Ict-dienstverlener Atos heeft de elf studententeams bekend gemaakt die genomineerd zijn voor de derde wereldwijde IT Challenge. Na winst in 2012 en drie nominaties in 2013 doen er dit jaar geen Nederlandse onderwijsinstellingen in de eindfase mee. Voor deze wedstrijd gaat Atos op zoek naar mobiele applicaties die de ervaring van atleten en bezoekers tijdens de Olympische- en Paralympische Spelen in Rio de Janeiro 2016 verbeteren.
De elf inzendingen zijn afkomstig van universiteiten in Brazilië, Frankrijk, India, Zuid-Korea, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Het elfde genomineerde team, Nuri uit Zuid-Korea, werd geselecteerd omdat het op Facebook het hoogste aantal stemmen kreeg. De inzendingen lopen uiteen van apps waarmee gebruikers de teams van hun keuze kunnen volgen tot apps om eten en drinken vanaf je stoel in het stadion te bestellen, je dagindeling te plannen, foto’s te delen of tegen vrienden te strijden. Ook zijn er apps voor organisatoren om het evenement soepel te laten verlopen.
Drie finalisten
Elk team krijgt een Atos Challenge Coach van de Atos Scientific Community toegewezen, die helpt bij het uitwerken van het idee uit tot een volledig functioneel prototype. De Challenge Coach biedt hulp op technisch en zakelijk gebied en adviseert de studenten bij de verbetering van hun essentiële presentatievaardigheden, die ze later nodig hebben bij het zakendoen in de technologiebranche.
De drie finalisten worden bekendgemaakt in mei 2014, de uiteindelijke winnaar een maand later tijdens de prijsuitreiking. De finalisten ontvangen een Atos Diploma voor het leveren van een buitengewone prestatie en maken bovendien kans op een stage bij Atos. Bovendien brengt het winnende team een bezoek aan Barcelona.
Fontys en Universiteit Twente
In 2012 deed Fontys Hogeschool aan de eerste IT Challenge van Atos mee. Het won uiteindelijk met de app MultiLens. In 2013 schopte Uiversiteit Twente het maar liefst drie keer tot de eindfase, maar wist het niet tot de uiteindelijke top drie te schoppen.
Genomineerden Atos IT Challenge 2014
• Codezine van de University of Sao Paulo, Brazilië – een app waarmee gebruikers eten of drinken vanaf hun zitplaats in het stadion kunnen bestellen.
• eirbDev van de Univesity Enseirbmatmeca in Frankrijk – een app voor het plannen van een dag vol met sport en het bezoeken van bezienswaardigheden, op basis van de voorkeuren van de gebruiker. Zij kunnen hun agenda als een tijdslijn of als kaart bekijken. De app leidt gebruikers van de ene locatie naar de volgende.
• Greenkiwi van de Universidade Estadual de Londrina in Brazilië – een app die het nieuws over- en resultaten van de wedstrijden geeft, alleen van die landen en atleten die de gebruiker wilt volgen. Het is ook een game app, waarmee gebruikers punten kunnen scoren t.o.v. hun vrienden of alle gebruikers, als ze de winnende atleet of het winnende team voorspellen.
• Niveau 1 van de University of Loughborough in het Verenigd Koninkrijk – een app om minder valide mensen te helpen bij het vinden van de juiste weg in de stad en tijdens de wedstrijden van de Olympische Spelen. Het biedt informatie over routes, restaurants, taxi’s, toiletten en andere faciliteiten die voor rolstoelen toegankelijk zijn.
• Nuri van de University of Dankook in Zuid-Korea – een app voor het delen van foto’s over wat er tijdens en rond de Olympische Spelen gebeurt, met alle gebruikers op basis van hun persoonlijke selectiecriteria.
• Platter van de Columbia University in de Verenigde Staten van Amerika – een app met een interactieve kaart en een gps-locator, zodat gebruikers de locatie van winkels, restaurants, bushaltes, eerstehulpdiensten en de openingstijden en beschikbare diensten kunnen vinden.
• Quandrum van de People’s Education Society Institute of Technology Bangalore in India – een augmented reality app die essentiële informatie biedt, zoals de beschikbaarheid van hotels en de route naar het stadion. Ook biedt het een photo gaming experience waarbij gebruikers aan het einde van de reis een videocompilatie ontvangen die de highlights van de vakantie weergeeft.
• Real Forest van de University of Nottingham in het Verenigd Koninkrijk – een app die bezoekers, vrijwilligers en atleten de mogelijkheid biedt om een incident direct aan de organisatoren te melden, zodat direct actie genomen kan worden en oplossingen gerealiseerd kunnen worden.
• SHIFT+CTRL van de Aston University in het Verenigd Koninkrijk – een app voor de organisatoren en vrijwilligers, zodat vrijwilligers snel aan die locaties kunnen worden toegewezen waar zij het meest nodig zijn.
• Team Chocobo van de Loughborough University in het Verenigd Koninkrijk -een app die gebruikers uitdaagt om een team van atleten op te stellen om vervolgens te strijden tegen vrienden en andere fans om de competitie te winnen.
• VSio van de University of Delhi in India – een app die alle informatie geeft die bezoekers tijdens hun verblijf nodig hebben en een planning-tool om een eigen reisbeschrijving op te stellen.
Universiteiten passeren Atos in IT Challenge.
Maar net hoe je het ziet Sander Hulsman