'Big data moet onderdeel uitmaken van de bedrijfsstrategie. Bedrijven hebben geen aparte big data-strategie nodig', aan het woord is Bill Schmarzo, cto enterprise information & analytics bij EMC. Tijdens een interview op het EMC World-congres in Las Vegas plaatst Schmarzo graag wat kanttekeningen bij de hype rond big data.
‘Twee jaar geleden liep de ict-industrie over van de succesverhalen over big data. Tijdens die hype riepen sommigen zelfs dat het datawarehouse dood was, ETL niet meer nodig was en bussiness intelligence over zou zijn. Onzin natuurlijk. Data-scientists kunnen veel leren van vakbroeders uit de bi-wereld. Bijvoorbeeld hoe je goede dashboards bouwt en hoe je bedrijfskritische processen benoemt.’
Volgens Schmarzo maken veel bedrijven die met big data bezig zijn een pas op de plaats. Ze hadden te hoge verwachtingen van de uitwerking van big data op de verbetering van de bedrijfsresultaten. Dat beeld moeten ze restetten. Schmarzo: ‘Je ziet dat de volumes aan bedrijfsgegevens nog steeds fors stijgen. De uitdaging is, hoe pas ik big data zo toe dat de analyse bijdraagt aan betere bedrijfsresultaten.’ Ook daar slaan bedrijven volgens de EMC’er regelmatig de plank mis. ‘Allerlei universiteiten starten een opleiding tot data-scientist, maar met kennis van statistiek en een hoop nieuwsgierigheid kom je ook een eind. Het gaat erom dat je focust op het bedrijfsproces. Als je dan de juiste data analyseert kun je bijvoorbeeld sturen op de aanpak van omzetverlies of voorspellingen doen over mogelijk onderhoud aan machines.’
Schmarzo ziet ook andere vakgebieden steeds meer gebruik maken van big data. Bijvoorbeeld bij beveiliging. ‘Big data maakt het mogelijk om informatie op netwerken continu te monitoren op bijvoorbeeld fraude. Aanvallen worden real time geïdentificeerd.’
Schmarzo, die van 2007 tot 2008 vice president analytics was bij Yahoo, schreef voor zijn huidige werkgever het boek ‘Big Data, Understanding How Data Powers Big Bussiness’.
De bovenkant van de Gartner Hype cycle is bereikt :-)! kunnen we eindelijk weer normaal gaan doen.
Nuchter geluid over big data. Wie volgt?
Ik was wat dat betreft wel een beetje van de eersten die BD neersabelde … evenals al die andere hypes die weinig toevoegend zijn gebleken.
Nuchterheid en Eenvoud nog steeds de sterksten.
De titel is nogal suggestief en ook niet correct. Big data moet onderdeel uitmaken van de bedrijfsstrategie. Bedrijven hebben geen ** aparte ** big data-strategie nodig (die los staat van de bedrijfsstrategie) is wat Bill Schmarzo zegt.
Kortom, het belang van big data wordt volledig onderschreven alleen moeten we nog leren er mee overweg te kunnen. Reacties als die van NumoQuest spreken wel boekdelen. Dit soort geluiden hoorden we ook toen het internet net opkwam en idem bij mobile phones. De eerste toepassingen waren niets anders dan een uithangbord en bellen zonder snoer. Het duurde even voor we daar de meerwaarde uit konden halen met allerlei nieuwe mogelijkheden en toepassingen. Bij big data zal dat niet anders gaan, we weten nog amper wat er allemaal kan.