Organisaties die recent een erp-systeem van Microsoft, SAP of Oracle hebben geïmplementeerd, zijn over het algemeen tevreden. Daarbij wordt geaccepteerd dat niet alle businessdoelstellingen functioneren. Opvallend is dat zelfs meer dan de helft niet raar opkijkt dat bepaalde businessprocessen helemaal niet werken. Aanleiding voor deze dubbelzinnigheid lijkt te zijn dat de organisaties niet beschikken over concrete meetresultaten. Dit alles blijkt uit onderzoek van erp-consultancy bureau Panorama Consulting onder meer dan vierhonderd bedrijven in 31 landen.
In ‘Clash of the Titans 2014’ rapporteren gebruikers van de drie erp-systemen een ‘success rate’ tussen 62 procent en 71 procent. De functionele ‘fit’ varieert van 44 procent tot 70 procent. Wanneer echter wordt gepeild naar het aantal business doelstellingen (of kpi’s) die werden gerealiseerd, maken de cijfers een vrije val: tussen 0 procent en 31 procent van de ondervraagde bedrijven geeft aan dat er 50 procent of meer aantoonbare resultaten zijn geboekt.
Dubbelzinnig
Nog erger wordt het wanneer ‘operational disruption’ wordt bekeken. Onder ‘operational disruption’ wordt verstaan het niet functioneren van bepaalde businessprocessen na oplevering, met voelbare gevolgen, zoals het niet kunnen factureren van producten of diensten, het niet kunnen afsluiten van maandbalansen. Die verstoring van businessprocessen schommelt tussen 50 procent en 69 procent.
Die cijfers zijn op zijn minst dubbelzinnig te noemen. Aan de ene kant beschouwt de meerderheid van de ondervraagde bedrijven hun erp-project als een succes en is ook (vrij) tevreden over de ‘functies’ die het systeem aanbiedt. Aan de andere kant kunnen weinig bedrijven concrete meetbare resultaten aantonen en ervaart de grote meerderheid een aanzienlijke verstoring van de operationele processen.
Betreft het Panorama rapport, de paragraaf over dubbelzinnige cijfers is zeer intressant. Jaren stel ik mij vragen hoe dat te rijmen valt, en met verschillende collega’s daar al over gebrainstormd. Na inzage in het triest verloop van een aantal implementaties die maar blijven aanslepen, ook in eenvoudige business cases, en feedback van critisch ingestelden, kan ik alleen maar mijn eerste commentaar nog eens beklemtonen, er wordt waarschijnlijk nergens zo hard gelogen als het gaat over functies, eenmaal men scheep gaat wordt nog eens gelogen over de oorzaken, dat zijn altijd de gebruikers, die op dat vlak te onmondig zijn, tot ze beseffen dat ze gegijzeld worden, dan blijft alleen over zich te troosten, de originele doelstellingen zoals verbetering van de processen en ROI te vergeten, en blijft het vergelijkbaar met wat beschrijven wordt onder het STOCKHOLMSYNDROOM. Ik ken 3 vooral in kmo populaire pakketten, allen in hetzelfde bedje ziek. Meer in erp-utopia.be, een niet commerciele site, een poging om wakker te schudden, de budgetten kunnen beter besteed worden.
Wat een schitterend onderwerp om op te reageren, maar als iedereen dat nu accepteert dan stel ik dat men zo maar maandelijks wat geld overschrijft naar de SW-leveranciers die brol leveren, en dat ze de klanten dan verder gerust laten.
Dat kan ook een licentie overeenkomst zijn, om verder gerust gelaten te worden. Het is maar zoals je het bekijkt.