IHC Merwede ontwerpt en bouwt voor de gespecialiseerde maritieme sector. Van oudsher werkt het bedrijf vanuit circa veertig zelfstandige business units, maar het bedrijf gaat nu met een organisatieverandering over op een uniforme werkwijze. Een belangrijke stap daarin is het creëren van een organisatiebrede standaard werkplek. Jan van de Wouw, Group IT Manager, vertelt hoe deze nieuwe werkplek het imago van de ict-afdeling heeft verbeterd.
‘De wereld van scheepsbouw moderniseert. Om marktleider te blijven, moeten we verder professionaliseren. Als IHC Merwede zetten we de eerste stappen in een organisatieverandering: we gaan meer standaardiseren en uniformeren. We werken toe naar één centraal systeemplatform om het werk aan een schip van de tekentafel tot de tewaterlating te stroomlijnen. Nu opereert elke businessunit nog grotendeels zelfstandig, met zijn eigen administratieve, plannings- en ontwerpsystemen en bijbehorende software. In de toekomst gaan we allemaal met dezelfde programma’s werken en dezelfde werkprocessen hanteren’, zegt Jan van de Wouw, Group IT Manager IHC Merwede.
‘Het is de eerste stap in een veranderproces dat alle medewerkers aangaat en het heeft betrekking op de ict-systemen waar wij dagelijks mee werken. De nieuwe werkplek is het visitekaartje van ONE IHC Merwede, zoals ons veranderprogramma heet. Die werkplek moet een duidelijke verbetering zijn en aansluiten bij wat medewerkers willen, zodat ze ook positief tegenover de verdere veranderingen staan.’
Eén standaard werkplek
‘Onze wens was: één standaard werkplek met een uniforme, centraal te beheren infrastructuur die wereldwijd toegankelijk en gebruiksvriendelijk is. We hebben meerdere partijen uitgedaagd, waarbij KPN Consulting het beste concept presenteerde. Hun werkplekconcept met Windows 7 is precies wat we zochten, dus vroegen we KPN Consulting deze oplossing op maat voor ons te ontwerpen. Om onze functionele specificaties vast te stellen, hebben we medewerkers uit diverse businessunits betrokken in een projectteam. Zo hebben we vanaf het begin draagvlak gecreëerd. KPN Consulting hielp onze functionele eisen te vertalen naar technische specificaties. Het ontwerp dat daaruit volgde, hebben we in een kleine Proof of Concept-achtige setting getest. Toen ieder lid van het projectteam zijn zegen had gegeven, konden we fase twee opstarten: de bouw van de werkplek.’
Opgeknipt
‘Het project is opgeknipt in losse ontwerpbouw- en migratiefasen omdat de kans op mislukking aanmerkelijk kleiner is bij kleine projecten. Voor de bouw hebben we opnieuw een selectieproces uitgeschreven en voor KPN Consulting gekozen. Deels omdat het overzichtelijker is wanneer de verantwoordelijkheid voor ontwerp en bouw bij één partij ligt, maar ook omdat zij best practices presenteerden en doorslaggevende referenties hadden. KPN Consulting bouwde de werkplek zoals we die in het designdocument hadden omschreven. We selecteerden drie units met open-minded medewerkers en deden daar de implementatie als pilot, unit voor unit. Zo ontdekten we de kinderziektes en verbeterden we elke keer het uitrolproces.’
‘De organisatiebrede migratie verliep bijzonder goed. Ook hiervoor hebben we KPN Consulting ingeschakeld. Mensen waren enthousiast en positief over het gebruik omdat we vanaf het begin medewerkers hadden betrokken als ambassadeur van dit project. De businessunits die nog moesten migreren, vroegen zelfs: ‘wanneer komen jullie bij ons langs?’
Vooruitgang
‘Qua werkplek zijn we lichtjaren vooruit gegaan. Onze nieuwe werkplekken met Windows 7 werken veel soepeler en makkelijker dan de oude. Ze bevatten modern communicatiemogelijkheden zoals Lync 2010, waardoor ze heel geschikt zijn voor werken op afstand. Medewerkers kunnen nu ook vanuit een hotel in China bij hun programma’s. Ze kunnen chatten en realtime documenten en applicaties met elkaar delen. Er zijn minder incidenten op de werkplek, minder changes en daardoor wordt onze servicedesk ook minder belast. Bovendien hebben medewerkers een positiever beeld van onze ict-afdeling. Dat maakt het makkelijker om verder te gaan met de integratie van andere systemen.’
‘KPN Consulting heeft goed werk geleverd, binnen de planning en binnen het budget. Bovendien hadden we steeds de juiste mensen aan tafel, die goed luisteren en constructief denken. Doordat we met elkaar in gesprek bleven, konden we op tijd aan de bel trekken wanneer er iets verkeerd dreigde te gaan. Zeker in de lange bouwfase was dat belangrijk. KPN Consulting slaagde erin om dertig verschillende werkplekken elk op de juiste manier te migreren naar onze nieuwe standaardwerkplek. Dit hadden ze in hoog tempo kunnen doen, maar wij wilden er zeker van zijn dat de nieuwe werkplek bij elke businessunit goed zou landen. Daarom hebben we het geleidelijker aangepakt, alles in goed overleg. Ook wilden we zelf de juiste, communicatief vaardige mensen selecteren voor de uitrol. KPN Consulting wist welke competenties wij zochten en maakte een voorselectie. Over het migratieteam van KPN Consulting dat we zo samenstelden, hebben we intern veel lof gekregen.’
Is er iets bekend over de tijdslijnen? Hoe lang heeft de voorbereiding en het testen en de implementatie geduurd?
@Ruud
Waar ik benieuwd naar ben is de kosten, vanuit een hotelkamer in China bij je applicaties kunnen klinkt leuk maar als ik overweeg dat de meeste hotels gemiddeld genomen 25 euro in rekening brengen voor 24 uur internet is een notebook al snel goedkoper, iets wat je toch nodig hebt omdat gebruikers nog geen RJ-45 interface hebben.
Als ik hele artikel lees krijg ik een beetje het gevoel dat dit zo’n ‘positief stukje’ is over amateurs van zondagsklasse in het plaatselijke sufferdje. Hoezo qua werkplek er lichtjaren op vooruit gegaan met Windows 7, was voorgaande werkplek op Windows 95 gebaseerd ofzo?