Imtech ICT ontwerpt en implementeert bij gemeente Rotterdam een nieuw communicatieplatform op basis van Avaya. Het platform biedt de medewerkers van de gemeente Rotterdam betere ondersteuning om plaatsonafhankelijk te werken. De overeenkomst heeft een looptijd van drie jaar en kan aansluitend nog twee keer een jaar verlengd worden. De implementatie zal gefaseerd verlopen en de migratie van de meeste locaties moet eind 2014 zijn afgerond.
De bestaande telefonie-omgeving bood de gemeente onvoldoende flexibiliteit en functionaliteit voor ondersteuning van nieuwe werkwijzen, zoals het werken op verschillende locaties. Daarom wilde de gemeente een centrale communicatieomgeving implementeren. Hoewel ‘mobiel tenzij’ het vertrekpunt is, blijven er medewerkers die een vast toestel gebruiken. Daarom is in de Europese aanbesteding vastgelegd dat de omgeving vast/mobiel integratie moet bieden.
Dat geldt ook voor inzicht in de beschikbaarheid van medewerkers omdat zij op kantoor, thuis of op andere externe locaties goed bereikbaar moeten zijn. De benodigde functionaliteit moet voor de medewerkers direct beschikbaar zijn. Verder waren ook het technisch beheer en de uitvoering van complexe implementaties in de aanbesteding opgenomen.
Chat en social media
‘Naast de communicatieomgeving wilden we ook de communicatie met burgers optimaliseren’, zegt Florinde Kowsoleea, projectleider bij de gemeente Rotterdam. ‘Met de geïntegreerde contactcenteroplossing kunnen we vragen van burgers doelgericht en snel afhandelen. Capaciteit bijschakelen is eenvoudig en alle activiteiten worden vastgelegd in rapportages. De communicatie met Rotterdammers verloopt nu nog primair via telefoon, maar op termijn wellicht ook via chat en social media.’
‘Binnen de overheidssector zien wij een sterke toename van as a service-modellen’, zegt Tom Greeve, algemeen directeur Imtech ICT Communication Solutions. ‘Hiermee kan optimaal worden ingespeeld op het sterk veranderende landschap voor instellingen in deze sector.’