De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt aan KPN een boete op van veertienduizend euro omdat zij bij een groep zakelijke klanten te hoge tarieven in rekening heeft gebracht voor mobiel bellen in het buitenland. De Europese Roaming Verordening stelt een maximum aan die tarieven. Ook heeft KPN bij een groep zakelijke klanten kosten in rekening gebracht voor het ontvangen van voicemailberichten in het buitenland, terwijl dit niet is toegestaan volgens de Europese regels.
De overtredingen speelden in de periode 2010 tot 2012. KPN heeft de benadeelde zakelijke klanten inmiddels schadeloos gesteld. ACM: ‘Hoewel het gaat om een kleine groep zakelijke klanten, vinden we het gepast om voor de overtredingen een boete op te leggen. De door KPN overtreden tariefverplichtingen vormen namelijk de kern van de Roaming Verordening die klanten van telecomaanbieders beschermt tegen te hoge tarieven voor mobiel bellen in het buitenland.
Volgens ACM kon de fout gebeuren doordat KPN geen deugdelijk intern controlesysteem had om de geconstateerde overtredingen te voorkomen. KPN zegt dat de overtredingen konden plaatsvinden door een operationele, menselijke fout. ‘Wij hebben de processen aangescherpt’, meldt een KPN-woordvoerder aan persbureau ANP.
Controle
ACM zegt te blijven controleren of telecomaanbieders zich houden aan de maximum tarieven voor mobiel bellen in het buitenland. ‘Klanten moeten erop kunnen vertrouwen dat de juiste tarieven in rekening worden gebracht. We geven hiermee een duidelijk signaal af dat telecomaanbieders hun systemen op orde moeten hebben’, zegt Henk Don, bestuurslid van ACM.
@ACM
het zou de ACM sieren als ze de klanten een tool gaven hoe dit zelf te controleren….
verder geeft KPN aan dat het een menselijke fout was…. ik wist niet dat er nog met de hand getarifeerd werd…..