Ict-reus IBM opent een eigen app-store voor clouddiensten. Vanuit die webwinkel met de naam IBM Cloud Marketplace verkoopt het ict-bedrijf een groot deel van zijn software- en diensten. Het ict-bedrijf stelt klanten in de gelegenheid om de software eerst uit te proberen voordat deze definitief wordt aangeschaft.
IBM: ‘Sinds de opening zijn ruim honderd Software-as-a-Service (SaaS)-applicaties beschikbaar. Deze zijn afkomstig van gerenommeerde leveranciers als Paypal, Zend, Sendgrid, MongoDB, NewRelic, Redis Labs, Sonian, Flow Search Corp, Twilio en Ustream.’
Volgens de leverancier markeert de opening van een eigen marktplaats voor cloudapplicaties een nieuw hoofdstuk in IBM’s cloudstrategie. Eerder investeerde het bedrijf al miljarden in zijn IaaS-aanbod (Infrastructure-as-a-Service), onder andere door de overname van Softlayer dat voor zo’n twee miljard dollar werd ingelijfd..
Volgens IBM is de wijze waarop de webwinkel de samenwerking tussen verschillende gebruikersgroepen, zoals it-professionals, ontwikkelaars en de line-of-business bevordert, uniek te noemen. ‘Ze kunnen nieuwe diensten real-time testen, aanpassen en direct van elkaars expertise profiteren, waar ze voorheen vaak op elkaar moesten wachten. Deze vorm van zelfbediening helpt organisaties sneller de overstap te maken naar een hybride cloudomgeving.’
BlueMix
Naast de opening van de app-store kondigt IBM ook aan dat het zijn Bluemix open cloud platform uitbreidt met dertig nieuwe diensten. ‘BlueMix biedt een startpunt voor ontwikkelaars om applicaties te bouwen en te testen in een sandbox-omgeving en deze vervolgens te verkopen via de IBM Cloud Marketplace. Ontwikkelaars hebben de beschikking over een breed scala aan clouddiensten en api’s op het gebied van big data, mobiele- en sociale-technologieën. De implementatietijd van nieuwe applicaties kan gereduceerd worden van maanden naar dagen’, aldus de leverancier.