Het Onze Lieve Vrouw Gasthuis (OLVG) is het enige grote topklinische ziekenhuis in Amsterdam dat letterlijk en figuurlijk midden in het hectische hoofdstedelijke leven staat. De AIT Helpdesk van het OLVG maakt al jaren gebruik van Servicenow en profiteert onder andere van het klantenportaal waarmee gebruikers zelf een aantal it-zaken kunnen afhandelen. Saskia de Jong (hoofd werkplekondersteuning AIT) vertelt.
‘We werken bij OLVG sinds 2009 met Servicenow en wilden daarmee een volgende groeistap maken. De Incident Managementmodule gebruikten we al, er was een CMDB ingericht en we maakten ook al gebruik van de Knowledge base. De basis stond dus goed. Onlangs hebben we het klantenportal voor eindgebruikers ingericht. Eindgebruikers worden steeds zelfredzamer en willen zaken die niet echt dringend zijn zelf doen. Het nieuwe portaal stelt ze daartoe in staat.’
‘Groot voordeel van Servicenow is dat je geen modules hoeft te kopen maar meteen de hele suite tot je beschikking hebt tegen een transparante, vaste abonnementsprijs. In ons geval zit daar een kleine keerzijde aan want we gebruiken nog niet alle modules. We zijn onlangs wel begonnen met de inrichting van de Change Managementmodule. Reden was de groeiende complexiteit van de changes. Bovendien willen we it service management ook naar een steeds hoger volwassenheidsniveau tillen, waarbij onze beheerders samenwerken met de professionals van Logicalis SMC. Prettige mensen die duidelijk verstand hebben van itsm. Daarnaast is de hele beheersbaarheid van de irsm-omgeving met Servicenow een stuk eenvoudiger.’
Ik snap niet dat er nog partijen zijn die ITSM on site laten draaien. Dat ServiceNow is een goed product. IT-Guardian van Logicalis SMC schijnt helemaal briljant te zijn. Een out-of-the box ITSM-oplossing op basis van ServiceNow. Binnenkort een demo, ben benieuwd.
@Ruud
Ik snap best waarom er nog partijen zijn die ITSM on-site draaien, ze willen namelijk geen slaaf worden van leveranciers die op basis van CRM de IT aansturen. Keerzijde van dit soort producten is dat het namelijk vooral om boekhouden gaat en niet zo zeer om beheer waardoor de IT vooral aangestuurd wordt op de CapEx. Opmerkelijk is trouwens ook dat ze wel betalen voor de hele suite maar deze (nog) niet gebruiken maar ik had meen ik al wat gezegd over dit soort oplossingen als verkoopkanaal.
Er zijn trouwens ook goede demo’s te vinden van Open Source oplossingen die eveneens out-of-the-box zijn, conform ITILv3 en middels de community goed ondersteund en modulair uitbreidbaar. Sommige bieden zelfs connectors voor aansluiting op bijvoorbeeld NMS oplossingen zodat je niet alleen de incidenten maar ook de events registreert. Juist dat laatste ontbreekt vaak bij oplossingen in de cloud waardoor probleem, change en capacity management nauwelijks ingevuld zijn.