De Koninklijke Nederlandse Voetbalbond (Knvb) en it-partner Triple IT onderzoeken op welke wijze interactieve technologie kan worden ingezet in de voetbalsport. De eerste oplossingen met draagbare apparatuur ('wearables') en virtual reality zijn ontwikkeld en getest en worden nu in aanloop naar het WK Voetbal in Brazilië toegepast voor de training van het Nederlands elftal. Zo is Google Glass met een videoanalyse-app mee naar de trainingsstage in Hoenderloo en zal een Oculus Rift-oplossing worden ingezet om spelsituaties te herbeleven.
Triple IT (tachtig man) is een Alkmaarse ontwikkelaar van internet- en mobiele apps. De KNVB en het Nederlands elftal zijn afnemers van de apps van het bedrijf. Zo heeft Triple IT voor de trainers van Oranje een videoanalyse-app ontwikkeld om met Google Glass al tijdens de training de videobeelden van situaties te kunnen (her)bekijken. Deze opnames, die doorgaans achteraf geanalyseerd worden, zijn hiermee op het veld beschikbaar voor een ruimer inzicht in spelersacties in bepaalde situaties. Hier kan de trainer vervolgens terplekke op inspelen.
Het bedrijf meldt verder dat er nog een interactieve simulatie- en analysetool in ontwikkeling is die gebruik maakt van virtual reality. Dankzij de Oculus Rift zijn eerdere spelsituaties oneindig te herbeleven. ‘Met deze bril op waan je je tijdens de nagebootste situaties als één van de spelers op het speelveld, op elke gewenste positie. Spelers kunnen er situaties mee terugkijken, vanuit een ander perspectief ervaren of alternatieve acties simuleren en zo op interactieve wijze het eigen spel verbeteren’, aldus Triple IT.