Pink Elephant breekt met het traditionele resellermodel. Volgens ceo Piet van Vugt heeft deze vorm van eenrichtingsverkeer een remmende werking op innovatie. 'Pink Elephant wil technologisch en zakelijk gesprekspartner zijn van leveranciers. Wij investeren daarom veel in nieuwe partnerships met partijen als Mendix en Synerscope, waarmee we samen klanten benaderen en vernieuwende producten ontwikkelen.'
De strategiewijziging van Pink Elephant houdt in dat veel oude reseller-relaties plaats moeten maken voor bredere samenwerkingsverbanden met veelal jonge technologiebedrijven. ‘We bewegen weg van het traditionele resellermodel’, zegt ceo Van Vugt. ‘Er is weliswaar nog steeds vraag naar standaardsoftware, maar de echte groei zit in vernieuwende oplossingen zoals ons Claims 2020-applicatieplatform voor de verzekeringsbranche. Dergelijke producten zouden we onmogelijk kunnen ontwikkelen in een traditionele reseller-relatie.’
Mendix
Pink Elephant heeft al enkele jaren een hechte band met Mendix, waarbij veel wordt samengewerkt op het gebied van software- en marktontwikkeling. Uit dit partnership ontstonden onder andere het Claims 2020-platform en nieuwe app-stores die worden ontwikkeld voor de zorg, overheid en gemeentes. Derek Roos, ceo en medeoprichter van Mendix, noemt de samenwerking met Pink Elephant succesvol. ‘Pink Elephant is voor ons een belangrijke partner. Zij gebruiken Mendix om marktspecifieke oplossingen te ontwikkelen die precies aansluiten op de problemen die in bepaalde businessunits spelen. Door de marktkennis van Pink en de flexibiliteit van Mendix te combineren, kunnen wij samen in hoog tempo businesswaarde leveren aan klanten.’
Synerscope
Nieuw in het partnerecosysteem van Pink Elephant is de snelgroeiende start-up Synerscope. Het bedrijf past data-intensive visualisation, vergelijkbaar met mri-scantechnologie, op een uiterst vernieuwende manier toe op big data. Jan-Kees Buenen, ceo van Synerscope: ‘Voor SynerScope is het een unieke kans om ons product aan grote internationale klanten van Pink Elephant te kunnen leveren. Pink voegt de kennis van markten en implementatie toe aan ons product, terwijl wij ons kunnen blijven focussen op het verder ontwikkelen van de technologie. Zo kunnen wij samen een brede oplossing in de markt zetten die een uiterst tactisch antwoord geeft op het vraagstuk van big data.’