Ict-dienstverlener Capgemini is door de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) aangesteld voor de applicatiedoorontwikkeling en -beheer van het bedrijfssysteem Indigo. Het contract is getekend voor een periode van twee jaar met een optie tot verlenging voor dezelfde periode. Met IBM en Ebicus is een samenwerkingsovereenkomst gesloten voor het inbrengen van mensen, expertise en tooling op het gebied van applicatiebeheer en -ontwikkeling.
De IND beslist jaarlijks over een kwart miljoen verblijfsaanvragen en naturalisaties. Sinds begin 2013 realiseert de IND de behandeling van vreemdelingenaanvragen volledig via Indigo. De realisatie van het systeem is onderdeel van het programma ‘IND bij de Tijd’ en draagt bij aan het verhogen van de snelheid van het afhandelen van procedures en verdere vernieuwingen binnen de vreemdelingenketen. De IND en Capgemini zullen gezamenlijk inzetten op doorontwikkeling en optimalisering van Indigo.
Accenture, Be Informed en Ordina
In 2006 werd besloten tot de bouw van het bedrijfssysteem Indigo. De geschatte kosten werden geraamd op zestig miljoen euro. In oktober 2009 bleek dit echter al acht miljoen euro duurder uit te vallen. Desondanks wist het systeem in 2009 de NAF Architectuurprijs te winnen. Dienstverleners Accenture, Be Informed en Ordina hebben het systeem in beginsel gebouwd. Capgemini werkte eerder ook mee in de ontwerpfase van Indigo, maar was verder niet betrokken bij de ontwikkeling van het systeem. Eveneens verzorgde Capgemini het beheer van Indigo-voorganger INDis totdat dit systeem werd uitgefaseerd door de livegang van Indigo.
Op 1 januari 2011 moest Indigo uiteindelijk live gaan, maar de Rekenkamer sprak in maart 2010 al uit dat dit waarschijnlijk niet gehaald zou worden. Dit bleek juist en eind 2010 gelaste de toenmalige minister Gerd Leers een onderzoek naar de vertraging. In de uitkomsten hiervan kreeg Ivent, de ict-afdeling van het ministerie van Defensie en de toenmalige beheerder van het systeem, een flinke veeg uit de pan. Onder andere door ontbrekende of onvolledige release notes haperde het proces van ingebruikname. Ook kwam uit het onderzoek naar voren dat Ivent onvoldoende kennis had van service oriented architectures.
Extra inhuur
De betrokken partijen kwamen met de nieuwe planning om medio 2012 Indigo stabiel te krijgen. Gevolg was dat de extra ontwikkelkosten het budget voor het systeem naar 83,5 miljoen euro opjoegen. Uiteindelijk ging eind 2012 Indigo live en worden er jaarlijks 2,4 miljoen euro extra kosten gemaakt om met de hulp van inhuur het systeem overeind te houden. Met het aanstellen van Capgemini voor de doorontwikkeling en het beheer wordt hier onder andere een einde aan gemaakt.
‘Indigo is een zeer complex systeem met een cruciale rol binnen de overheid en in de vreemdelingenketen’, zegt Jeroen Versteeg, ceo Application Services bij Capgemini. ‘Wij kijken er dan ook naar uit om het systeem de komende jaren in nauwe samenwerking met de IND door te ontwikkelen en verder vorm te geven.’
Sprak laatst een aantal IND’ers en die waren niet te spreken over Indigo. Hopelijk kan Cap het tij keren.
Zo werkt dat dus bij de grote spelers in de commeriële ICT;
met de €€ in de ogen met flink lobbyen voor een overheidsproject,
WC-eend actie met ‘prijs voor het ontwerp’ (mooie schommel!),
en als het project faalt lekker de schuld afschuiven op een ander.
Veel succes Capgemini, jullie zult het nodig hebben.
Indigo is een complex systeem. Technisch niet goed opgezet, wel hysterisch bewaakt. Wat technisch mogelijk is, was vaak politiek onhaalbaar.
Het ICT-park van de IND is complex. Historisch opgezet wordt hysterisch “bewaakt”. Wat technisch mogelijk is, blijkt vaak politiek onhaalbaar.
Capgemini wens ik veel succes.
@Mark: Wat voor IND’ers: zaakbehandelaars, (C-level) managers, kennis modelleurs, beheerspecialisten, …?