Een veelgehoorde misvatting over de Lean Startup-methode is dat deze ongeschikt zou zijn voor grote organisaties. Een startup is natuurlijk niet te vergelijken met een groot bedrijf, maar toch is het toepassen van de Lean Startup-methode een heel effectieve manier om de resultaten van softwareontwikkeling binnen grote organisaties te verbeteren.
Voor mensen die er nog niet mee bekend zijn: de Lean Startup is een methode voor het ontwikkelen van producten en bedrijfsmodellen, bedacht door Eric Ries. In 2011 verscheen het gelijknamige boek, dat een ware revolutie veroorzaakte binnen organisaties.
Een centrale gedachte in de Lean Startup is dat een nieuw product niet eerst in detail gespecificeerd moet worden voordat er met de ontwikkeling wordt begonnen. Daarvoor in plaats biedt de methode een efficiënte manier om te ontdekken welk product er überhaupt gemaakt moet worden. Dit houdt in dat er in stappen steeds een bruikbaar onderdeel van het eindproduct wordt opgeleverd en bij elke stap wordt gemeten in hoeverre dit geslaagd is. De methode heeft veel raakvlakken met Agile-softwareontwikkeling, maar in de Lean Startup ligt de focus puur op het ontwikkelen van nieuwe producten en bedrijfsmodellen.
Concrete oplossingen
Naast de misvatting over de toepasbaarheid van de Lean Startup voor grote organisaties, wordt ook wel eens gesteld dat deze werkwijze er toe kan leiden dat er in hoog tempo slechte of onvolledige software wordt opgeleverd. Dit is nadrukkelijk niet het geval. Er wordt juist gekeken naar de primaire business-wens en hoe die zo goed en snel mogelijk vertaald kan worden naar een concrete bruikbare oplossing.
Sterker nog, door snel te bewijzen dat een business-aanname niet correct is, kan veel tijd en geld bespaard worden. Deze middelen kunnen vervolgens weer gebruikt worden voor verdere ontwikkeling met een aangepaste strategie. Hier zie je dus ook de voordelen van snel falen, om vervolgens weer met een nieuwe richting of strategie verder te gaan.
Verouderde systemen
Gevestigde bedrijven worden vaak geremd in hun innovatie door verouderde it-systemen, organisatiestructuren en werkwijzen. De traditionele watervalmethode voor softwareontwikkeling is daar een goed voorbeeld van. Met de juiste middelen kan tegenwoordig echter heel goed doorontwikkeld en geïnnoveerd worden bovenop verouderde systemen. Een oude infrastructuur is daardoor niet meer een technologisch blok aan je been, maar een bouwsteen voor vernieuwing.
Cruciaal is echter dat projecten klein worden gehouden, ondanks de bedrijfsgrootte. Projectteams moeten deels zelfsturend zijn met een mandaat van de directie, om vervolgens als een soort kleine startup binnen de grote organisatie snel nieuwe producten in de markt te kunnen zetten. Het succes van deze werkwijze wordt bewezen door grote organisaties als Google, Facebook en LinkedIn, die deze methode toepassen.
Maak megaprojecten klein
Ook in mijn dagelijkse werk wordt regelmatig de waarde van de Lean Startup-methode aangetoond. Een goed voorbeeld is een klant die ooit besloot om aan een megaproject te beginnen met de interne it-afdeling, maar na enkele jaren van ontwikkeling nog steeds geen concreet bruikbaar product had. De omslag kwam toen een nieuwe manager met visie besloot naar alternatieven te kijken.
Na uitvoerig overleg konden we vervolgens met de Lean Startup en Scrum binnen enkele maanden een werkend product voor het bedrijf neerzetten, waarmee direct kosten werden bespaard. Natuurlijk voldeed dit product nog niet alle eisen, maar het was functioneel en bood een directe meerwaarde aan de business. Een duidelijk voorbeeld van een organisatie die in één klap was bekeerd tot het gedachtengoed achter Agile en de Lean Startup.
Veranderen van denkwijze
Zowel mensen als organisaties laten zich niet zomaar veranderen. Bedrijfsverandering is dan ook een complex proces. Innovatie begint traditiegetrouw aan de top, maar de belangrijkste stap naar effectieve innovatie is in feite het managementbesluit om volgens methodes als de Lean Startup en Scrum te gaan werken. Alleen dan kan een organisatie op een efficiënte manier gaan ontdekken welk product de business precies nodig heeft.
“Voor mensen die er nog niet mee bekend zijn: de Lean Startup is een methode voor het ontwikkelen van producten en bedrijfsmodellen, bedacht door Eric Ries. In 2011 verscheen het gelijknamige boek, dat een ware revolutie veroorzaakte binnen organisaties.”
Een kenmerk van de meeste managementboeken is dat het lezen ervan nog niet de inzichten geeft die nodig zijn, het is meer marketing dan kennis. Laatste decennia zijn er dan ook vele boeken verschenen die na wat kortstondig rumoer even snel verdwenen omdat de praktijk altijd weerbarstiger is dan de theorie.
“Innovatie begint traditiegetrouw aan de top, maar de belangrijkste stap naar effectieve innovatie is in feite het managementbesluit om volgens methodes als de Lean Startup en Scrum te gaan werken.”
Laten we die eens aanhouden tegen de tradionele watervalmethode waarop meeste organisaties ingericht zijn waardoor enige innovatie die vanuit de top komt een dwangmatige KOSTENVERLAGING is. Probleem in veel organisaties is niet zo zeer de methodiek of het proces maar een gebrek aan ondernemerschap.
Ik sluit mij (weer eens) aan bij Ewout.
Verder hebben grote bedrijven ook meestal een groot eisenpakket tav. enige oplossing. Uitgaan van “de primaire businesswens” is dan vaak ook niet mogelijk omdat de set randvoorwaarden daarvoor te groot is. Bovendien heeft een produkt dat niet voldoet aan alle eisen (vooral die van de gebruikers) weinig kans op slagen binnen een multinational. Als toeleverancier loop je daarbij ook bepaalde risico’s want als je niet levert wat in het contract stond, zijn daar vast wel bepaalde consequenties aan verbonden.