Mobiel werken is in nagenoeg iedere sector een hot topic. Van ziekenhuis tot overheid en van productie tot dienstverlening; je ziet overal tablets en smartphones uit jassen en tassen komen, waarmee medewerkers allerlei dagelijkse activiteiten uitvoeren.
In mijn dagelijks werk kom ik in het algemeen twee typen bedrijven tegen: zij die deze bring your own device-trend (byod) overkomt en nagenoeg niets hebben geregeld en zij die een stevig beleid hebben vastgesteld en dat ook in de praktijk brengen. De eerste groep ziet alleen de voordelen en mogelijkheden; de tweede groep onderkent ook de risico’s. Enthousiasme is positief, maar naïviteit is dat niet. Iedere organisatie die mobiel werken wil invoeren of stimuleren, zal op enigerlei wijze een beleid moeten formuleren en dat in de organisatie moeten invoeren. Anders zijn de risico’s van dataverlies of -misbruik niet te overzien.
Een organisatie zal zich om te beginnen drie kernvragen moeten stellen die de basis vormen voor een byod-beleid:
- Wat willen we precies bereiken met mobiel werken? Deze vraag klinkt als een open deur, maar toch zijn er talloze organisaties die de deur open zetten voor smartphones en tablets, uitsluitend omdat het er kennelijk bij hoort. Vervolgens komen zij erachter dat al die apparaten zorgen voor extra infrastructuur- en beveiligingskosten. Maar dan is er geen weg meer terug. Op het moment dat duidelijk is welke doelen te bereiken zijn met byod, zijn investeringen te verantwoorden en zijn beter gefundeerde zakelijke beslissingen te nemen.
- Wat mag een gebruiker zakelijk en privé met zijn device? Wie overdag met medische dossiers op zijn iPad werkt, doet er niet verstandig aan om zijn of haar kinderen ‘s avonds met dezelfde tablet een leuk spelletje te laten spelen of hen te laten surfen op het internet. Het is dus zaak om gebruik en gebruikers goed in kaart te brengen en toegang en gebruik zo te reguleren dat een medisch dossier of vertrouwelijke notitie niet binnen de kortste keren op straat ligt. Sta je bijvoorbeeld gaming toe op een device? Welke social media mogen medewerkers gebruiken? Welke apps beschouw je als veilig en welke hou je buiten de deur vanwege security- of privacyrichtlijnen? Dat moet helder zijn.
- Wie gaat de mobiele devices beheren en hoe gaan we dat doen? Beheer is meer dan zorgen dat medewerkers via hun mobiele device toegang hebben tot data. Het richt zich ook op zaken als beveiliging en op lifecycle-management van apparatuur. Zijn data bijvoorbeeld op afstand te wissen en kun je jailbreaks automatisch detecteren? Dit zijn geen zaken die iemand er even bij doet. Beheer vereist specifieke deskundigheid en de juiste middelen, zoals een professionele mobile device management-oplossing.
Een goed antwoord op deze drie vragen is een prima startpunt voor een bruikbaar beleid op het gebied van bring your own device.
heren…..,
misschien is dit gewoon deel 1, de warming -up en komt ze nog met deel 2 tot en met 6….
je kan toch ook niet verwachten dat ze eerst 5 jaargang Computable doorploegt.
Helemaal mee eens Maarten!
And welcome back!
Dank je Ruud, (2 keer 😉
@Henri
Die ‘druk’ is maar net hoe gevoelig je er voor bent. Professioneel heb ik er zelf voor gestaan en er geen enkele moeite mee gehad. Waarom zou ik moeten investeren in iets wat weinig tot geen toegevoegde waarde heeft?
Wij hebben zeer weinig ‘last’ van alle ‘byod’ perikelen en datgene dat telkens moet worden opgeschaald of bijgesteld vanwege byod. Het zijn niet medewerkers of de ‘grote boze commerciële’ buitenwereld die beleid bepalen natuurlijk.
De discussie die we telkens weer bij herhaling zien speelt dan ook in het geheel niet.
@Maarten
Je hebt het gelijk van het ongelijk, de dertien in een dozijn adviezen zijn olifantenpaadjes. Ongeacht of mevrouw Jamoel nu wel of niet 5 of nog meer jaargangen van Computable doorneemt mag verwacht worden dat ze weet wat er speelt in de markt op grond van haar huidige functie. Verder maakt ze naar mijn opinie een nogal opmerkelijk (commerciële) sprong om mobiliteit direct aan BYOD te hangen.
@Ewout,
de essentie staat in de tweede regel van mijn tekst, je begint bij de derde.
Daarnaast,het is niet moeilijk vrijwel elk verhaal hier zodanig van commentaar te voorzien dat niemand meer in Comptabel wil schrijven….
Inderdaad:
– Er staan hierin veel zaken die al vele malen in den treure besproken zijn
– BYOD moet bij het informatiebeleid passen,
– Et cetera.
Maar dit artikel heeft wel degelijk toegevoegde waarde, juist omdat de meeste artikelen in Computable over BYOD zijn gemaakt vanuit het enthousiasme voor technische mogelijkheden, producten en de commerciële kanten van “HNW”, Cloud, et cetera.
Even terug gaan naar de kernvragen is daarom een goede zaak en de kernvragen van Maaike Jamoel dekken die mooi. Die kernvragen kunnen en dienen met het algemeen management afgestemd worden. Immers BYOD moet door het management gedragen worden.
Gewoon een goed geschreven stukje. Niet te lang en niet te kort.
Maar het lijkt mij wel zinvol om dit ook in een management magazine (niet IT) te plaatsen. Want de partij die hier uiteindelijk over beslist heeft doorgaans van de “materie” zoals NumoQuest het altijd zo aardig noemt, weinig kaas gegeten. En juist die moet je met de neus op de wat minder technische feiten drukken. Daar help je de IT (manager) uiteindelijk nog beter mee.
Dank jullie allen voor de reacties op mijn eerste Computable-blogpost. Goed om te zien dat er ook inhoudelijk stof voor discussie is. Uiteraard zou ik op alle vragen en reacties apart kunnen antwoorden, maar ik zal proberen het samen te vatten.
Zoals de titel al zegt gaat deze blog over drie kernvragen. Deze kernvragen vormen de basis van vragen die ik in de praktijk als Business Development Manager Mobility tegenkom. Dit zijn reële vragen van de mensen die ik spreek bij een variëteit aan bedrijven. Na het schrijven van deze eerste blog zal ik dus ook dieper op bepaalde onderwerpen ingaan die in deze blog worden aangehaald. Daarom zou ik jullie allen uit willen nodigen om mijn volgende blogs ook te lezen. Deze zullen binnenkort te zien zijn.