De ketting in datacommunicatie is net zo sterk als de zwakste schakel. Connectivity is een van de belangrijkste schakels, maar wordt nogal eens veronachtzaamd. Dit is het zesde deel van een serie blogs over connectivity en enterprise computing. De ontwikkeling van connectivity binnen datacentric computing kent drie maturity fasen, in lijn met it in het algemeen: zelf doen, uitbesteden en als een kant-en-klare service afnemen (cloud).
In mijn vorige blog heb ik uitgelegd dat een combinatie van eigen en uitbestede datacenters momenteel het meeste voorkomt. Ik heb de voor- en nadelen laten zien van de twee smaken van datacenters: carrier-neutral en carrier hotel. Ik ga nu verder in op de laatste fase van datacenter computing: afnemen als service (cloud).
Connectivity met cloud providers is de volgende fase in de ontwikkeling van enterprise computing. De algemeen heersende voorkeur om Capex (investeringen) om te zetten in Opex (kosten) doet ook opgang in it. Het is slimmer om te betalen voor het gebruik, en niet voor het bezit. Zoals in mijn vorige blog uitgelegd, zien we deze ontwikkeling naar pay-per-use ook in connectivity in het algemeen.
IaaS
Ik beperkt me hier tot connectivity en IaaS (Infrastructuur-as-a-Service). IaaS is een krachtige ontwikkeling in enterprise computing. In feite is het mogelijk om complete datacenters uit de cloud af te nemen. Ook hier geldt: voer een zero assessment uit. Wat een zero assessment inhoudt, kun je teruglezen in mijn tweede blog. Maak op basis van business requirements, riskmanagement en kosten een afweging wat wel en niet uit de cloud wordt betrokken.
Is het in de vorige fase nog mogelijk om zelf invloed uit te oefenen op de outsourcing-partner, bij cloud computing ligt dat anders. Daar heb je het aanbod van de provider as-is te accepteren. Je bent dus ook afhankelijk van de connectivity aan zijn kant van de verbinding. Ook in een cloud-omgeving is de ketting zo sterk als de zwakste schakel, en dat blijkt vaak de verbinding. De ervaring leert dat cloudproviders erg gericht zijn op hun interne systemen en hun technologie. Daar durven ze hoge sla’s voor af te geven. De connectivity blijft onderbelicht of wordt helemaal niet meegenomen in de sla. Met andere woorden, je krijgt ‘garantie tot de voordeur’.
We zien overigens dat enkele innovatieve cloudproviders oog hebben gekregen voor het belang van connectivity voor de kwaliteit van de geleverde dienst. Zij bieden naast internet alternatieve verbindingsmethoden met de vereiste redundancy, en geven daar garanties op af.
Bij het bekijken van een IaaS-propositie is het zaak gedetailleerd antwoord te krijgen op vragen over de connectiviteit van de dienst. Hoe krijgt de sla materieel vorm? Hoe is de connectivity geregeld? Neemt de provider contractueel de verantwoordelijkheid voor de connectiviteit? Welke performance-garanties geeft hij af? Zijn er andere connecties mogelijk naast internet? Wat is het fail-over-beleid inzake de verbindingen, zijn ze redundant? En minstens zo belangrijk: hoe is de Quality of Service (QoS) geregeld, hoe wordt het verkeer geprioriteerd? En hoe zien de support en escalatie eruit?
Meestal wordt voor de verbinding het internet gebruikt. Het voordeel van internet is de bedrijfszekerheid: de architectuur van internet is zo opgezet dat onder alle omstandigheden gecommuniceerd moet kunnen worden. Nadeel is de latency, de vertraging waarmee de verzonden datapakketjes aankomen op de plaats van bestemming. Die latency kan hoog en onvoorspelbaar zijn. Voor 5-negen omgevingen is het a priori niet wenselijk om internet in te zetten, maar wellicht biedt de provider ook andere vormen van connectiviteit.
In mijn volgende blog geef ik enkele tips die je helpen de voor jouw situatie optimale connectivity te bereiken. Stay tuned!