De Nederlandse hardwareleverancier Sweex heeft noodgedwongen faillissement moeten aanvragen. De hoge kosten voor de retourzendingen van smartphone en tablets van dochteronderneming Yarvik werden het computerbedrijf uit Delft uiteindelijk fataal. Ook zou slecht management Sweex de kop hebben gekost.
Eigenaar Leon Planken heeft zelf het faillissement van zijn organisatie moeten aanvragen. Twee jaar geleden startte Sweex met Yarvik-smartphones en -tablets, maar het bedrijf verkeek zich op de retourzendingen van deze producten. In totaal werd ongeveer 15 procent teruggestuurd en omdat de kosten per exemplaar tussen de vijftig en zestig euro lagen, ontstond er in de loop der tijd een onoverkoombare kostenpost van vier miljoen euro.
In oktober 2013 nam Planken weer zelf de leiding over het bedrijf omdat de toenmalige directeur geen actie ondernam tegen de hoge retouraantallen. Het was toen echter al te laat. Planken laat aan zakenblad Quote weten dat Sweex zich had moeten blijven richten op het uitbrengen van Apple-accessoires. Hij weet niet hoe de toekomst van Sweex er nu uitziet. Computable heeft ook geprobeerd om een reactie van Planken te krijgen, maar bij Sweex wordt de telefoon niet meer opgenomen.
Zonde.
Idd zonde maar 15% retourzendingen geeft niet aan dat het niet om degelijke, goed geteste mobiele apparaten ging met een goede eindcontrole. In deze tijd waarbij iedereen op zijn centjes let en voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten wordt je genadeloos afgestraft als je ondegelijke spullen verkoopt. Niemand pikt dat meer, niet de consument, niet de winkelier, niet de distributeur vandaar dat dit allemaal terug bij sweex komt te liggen.
Eigenlijk is de titel misleidend: niet de retourzendingen maar de kwaliteit is de reden dat er nu faillissement moet worden aangevraagd. Ik wilde zelf een tijd geleden een Yarvik tablet kopen maar kreeg van de verkoper het advies om het niet te doen omdat het schap in het magazijn met de retourzendingen al vol lag…