Google is de eerste winnaar van de Social Media ICT Top 100. Microsoft en Verizon behaalden respectievelijk de tweede en derde plaats. Op basis van de Computable 100, de jaarlijkse lijst met honderd krachtigste ict-bedrijven in Nederland, zijn de prestaties op social media van de bedrijven geanalyseerd door de reputation performance analysis (RPA)-website Rankingz. Gemeten werd welke ict-bedrijven social media op de best mogelijke manier inzetten om onder meer engagement te bereiken. Volgens Rankingz is hun lijst de Computable 100 van over drie jaar.
Bedrijven zetten steeds vaker in op social media ten behoeve van online betrokkenheid met klanten en prospects. Maar welke bedrijven hanteren een dusdanig goede online engagementstrategie dat ze beter presteren dan hun concurrenten? De dagelijkse prestaties van Nederlandse ict-bedrijven op social media zijn real time terug te vinden in de Social Media ICT Top 100 van het RPA-platform Rankingz. In deze nieuwe dynamische ranglijst worden de bedrijven iedere dag gerangschikt op de volgende criteria: Klout-score, aantal Twitter-volgers, aantal Facebook-fans en de gemiddelde buzz.
‘Iedere dag weer moeten bedrijven vechten om aandacht op de tijdslijn van de klant’, zegt Denis Doeland, directeur van DDMCA, de organisatie achter Rankingz. ‘Doen ze dit goed, dan eindigen ze hoog op onze dynamische ranglijst. De reputatie van je merk is dan ook iets wat je steeds moet onderhouden. Dit vergt een heldere doelstelling, strategie en consistentie. Bedrijven die dit goed doen zijn Google, Microsoft en Verizon. Zij staan dan ook bovenaan de lijst.’
De Social Media ICT Top 100 is te vinden op www.rankingz.com/nl/ict-100.