Succesvolle implementatie van baanbrekende technologie staat of valt met de ict-infrastructuur. Slechts een kwart van alle cio´s slaagt erin de ict-investeringen optimaal te benutten, een krachtige return on investment (roi) te realiseren en het gewenste resultaat te leveren.
De snelheid en toestroom van nieuwe technologieën zorgt voor een ingrijpende verandering van de manier waarop bedrijven opereren en tot interactie met klanten overgaan. Gartner spreekt in dit verband over de ‘Nexus of Forces’, oftewel de ‘convergentie en wederzijdse versterking van vier onderling afhankelijke trends die mensen ondersteunen in hun interactie met elkaar en met hun informatie’. Deze macrotechnologische trends zijn in hoge mate verantwoordelijk voor de revolutie die zich momenteel binnen het bedrijfsleven voltrekt. We hebben het hier over social media, mobiliteit, cloud computing en big data. Directieleden zien in deze nieuwe technologieën interessante mogelijkheden voor innovatie, meer efficiëntie en een krachtigere klantervaring – geen overbodige luxe in een uiterst concurrerende markt. Maar wat betekent dit voor de cio?
Te goed om waar te zijn?
In theorie zouden cio’s blij moeten zijn met de interesse van ceo’s in de cloud. Ze zouden het fijn moeten vinden dat de cfo wil weten hoe big data en business analytics kunnen worden ingezet om bedrijfsprocessen te optimaliseren. En welke cio wil nu de kans mislopen om samen met de sales manager en marketingdirecteur de uitrol te plannen van een social crm-systeem dat de interactie met de klant op revolutionaire wijze zal veranderen?
Het is echter aan de cio om ervoor te zorgen dat de innovatieve nieuwe technologie die het bedrijf binnenhaalt zoveel mogelijk voordeel en toegevoegde waarde biedt. De beloofde prestatieverbetering en andere voordelen zullen echter uitblijven als de onderliggende infrastructuur de geavanceerde nieuwe technologieën onvoldoende ondersteunt.
Hierdoor kan het gebeuren dat het bedrijven niet lukt om het potentieel van hun kostbare applicaties optimaal te benutten, met negatieve gevolgen voor het bedrijfsresultaat. Uit een recente enquête die in opdracht van mijn werkgever werd uitgevoerd onder cio’s in tien landen in de EMEA-regio blijkt dat vier van de tien (44 procent) bedrijfsapplicaties die in de afgelopen twaalf maanden zijn geïmplementeerd, slechter presteren dan verwacht. Er is vaak een kloof tussen de doelstellingen van de directie en wat er met de bestaande infrastructuur kan worden bereikt. Bovendien realiseert slechts 6 procent van alle directieleden zich dat de implementatie van innovatieve technologie spaak kan lopen door een gebrekkige infrastructuur of slechte netwerkprestaties.
Transformers
We hebben op basis van het rapport 25 procent van cio’s geïdentificeerd die op doeltreffende wijze gebruik weten te maken van innovatieve technologie. Hen lukt het wel om hun investeringen te vertalen in betere bedrijfsprestaties. Deze groep, die we Transformers noemen, loopt voorop als het gaat om technologische investeringen.
Transformers voegen niet klakkeloos nieuwe bedrijfsapplicaties toe. Ze begrijpen dat een krachtige infrastructuur een eerste vereiste is om het potentieel van geavanceerde technologie optimaal te kunnen benutten. Deze cio’s weten over de hele linie productiviteitsverbeteringen door te voeren. Tegelijk denken ze al op kortere termijn een rendement op hun investeringen te behalen. 70 procent van de Transformers verwacht binnen twee tot drie jaar een roi te realiseren op de meeste of zelfs alle nieuwe technologieën. Bij alle andere cio’s van de onderzochte bedrijven ligt dit percentage op 57 procent.
Een belangrijk onderscheidend kenmerk van Transformers is dat zij zich voor optimalisatie van de waarde van hun technologische investeringen vooral richten op consolidatie en nieuwe architecturen. Niet-Transformers richten zich daarentegen meer op onderhoud en beheer. De kans is groot dat Transformers reeds een consolidatieslag in hun datacenter hebben uitgevoerd (36 procent) of daarmee bezig zijn (41 procent).
Omarm de transformatie
Ik ben van mening dat bedrijven een balans moeten zien te vinden tussen hun investeringen in macro-technologische trends en de ondersteunende infrastructuur. Transformers laten zien hoe technologische investeringen optimaal kunnen worden benut. Zij begrijpen dat technologieën die de bedrijfsinnovatie bevorderen alleen goed kunnen worden ingezet als de onderliggende infrastructuur toereikende ondersteuning biedt.
De directie overtuigen van de transformatiekracht van ict is een goede eerste stap. Uit het rapport ‘The Transformers: How to Ensure ROI on innovation investments‘ blijkt echter dat cio’s nog verder moeten gaan. Ze zullen niet alleen moeten investeren in nieuwe technologieën, maar ook voor een stabiele en veerkrachtige ict-infrastructuur moeten zorgen. Het is immers de verantwoordelijkheid van de cio om te zorgen voor investeringen die zoveel mogelijk waarde toevoegen.