De storing van de systemen bij de Belastingdienst is veroorzaakt doordat op hetzelfde moment meer dan twintigduizend mensen hun aangiften digitaal wilden indienen. 'Het aantal mensen dat tegelijkertijd een aangifte deed, was hoger dan de capaciteit van onze website', stelt een woordvoerder van de ficus. De dienst onderzoekt nog wat de precieze technische oorzaak van de storing is.
Volgens de woordvoerder ligt de maximale piekbelasting van de site op 20.000 aanvragen tegelijkertijd. ‘Het gaat om een complexe dataset die moet worden verwerkt. In de avond van 31 maart 2014 werd het aantal aangiften dat tegelijkertijd ingevoerd hoger dan de capaciteit .
Op 31 maart 2014, de dag voor de deadline van de aangifte (1 april) dienden zo’n vijfhonderdduizend mensen een aangifte in. In totaal hebben zo’n 7,7 miljoen mensen hun aangifte digitaal ingediend.
De Belastingdienst heeft in verband met de storingen besloten om aangiften die op 1 of 2 april worden ingediend toch in behandeling te nemen. Degene die op die data aangifte doen, krijgen nog voor 1 juli bericht, belooft de fiscus.
Eerder storingen
Het is niet de eerste keer dat de Belastingdienst kampt met ict-storingen. In 2011 lagen de systemen er ook tijdelijk uit. In 2008 raakte 730.000 aangiften onbruikbaar doordat systemen onvoldoende waren getest. Dat kwam door procedures uit het papieren tijdperk. De ficus had digitale systemen voor ingebruikname onvoldoende getest.
@Anko
Zo ken ik er nog één, zoals Jan Kees ‘al-Sahhaf’ de Jager roepen dat we alles van de Grieken met rente terug krijgen en vervolgens de belasting verhogen om tekort te dekken, allemaal zo op de tekentafel ontworpen;-)
@Anko
vooraf gepland gespreid inleveren in plaats van achteraf gepland per ongeluk gespreid inleveren..
misschien nog een suggestie Anko
in maand 1 de voornamen die beginnen met een A en een B 🙂
Wat veel flauwe reacties. We weten niet wat de load is van die 20.000 aangiftes, in welk tijdsbestek deze aangiftes binnengekomen zijn (een minuut, een uur?) en wat de bottleneck was (de ontvangst van de aangiftes, de ondertekening met de DigiD, het versturen van de ontvangstbevestiging?). De belastingdienst levert goed werk af door de aangiftes al zo veel mogelijk voor in te vullen. Het systeem zelf werkte dit jaar feilloos. Dat een aantal last-minute-aangifte-doeners een dagje later hun aangifte moesten indienen is geen ramp en is zelfs niet als ‘slechte service’ aan te duiden.
@Hans
Als eerste legt de belastingdienst zelf de verplichting neer om aangiften voor 1 april in te dienen, je eigen eis niet kunnnen invullen is dan hilarisch. Het is dus misschien inderdaad meer een imago- dan een technisch probleem waarbij je de getergde belastingbetaler niet moet vragen om het dit incassobureau makkelijker te maken door de aangiften te spreiden.
Stellen dat de belastingdienst het makkelijker maakt door aangifte in te vullen is nogal relatief als de controle ervan door alle complexiteit je nog uren kost. Hele circus lijkt hierdoor meer op een bezigheidstherapie voor ambtenaren waaraan we heel simpel een einde kunnen maken door een flat-tax in te voeren. De belastingdienst levert dus een slechte service, als het een goede was dan noemde we het wel de ontlastingsdient;-)
” woordvoeder van de ficus” en inderdaad: “De ficus had digitale systemen voor ingebruikname onvoldoende getest.”
Ik heb als ondernemer een jaar langer de tijd om aangifte te doen. Ik vraag mij af wie de ‘heilige’ datum 1 april heeft bedacht. Was dat in een tijd dat een legertje uitzendkrachten werd ingehuurd om de handmatig ingevulde aangiftebiljetten in te voeren in de computersystemen? Of was dat nog in een periode daarvoor? Hoe dan ook, als de mensen het wordt toegestaan hun aangiften wat te spreiden zou er geen man (meer) overboord zijn denk ik.