Webmanagers van gemeenten worden nauwelijks betrokken bij nieuw ecm-beleid voor de decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten. Ze voelen zich onvoldoende betrokken bij de opzet van gegevensbeheer voor taken die vanaf 2015 bij de gemeenten komen te liggen. Bijna 90 procent van de ondervraagden geeft aan dat de discussie en aanpak belegd is bij de vakafdelingen en het management. 'Webmanagers vrezen dat ze op het laatste moment voor een onmogelijke opgave komen te staan.'
Dat stelt Andrew Harijgens, senior accountmanager en werk, inkomen en zorg (wiz)-expert bij Simgroep. De e-dienstverlener voor gemeenten maakte een inventarisatie onder honderd webmanagers en communicatiemedewerkers van zestig verschillende gemeenten.
Harijgens: ‘Het is belangrijk dat de webmanagers en communicatiemedewerkers vanaf nu betrokken worden bij de decentralisaties. Zodra de kaders duidelijk zijn, kunnen zij aan de slag met het toegankelijk maken van informatie en advies over zorgvragen voor burgers en regisseurs.’ Hij denkt bijvoorbeeld aan het organiseren van het beheer van de content, het aanpassen van de producten en dienstencatalogus, het vaststellen van veelgestelde vragen en het actualiseren van de sociale kaart op de website.
Plan van aanpak
Decentralisaties worden vaak in een samenwerkingsverband met andere gemeenten uitgevoerd, webmanagers en communicatiemedewerkers missen de aansluiting’, stelt Harijgens.
De ondervraagde webmanagers vinden het van belang dat er snel bijeenkomsten georganiseerd worden met de belanghebbenden op het gebied van informatievoorziening in het sociaal domein. Daarnaast stellen ze dat er tijdig een integraal plan van aanpak voor de digitale informatievoorziening moet worden opgesteld en dat snel bepaald moet worden welke diensten in beginsel digitaal en welke fysiek worden aangeboden. De respondenten geven ook aan dat ze onvoldoende de tijd krijgen om concreet met de decentralisatie aan de slag te gaan. Zij willen dat er meer tijd wordt vrijgemaakt om die overstap te begeleiden.
Decentralisatie
Gemeenten worden in 2015 verantwoordelijk voor jeugdzorg, werk en inkomen en zorg aan langdurig zieken en ouderen. Een deel van die taken hebben zij nu al in beheer, een deel nemen zij over van de rijksoverheid.
Vreemd dat men zich nu druk maakt aangaande overleg met betrekking tot de toegankelijkheid van informatie terwijl vrijwel alle websites van gemeentelijke overheden anders zijn, zowel qua vormgeving als qua structuur en inhoud, waarbij ze doorgaans niet echt uitblinken in overzichtelijkheid en toegankelijkheid.
En zoals het in het artikel staat lijkt het er ook op dat iedere webmanager weer op eigen houtje met de info aan de slag gaat.
Zou het nu echt niet handiger zijn om één generieke site te maken die kan worden gekopieerd door gemeenten, die deze dan als subsite koppelen aan hun eigen site en verder niets anders hoeven doen dan lokale info er in te hangen?
Webmanagers en communicatiemedewerkers doen huilie-huilie terwijl deze functionarissen op laag 7 en een half van het OSI model staan. Verder begrijp ik ook niet de reactie van HK, als je uitgaat van één centraal model is nut en noodzaak van decentralisatie volgens mij al vanaf de start discutabel.
@Ewout. Sinds wanneer zou decentralisatie moeten betekenen dat er geen generieke aanpak mogelijk is? Dat is precies waar de hele ICT mee worstelt: iedereen probeert het wiel (opnieuw) uit te vinden. Er zijn kerntaken in jeugdzorg, werk en inkomen en zorg aan langdurig zieken en ouderen die straks bij de gemeentelijke overheid komen te liggen. Het zou in mijn optiek handig zijn om de generieke informatie en processen die daar bij horen centraal aan te bieden en uit te rollen over de verschillende gemeenten, die dan niets anders hoeven doen dan daar het lokale maatwerk aan te verbinden.
@HK
Je beschrijft het koloniale besturingsmodel, decentraliseren betekent in dit geval loslaten en niet het werk offshoren. Stellen dat iedereen het wiel opnieuw uit probeert te vinden in de ICT is nogal betrekkelijk als je gebruik blijft maken van de starre en centraal opgelegde framewerken.
Ik lees heel vaak “er moet”. Helaas lezen de mensen die van alles moeten dat vaak niet. Het werkt beter om actief de boer op te gaan en duidelijk te maken waar je meerwaarde ligt.