Het innovatief én efficiënt kunnen inzetten van software van SAP is de kern van de strategie van de komende jaren. Dat is de boodschap die leden van de Vereniging van Nederlandstalige SAP Gebruikers (VNSG) te horen kregen van het Duitse softwareconcern. SAP Hana wordt daarbij het ontwikkelplatform voor applicaties en analytics alsook het platform waarmee SAP-partners hun extensies kunnen ontwikkelen.
SAP wil de complexiteit van het gebruik van zijn software bij klanten verminderen. Zij moeten de software als een consumptiemiddel kunnen gebruiken en ervaren. Deze ambitie wil het softwarebedrijf waarmaken via innovatie, waarbij veel wordt samengewerkt met innovatieve partners. Dat was de boodschap van Mark Raben, hoofd Customer Innovations bij SAP, tijdens het VNSG-congres, de jaarlijkse bijeenkomst van Nederlandstalige SAP-gebruikers die dit jaar op 3 en 4 april in het Maastrichtse Mecc plaatsvond.
‘Eenvoud vormt de hoeksteen van ons nieuwe beleid dat over drie assen loopt’, aldus Raben. De eerste as is SAP Hana: dat is hét platform voor de SAP-applicaties en analytics, beschikbaar in de cloud maar ook lokaal (on premise). ‘Hana is naast een real time in memory database ook een ontwikkelplatform met diverse engines. Ook onze partners kunnen het gebruiken voor hun SAP-toevoegingen.’
Mobiele gebruiker
De tweede as is ‘mobile first’, stelt Raben. ‘Bij alles wat we ontwikkelen, houden we de mobiele gebruiker in ons achterhoofd. We hebben bijvoorbeeld Fiori geïntroduceerd, een verzameling van op dit moment vijfentwintig apps voor zakelijke functies die kan draaien zonder een apart mobiel platform te hoeven inrichten. SAP levert deze html-5 webapplicaties rechtstreeks vanaf het backend-systeem. Wij bieden klanten ook hulp aan als zij van Fiori gebruik willen maken en de gebruikersinterfaces van hun huidige applicaties willen aanpassen.’
Als derde as noemt Raben het uitgangspunt ‘alles in de SAP-cloud’. Daarbij neemt het softwarebedrijf het voortouw om klanten te ontzorgen op cloudgebied. ‘Vooral de bovenkant van de markt heeft behoefte aan ondersteuning. Wij kunnen dit regelen in samenwerking met partners. Neem bijvoorbeeld een nutsbedrijf dat met SAP naar de cloud wil, maar geen gebruik mag maken van een datacenter in Amsterdam omdat die onder NAP ligt. Wij bieden dan aan om dit te regelen waarbij SAP eerste aanspreekpunt is.’
Complex
Bij klanten is het SAP-landschap te complex geworden. Dat staat een efficiënt gebruik in de weg, stelt Raben. ‘Daarom willen we vernieuwen en dingen op z’n kop zetten, al beseffen we ook dat klanten niet willen dat we voor de muziek uit lopen en de bestaande situatie bij hen uit het oog verliezen.’
Maar innovatie in de ict is in zijn ogen wel hard nodig; bedrijven worden steeds afhankelijker van ict. Raben verwijst naar een recent rapport van McKinsey waaruit blijkt dat zo’n 60 procent van de (ondervraagde) bestuurders van grote bedrijven binnen vijf jaar verwacht dat 15 tot 50 procent van de omzetgroei door ict wordt aangedreven. ‘Alleen tweederde van het huidige budget wordt besteed aan het in de lucht houden van ict en slechts eenderde aan innovatie. Dat is de adder onder het gras. Die verhouding zou beter andersom moeten zijn.’
Sony Open
Naast het vernieuwen van het eigen softwareportfolio werkt SAP op het innovatievlak samen met partners. Dat kunnen bestaande erp-partners zijn, zoals Itelligence dat met SAP een studenteninformatie- en onderwijssysteem aanbiedt, maar ook specialisten uit andere marktsegmenten, zoals Hawkeye, een leverancier van sporttechnologie. Met dit bedrijf ontwikkelde SAP een app voor mobile ticketing voor het Sony Open-tennistoernooi in Miami. De app is uitgerust met allerlei functies, zoals een simulatie van een gespeelde tenniswedstrijd. Doel was om, middels het aankleden van zo’n app met extraatjes, het kopen van kaartjes via mobiele apparatuur te stimuleren.
Raben merkt dat SAP-partners veel meer dan vroeger vragen krijgen van klanten over ontwikkelingen als cloud en analytics. Daar weten ze niet altijd antwoord op. Hij ziet dan ook kleine, innovatieve bedrijven opduiken die aan de slag zijn gegaan met Hana en daarvoor oplossingen bedenken. Een goed voorbeeld daarvan is het Synerscope uit Eindhoven dat op basis van Hana een big data-visualisatie-oplossing aanbiedt.
Als SAP wat stabielere en meer mature oplossingen op de markt zou brengen (HANA) dan zou er wat minder software maintenance noodzakelijk zijn en blijft er automatisch meer geld over voor innovatie in het ICT budget. De kosten voor het adequaat testen en patchen van nieuwe produkten liggen vooralsnog grotendeels bij de klant.
“We hebben bijvoorbeeld Fiori geïntroduceerd, een verzameling van op dit moment vijfentwintig apps voor zakelijke functies die kan draaien zonder een apart mobiel platform te hoeven inrichten. SAP levert deze html-5 webapplicaties rechtstreeks vanaf het backend-systeem.”
Inmiddels bestaat Fiori uit ruim 200 apps! Wij als Partner van SAP ervaren deze suite van apps als een hele mooie aanvulling op het portfolio en een daadwerkelijk gebruiksvriendelijke benadering van SAP-processen.
Beste Jan, voor de overige 150 heb je dan wel Hans als database nodig. 50 zijn direct op erp onafhankelijk van database.