Dat was een zeer opvallend onderzoek vorige week: de markt slikt gebreken van Oracle, SAP en Microsoft. Meer dan de helft van de bedrijven die recent een erp-systeem hebben geïmplementeerd van de grote ict-bedrijven, kijkt niet raar op dat bepaalde essentiële processen helemaal niet werken. Heel benieuwd of deze mensen het ook slikken als ze een auto kopen en de auto alleen maar linksaf kan slaan.
Aan de ene kant is het ook weer niet opvallend, want zo gaat dat al dertig jaar in de ict-branche. Als je met elkaar trouwt, accepteer je ook dat bij je partner bepaalde functionaliteiten ontbreken. Dat is bij mijn eigen vrouw ook zo, maar dat is mijn eigen schuld. Had ik maar niet op de look & feel moeten selecteren maar op functionaliteit.
Ramen schoonmaken
Dit geldt overigens andersom ook. Mijn vrouw wist van te voren ook dat huishoudelijk werk niet mijn core business is. En toch vond ze het vorige week nodig mij mee naar buiten te nemen en mij te wijzen op onze voorgevel. ‘Kijk eens naar de voorgevel’, zei ze. ‘Hangt daar een groot bord met daarop ‘Hotel’?’ Waarop ik zei, ‘nee maar je mag wel de ramen eens schoonmaken’. Ik dacht het wordt toch ruzie, dus ik kan het maar beter direct zeggen ook.
Afnemers van Oracle, Microsoft of SAP worden niet eens meer boos. Ze accepteren gebreken alsof ze goedkope rommel van de Xenos hebben gekocht. Maar waarom accepteren ze het? Aankoop bevestigend gedrag? Kunnen ze niet meer terug? Veel huwelijken houden ook stand omdat het huis onder water staat. Of hebben ze ook geen vertrouwen in de rest en denken ze, ‘ach aan iedereen mankeert wel iets’?
Ramenwasser
Hoe ik de ruzie thuis heb opgelost? Ik heb mijn verlies genomen en heb ervoor gezorgd dat de ramen weer schoon zijn. Oftewel, ik heb een ramenwasser gebeld.
Tja het is mij ook een raadsel waarom we in de automatisering masaal accepteren dat grote merken hun beloftes alles behalve waar weten te maken.
Jacob, je opmerking over de ramenwasser was ongetwijfeld als grapje bedoeld, maar daarmee heb je het probleem toch wel afdoende opgelost lijkt me. Als mijn auto het niet meer doet ga ik immers ook niet meer zelf sleutelen maar bel ik een garagebedrijf.
@Pascal Het gaat volgens mij ook over afkopen van verantwoordelijkheden en onzekerheden. Dan kan je het beste met een gigant in zee gaan, het kost wat je krijgt wat (hoop je, valt soms tegen). Ook al zijn er genoeg goedkopere alternatieven.
Spoelstra gaat trouwens al een aantal keer uitstekend in de herkansing. Al vind ik Ewout de grootste komiek.
Leuke vergelijking al gaat die wat mank in deze situatie. Een betere vergelijking is de aanschaf van een dure Porsche waarin perse de motor van de oude VW moet worden overgeplaatst (want die was toch zo betrouwbaar).
Een andere vergelijking is dat je als IT-manager een auto voor iemand anders moet kopen, terwijl je geen verstand hebt van auto’s. De VW is goedkoper dan de Porsche, en je hebt gehoord dat heel veel mensen in een VW rijden, dus de keus is eenvoudig. Nobody ever got fired for buying (SAP|Oracle|Microsoft).
Nico,
Meten is weten. Als je dit zelf niet kan, huur dan expertise in. Er wordt nog te vaak gekeken wat een bepaalde technologie/software kan. Maar het is wenselijker om te kijken welke technologie/software voldoet aan je wensen en eisen. Het opstellen van goede wensen en eisen is een vak apart en hier is externe hulp niet altijd een overbodige luxe.
Ik zie de volgende fasen in zo’n project voor me:
Er wordt gezocht naar een auto die snel afstanden kan afleggen – De keuze valt op een standaard Porsche
Dan blijkt dat er ook zware vrachten mee moeten kunnen worden vervoerd – De bodem van de Porsche wordt extra zwaar uitgevoerd, hij krijgt dubbele wielen achter en een fikse laadruimte achterop
Oh ja, en er ligt niet overal asfalt, dus hij moet ook terrein kunnen rijden – De Porsche komt hoog op de wielen te staan, krijgt vierwielaandrijving en de laadruimte wordt drastisch ingeperkt vanwege zwaartepunt/stabiliteit.
Ja maar wacht even, nou ligt hij op snelheid niet meer goed op de weg – De Porsche wordt juist extra laag op de wielen gezet en de dubbele achterwielen gaan er weer af.
De uiteindelijke Porsche is door het maatwerk verdubbeld in prijs, is te zwaar en ligt te slecht op de weg om snel te gaan, heeft te weinig laadruimte en draagvermogen om veel mee te kunnen nemen en heeft te weinig grip en bodemvrijheid voor terreinrijden…
(en bovendien lopen de terreinwielen aan in de wielkasten, is hij zwaar overstuurd geraakt door het gewicht van de laadruimte op de achteras, blijkt de motor snel oververhit te raken omdat er problemen zijn met het omgebouwde koelsysteem, rijdt hij nu 1:3, etc, etc)
@mw
Klinkt bekend idd. Die Porsche rijdt niet meer als een Speer.
MW,
Goede toevoeging en zeer herkenbaar. Dit sluit helemaal aan op de reactie die al gegeven was.
Blijft apart dat een doorsnee consumenten er op mag rekenen dat bijv. een smartphone of tablet met alle software daarop het tegenwoordig gewoon doet. En zo niet, dan gaat hij terug naar de winkel om te reclameren. Natuurlijk gaat de vergelijking niet helemaal op. Maar het is wel opvallend hoe het steeds verder uit elkaar lijkt te groeien. Waarop je je kunt afvragen of we ons niet in het erp-dinosaurus tijdperk bevinden.
Wat is het alternatief dan? Worden alle concurrenten niet gewoon ondergesneeuwd door de massale reclame van bovenstaande partijen?
Of zou het komen omdat zij meewerken aan wereldwijde bedrijfsspionage dat zij veel meer weet hebben van hun concurrentie en ze op alle fronten weten te overtreffen? Dat ze dan vanzelf lui genoeg worden om hun eigen producten af te raffelen is dan een gevolg hiervan.