Hoe ging dat vroeger, voor we cloud computing hadden? Ik herinner me de dag nog levendig dat de nieuwe server binnenkwam. Het had een paar weken levertijd gekost maar daar was die dan! Veel moderner dan dat oude mainframe. Glimmend nieuw: 'De Server'! Hij paste precies onder het bureau. Nu even SQL er op installeren. Dat ging best wel snel, in een paar dagen was het klaar. De back-up werd op vrijdag tijdens de borrel gedraaid, en daarna nam de DBA de tapes mee naar huis. Dat was een stuk veiliger dan ze in hetzelfde gebouw bewaren.
En ja, outsourcing, heerlijke tijden. Alle systemen, processen en mensen werden in zijn geheel over de muur gezet naar de provider. Eerst contract tekenen, en daarna kijken wat de service nu eigenlijk precies inhield. De eerste jaren was dat natuurlijk nog niet helemaal duidelijk, maar zo tegen de helft van de looptijd van het contract kristalliseerde dat toch echt wel een beetje uit. Dan kon je dus al aan de consolidatie beginnen, iets dat de klant zonder outsourcing natuurlijk nooit voor elkaar zou hebben gekregen.
En dan de e-mail. Het was een hele verworvenheid dat die 53 mailservers binnen het departement allemaal met elkaar verbonden waren, zodat de e-mail vlekkeloos van het ene onderdeel naar het andere gestuurd kon worden. Niet bij elke server was dat even makkelijk gegaan want sommige beheerders moesten het er wel een beetje bijdoen naast hun andere drukte. Maar over het geheel genomen was het beheer aardig onder controle. Al werd er wel flink geklaagd over mailboxen van 100 megabyte, waar niet meer dan twee serieuze Powerpoints in pasten.
Terugkijkend zien we dus dat er flink wat stappen zijn gemaakt in de afgelopen jaren. Uitrollen van servers kan helemaal virtueel in een kwartiertje of minder. Aanbieders definiëren hun it-dienstverlening tegenwoordig zelf, in plaats van af te wachten wat de klant zegt te denken wat hij meent te willen. En e-mailbeheer moet je eigenlijk niet meer zelf willen doen.
Nu nog wat beter snappen wat de gebruikers eigenlijk willen, dan zijn we helemaal klaar.
Peter van Eijk is onafhankelijk adviseur op het gebied van digitale infrastructuren (www.peterhjvaneijk.nl).
Die goede oude tijd…
IT-ers zijn minder IT-er geworden en gebruikers zijn meer IT-er geworden. Dus als de IT afdeling vervelend wordt, regelen de gebruikers hun IT wel zelf. Totdat het mis gaat natuurlijk, dan moet je het als IT afdeling weer oplossen.
Vroeger kon je als IT-er het hele veld wel overzien. Ondanks dat we nu veel meer kracht tot onze beschikking hebben is de complexiteit toe genomen. Client-Server is nu Client – Browser – Browser scripting – Externe webserver – IAM Webservice – Interne Webservice – Applicatie business laag – Database Server geworden. Je weet het OS niet, er zijn meerdere browsers, meerdere programmeer talen meerdere database lagen en een platform ertussen bijgekomen.
Ach ja, die goede oude tijd.
Duidelijk het principe is nog niet veranderd, er wordt niet naar de gebruiker geluisterd.
Die toename van komplexiteit valt wel mee. Client-server wordt vervangen door werken in de browser, wat daar achter hangt is de gebruiker om het even.
Client – [PC Windows – Mac – Linux – FreeBSD – etc.]
Browser – [ IE 6,7,8,9,10,11 – Firefox – Chrome – Safari – Opera etc. etc.]
Browser scripting [Javascript lokaal en PHP(Perl etc.) centraal]
Externe webserver [kan net zo goed lokaal c.q. intern zijn]
IAM Webservice – [dat wordt niet door iedereen gebruikt]
Interne Webservice – [bedoel je, een webapplicatie?]
Applicatie business laag – [wat bedoel je?]
Database Server [MySQL / MariaBD / Postgresql / etc.]
Vroeger had je IBM – HP – DEC – Mini’s en Mainframes – meestal inkompatibel – Dan Novel en PC’s
Dat was niet minder komplex als bijv. de citrix oplossingen van vandaag de dag.
Nog steeds ontbreekt het aan goede standaards, daar is nog een lange weg te gaan. Zo kun je met firefox enkele nederlandse overheidszaken niet regelen die in een citrix-omgeving werken, dat gaat alleen met IE.
Dus, cloudcomputing is niet het antwoord op alles. Consolidatie gaat ook zonder outsourcing. En we moeten eens leren luisteren naar gebruikers, dat wordt langzaam tijd.
Gebruikers zijn nog steeds IT adepts (at best!) dus ze mogen wel van alles willen maar of het realistisch is laat zich altijd nog raden. Zolang die kloof (het stokpaardje van NumoQuest) nog bestaat maakt het niet gek veel uit of je mainframes, client servers of clouds gebruikt.
Peter,
Ik begin nu te snappen waarom de cloud vanuit jouw optiek beter want de enige die hier en daar een server onder het bureau had staan was de klutsende PC codeur waarvan ik nog de (wan)producten tegenkom in applicatieportfolio van menige organisatie. Zie mijn eerder opinie:
https://www.computable.nl/artikel/opinie/infrastructuur/4619191/2379248/oud-maar-nog-niet-vervangen.html
In die goede oude tijd werd dan ook nog geen rekening gehouden met beveiliging, gedeelde resources en nog wat van die dingen die vandaag de dag zo bepalend zijn.
Die goede oude tijd, waar je nu helemaal niet maar terugverlangd, toch?