PK Automatisering uit Assen heeft zijn concept van de CU-Box, het mobiele systeem voor berichtenverkeer, navigatie en data-uitwisseling voor de spoedeisende zorg, uitgebreid met een triage-app. Dit is een workflowinstrument waarmee een triagist ter plekke direct een diagnose kan stellen, de urgentie kan bepalen en een patiënt kan doorverwijzen. Alle processtappen voor de triagist bij huisartsenposten, spoedeisende hulp van ziekenhuizen en ambulancemeldkamers zijn gebundeld in deze workflow-app.
Triage is het beoordelen van de urgentie van de hulpvraag. Een triagist bepaalt met hoeveel spoed een patiënt een medisch onderzoek en behandeling moet ondergaan. Vervolgens bepaalt de triagist de wijze waarop het beste aan de hulpvraag is te voldoen en door welke zorgverlener. Triageprocedures laten zich zowel telefonisch als met de patiënt aan de balie van een eerste hulppost afwikkelen.
Volgens Jack Paas, directeur PK Automatisering, gaat er bij de afhandeling van de vraag naar spoedeisende medische hulp en adequate en snelle uitvoering veel tijd verloren aan het eventueel zoeken naar informatie in dossiers en aan inefficiënt berichtenverkeer tussen de diverse hulpverleners. ‘Tijdig toegang op locatie tot actuele gegevens is van levensbelang. CU-Box Triage helpt de spoedeisende zorgverlener om het triageprotocol conform de NTS – Nederlandse Triage Standaard – op de iPhone of iPad snel en correct af te handelen.’ Voor het ophalen van meest actuele data uit het medische dossier van de patiënt laat de app zich gelijktijdig gebruiken met een online verbinding met een elektronisch patiëntendossier of de backoffice van de huisartsenpost.
Berichten
De triage-app is een verrijking van het CU-Box-platform. PK Automatisering verwacht in de komende jaren het platform uit te breiden met nog meer tools. Kern ervan is de CU-Box. Die fungeert als een elektronische berichtenschakelaar. Het platform bundelt de data uit verschillende elektronische systemen – telefooncentrale, medische dossiers, navigatie – en zorgt ervoor dat alle betrokkenen de voor hen relevante informatie ontvangen. Ingebouwd in de spoedauto is de box altijd mobiel bereikbaar. Zowel de chauffeur als de dienstdoende arts kunnen tegelijkertijd en afzonderlijk van elkaar met het platform communiceren. De chauffeur legt tijdens de rit met een app de status van het voertuig vast en de arts raadpleegt via zijn iPad de beschikbare medische gegevens van de patiënt.
PK Automatisering beheert vanuit eigen meldkamers en datacenters de netwerkinfrastructuur voor de spoedeisend zorg in delen van Friesland, Groningen, Drenthe en Brabant, gebieden met in totaal ruim vier miljoen inwoners. In eerste instantie werd tot de ontwikkeling van CU-Box besloten om te kunnen voldoen aan de eisen van de Inspectie voor de Gezondheidszorg. In 2011 werd begonnen met een proefproject. Inmiddels heeft het systeem zich in de praktijk voor huisartsendiensten bewezen en is in testfase ook in gebruik bij een aantal ambulancediensten.