Bob van Graft is de nieuwe tijdelijke directeur van SSC-ICT Haaglanden, het shared service centrum voor ict-beheer bij de rijksoverheid. Hij volgt Perry van der Weijden op die vanaf 15 april aan de slag is gegaan als hoofdingenieur-directeur van de dienst Centrale Informatie Voorziening van Rijkswaterstaat. Binnen afzienbare tijd wordt bekend wie de definitieve nieuwe directeur wordt, laat een zegsvrouw van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) weten.
Van Graft was al adjunct-directeur van het ict-dienstencentrum. Hij heeft jarenlang gewerkt bij GDI (Gemeenschappelijk Dienstencentrum ICT) van het ministerie van Veiligheid en Justitie. Dit onderdeel is per begin dit jaar onderdeel geworden van SSC-ICT Haaglanden.
Het ict-servicecentrum is als baten- en lastendienst (omzet 2014: 240 miljoen euro) onderdeel van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Er werken nu zo’n 645 medewerkers die werkplekdiensten verrichten voor zes ministeries: Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Infrastructuur en Milieu, Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Financiën en Veiligheid en Justitie. In 2014 en 2015 worden de migraties van de ministeries van Algemene Zaken, Buitenlandse Zaken en Economische Zaken afgerond, waarbij ook weer ict-medewerkers worden overgezet naar SSC-ICT Haaglanden.
Van Graft is volgens zijn Linkedin-profiel nu ‘acting director’ van het servicecenter. Dat houdt in dat hij tijdelijk ‘acteert’ als baas. De definitieve nieuwe directeur zal leiding geven aan de verdere uitbouw, integratie en herstructurering van SSC-ICT Haaglanden. Uiteindelijk moet er voor de rijkswerkplek een dienstverleningsportfolio worden aangeboden rondom ict-beveiliging (identiteits- en toegangsbeheer), housing en hosting, enterprise resources planning (erp), werkstroombeheer, webportalen en internet en keteninformatisering. Het ict-dienstencentrum krijgt een belangrijke ondersteunende rol bij de Digitale Overheid 2017, het streven van het kabinet dat in 2017 burgers en bedrijven overwegend digitaal zaken kunnen doen met de overheid, waarbij gegevens dan nog maar een keer hoeven te worden versterkt.