd om de klant binnen te halen. De klant weet niet dat die zaken buiten het budget van offerte vallen,
– PL besteedt weinig aandacht aan de kick-off met de klant om de offerte, binnen/buiten scope, randvoorwaarden etc te bespreken en duidelijk in zijn PID op te nemen. Mocht PL naar aanleiding van dit gesprek er achter komen dat klant meer verwacht dan moet hij voor de start en uitvoering deze afwijking tov offerte aan sales voorleggen.
Deze punten en nog wat andere zaken vormen het fundament voor een
all inclusive project.
Terug naar mijn vraag, wordt dit veroorzaak door de klant of door sales (en later PL)?
Misschien is de beeldspraak nog duidelijker als je aangeeft dat je nog nooit op een all-inclusive vakantie was geweest en dat het personeel naast hun eigen taal alleen gebrekkig Engels spreekt zodat je het liefst maar elk contact met ze wil vermijden omdat het toch weer uitdraait op een grote spraakverwarring.