'De Nederlandse overheid raakt elk jaar vier tot vijf miljard euro kwijt aan ict-projecten die mislukken. Vooral met de grote technologieprojecten gaat het mis. Van die projecten – vanaf een budget van 7,5 miljoen euro – slaagt maar 7 procent. Van alle projecten bij elkaar is 30 procent succesvol.' Dat zei hoogleraar beleidsinformatica en directeur van Venture Informatisering Adviesgroep nv (VIAgroep) Hans Mulder tijdens het eerste openbare verhoor van de tijdelijke ICT-Commissie van de Tweede Kamer die onderzoek doet naar ict-projecten binnen de overheid.
Volgens Mulder mislukt ruim een derde van de grote projecten (36 procent) zodanig dat het nieuwe systeem nooit in gebruik wordt genomen en ruim de helft (57 procent) wordt betwist. Dat betekent bijvoorbeeld dat het butget wordt overschreden, de ict-oplossing te laat wordt opgeleverd of anders wordt dan aanvankelijk was gepland. Van alle projecten bij elkaar faalt een kwart en wordt 46 procent betwist.
Het gaat volgens Mulder om ruwe schattingen. Hij ziet de situatie wel verbeteren, tien jaar geleden ging de Rekenkamer volgens hem nog uit van schattingen van zo’n zes miljard euro per jaar. Ook vinden er meer ict-trajecten plaats in vergelijking met de situatie zo’n tien jaar geleden.
‘Kleinere projecten in plaats van doormodderen’
Volgens Mulder is de verspilling van overheidsgeld aan ict vergelijkbaar met andere Europese landen. ‘Als er een top-tien zou zijn van redenen waarom projecten falen, dan gaan de eerste drie over mensen en niet over de technologie zelf’, aldus Mulder. ‘Zo loopt de communicatie en het management eerder mis als er meer partijen bij zijn betrokken. De projecten van de overheid zijn per definitie groot, omdat die vaak voor veel burgers bestemd zijn.’
‘De projecten zijn ook echt ingewikkeld en leveranciers onderschatten dat nogal eens’, legde hij de kamer-commissie voor. Mulder pleit onder andere voor kleinere projecten. ‘Die zijn ook makkelijker te stoppen als het misloopt. Bij grote projecten moet de overheid vaak doormodderen’, zei hij volgens persbureau ANP.
Interessante uitkomst. Niet verassend, maar best wel jammer dat het zoveel keren misgaat.
De verspilling nav. falende ICT bij de projecten bij de overheid is recht evenredig met de hoeveelheid alpha’s in de beslissingslagen.
Napoleon is dood, ook oud nieuws……
Als ik me niet vergis heeft Algemene Rekenkamer (net als veel gemeentelijke) al jaren geleden dezelfde conclusies getrokken en dezelfde adviezen gegeven. En dus kregen we rijks-CIO, een rijks-ICT dashboard en nog wat van die raamdecoraties die allemaal om de hete brij heen draaien omdat RCA van dit probleem toch grotendeels ligt in het aanbestedingsbeleid of misschien moet ik zeggen uitbestedingsbeleid want steeds vaker blijkt het kind met het badwater weggegooid te zijn.
In politics stupidity is not a handicap – Napoleon Bonapart
Lees net het boek Wie orde zaait zal chaos oogsten van Walter Baets. Hoe meer we het willen beheersen en controleren, hoe meer het uit de hand loopt. Zolang we de basisprincipes van vernieuwen niet begrijpen en ernaar gaan handelen, zal het gewoon zo doorgaan.
Laten we eens beginnen met de Agile principes tot ons te laten doordringen en vanuit die filosofie het idee omhelzen dat we alleen in kleine stapjes van werkelijk doen onze dromen kunnen laten uitkomen.
Een in mijn ogen positief voorbeeld hiervan is de belastingaangifte App van de Belastingdienst die alleen werkt bij simpele aangiften. Ze hebben daar bewust het idee genegeerd dat je pas een app mag lanceren als het in alle omstandigheden werkt. Dit had er namelijk toe geleid dat de app pas over 2 jaar geïntroduceerd zal worden en dan niet blijkt te werken. Nu hebben ze een App gelanceerd die al 30% van de aangiften aankan en volgend jaar weer een stuk meer en tegelijkertijd ook al uitvoerig in de praktijk getest!
Is er ook onderzoek gedaan naar het MOMENT waarop risicobeperkende ingrepen in beeld komen en daadwerkelijk opgepakt worden? Want als ik een stapel oude project/programma-plannen en/of beleidsnotities doorneem (ongeacht of de risicoparagraaf door ambtenaren of leveranciers werd opgesteld) dan zie ik dat dikwijls vooraf een aankondiging wordt gedaan m.b.t. complexiteit in termen van schaalgrootte, scopeverbreding, aantal betrokken partijen, realiteitsgehalte van de planning, veranderbereidheid, ketenafhankelijkheden, legacy IT, harmonisatie van (juridische) begripsbepalingen, governance (RACI), project/budgetcontrol, etc. M.a.w… het lijkt mij dat er iets mis gaat met de opvolging van dergelijke aankondigingen… niet met de risicosignalering als zodanig.
Oud nieuws. Ik heb daar zelf al in het verleden een artikel overgeschreven. Zie onder John Roos opinie Computable. Doet overigens niets af aan de constatering. We zouden niet hoeven te bezuinigen als er geen geld wordt verspeeld. Geldt in het algemeen voor alles.
Oude economie formule. Geen geld uitgeven is sparen.
Graag wil ik van Pim lezen wat de overheid er aan gaat doen zodat een en ander een stuk beter gaat lopen. Het is ongelofelijk dat dit nu nog kan gebeuren met alle bestaande methodes en standaarden dat de overheid zo laag scoort. Huur (betere) mensen in en luister naar ze zou ik voorzichtig willen zeggen.
Vanochtend het programma gevolgd. Net als de reeds geplaatste reacties, constateer ik ook, dat er weinig nieuws gemeld wordt. De commissie is niet kritisch. Een oorzaak-analyse wordt gebaseerd op slechts een beperkt aantal Nederlandse projecten en een algemeen beeld van de situatie in andere West Europese landen. Bij een analyse op het aanbestedingstraject wordt hoofdzakelijk aandacht besteed aan een representatieve business case en innovatie doelstellingen. De commissie weet de juiste vragen niet te stellen. Als Nederland prat wil gaan op high-tech, dan mogen we dat toch weerspiegeld zien in die commissie ?
Binnen de industrie verlopen dit soort projecten goed. Ik stel voor dat dhr. Mulder contact met ons opneemt en bij wijze van proef een automatiseringsopdracht door een industrieel system integrator laat uitvoeren. Ik leef met de overtuiging dat beide werelden van elkaar kunnen leren, laten we het beste uit beide werelden combineren.
Ik denk dat men bij de overheid beter moet investeren in eigen deskundig ICT-personeel. Pas dan kun je grote projecten uitbesteden. Alleen met medewerking van eigen ICT-deskundigen kun je een informatie behoefte juist analyseren. Deze kunnen ook het beste controleren of aangeboden diensten leiden tot de juiste oplossing. Ook bij het implementeren van nieuwe werkmethoden zijn eigen ICT-deskundigen onvervangbaar.