SSC-ICT Haaglanden, het shared service centrum voor ict-beheer bij de rijksoverheid, gaat werken met de servicemanagementsoftware van Topdesk uit Delft. Op 1 juni van dit jaar wordt de huidige HP Servicedesk-software vervangen door Topdesk. De software was al in gebruik bij GDI (Gemeenschappelijk Dienstencentrum ICT) van het ministerie van Veiligheid en Justitie. Dit onderdeel is per begin dit jaar onderdeel geworden van SSC-ICT Haaglanden. Door nu organisatiebreed over te schakelen op één pakket voor servicedesksoftware verwacht het dienstencentrum voordelen voor de bedrijfsvoering te kunnen behalen.
De looptijd van de overeenkomst is drie jaar, meldt een zegsvrouw van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties waaronder SSC-ICT Haaglanden valt. De software is verworven via de lopende raamovereenkomst met Comparex voor de levering van standaardsoftware. Dat licentiecontract is vorig jaar verlengd tot 1 januari 2015.
Het betreft een schaalbaar contract en biedt zo de mogelijkheid om de groei en krimp van SSC-ICT Haaglanden te volgen. Het ict-servicecentrum breidt de komende tijd nog uit, maar zal op termijn waarschijnlijk na een aantal efficiencyslagen kleiner van omvang worden. Nu werken er zo’n zeshonderd medewerkers bij deze ict-dienstverlener die werkplekdiensten verricht voor zes ministeries: Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Infrastructuur en Milieu, Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Financiën en Veiligheid en Justitie. In 2014 worden de migraties van de ministeries van Algemene Zaken, Buitenlandse Zaken en Economische Zaken afgerond.
Door het bundelen, standaardiseren en op een grotere schaal uitvoeren van ict-beheerdiensten verwacht het Rijk zeker dertig miljoen euro per jaar te besparen.