Vakbond De Unie vraagt personeel van KPN IT Solutions om met alternatieven te komen voor ontslagen die de werkgever heeft aangekondigd. De bond is benieuwd naar de visie van personeel op de toekomst van het bedrijf. Volgens de bond kijkt KPN onvoldoende naar de lange termijn en kiest het te snel voor kostenbesparing door personeel te ontslaan.
‘Bij KPN wordt eigenlijk continu gereorganiseerd en er staan banen op de tocht. Voor medewerkers is dit eigenlijk al jarenlang de enige zekerheid die ze binnen het bedrijf hebben’, stelt Hans de Jong van De Unie. Hij vervolgt: ‘We zouden liever zien dat KPN weer werkt aan omzetgroei, innovatie en een perspectief voor de lange termijn. De medewerkers moeten geloven in de strategieplannen voor ITS en weer trots zijn om voor een koninklijk bedrijf als KPN te werken.’
In februari 2014 kondigde KPN opnieuw aan banen te schrappen. Tot 2016 zullen vijftienhonderd tot tweeduizend medewerkers hun baan verliezen. Het gaat om de hele organisatie en niet alleen KPN IT Solutions. De Jong: ‘Dit is inmiddels de zoveelste reorganisatie. De Unie is samen met de andere bonden in gesprek geweest over een nieuwe cao en een Sociaal Plan. Hierover is een akkoord bereikt waartegen de leden in meerderheid ja hebben gezegd. Zo’n sociaal vangnet blijkt hard nodig binnen een bedrijf als KPN.’ De Unie heeft maandag 9 april 2014 tussen 10.00 en 13.00 uur een bijeenkomst gepland in Houten.
KPN-woordvoerder Zakelijke Markt, Manel Vrijenhoek, herkent zich niet in het beeld dat De Unie van KPN schetst. Volgens haar betrekt de werkgever het personeel wel degelijk bij de toekomst en strategie van het bedrijf. Ze reageert: ‘De afdelingen IT Solutions en Zakelijke Markt zijn 1 januari 2014 samengevoegd. Daar is de ondernemingsraad (or) nadrukkelijk bij betrokken. Alle processen zijn in goed overleg en volgens de regels doorlopen.’
Minder winst en omzet
KPN publiceerde begin februari de cijfers over 2013. Over het gehele jaar 2013 lag de omzet 10 procent lager (8,47 miljard euro). De nettowinst liep met 6,7 procent terug tot 293 miljoen euro.
Vooral de inkomsten uit mobiele telefonie stonden onder druk, net als die in de zakelijke markt. Daar stonden goede prestaties tegenover uit de verkoop van vaste telefonie, internet en televisie aan consumenten.
De in februari aangekondigde reductie van vijftienhonderd tot tweeduizend banen komt bovenop de 4650 banen die de afgelopen drie jaar al werden geschrapt. Daarmee hoopt het bedrijf tussen nu en 2016 zo’n driehonderd miljoen euro te besparen. Dat meldde het bedrijf bij de presentatie van de kwartaalresultaten. Bij KPN IT Solutions verdwijnen honderd banen.
Dit is niet een trend bij KPN. Let volgende maand maar een op wat er bij Heineken International gaat gebeuren. Outsourcen is key want wat je ver haalt lijkt lekker. Straks is de kennis echt weg bij de bedrijven. Altijd weer die korte termijn visies. Wat zijn ze dom he die CIO’s.
Dit is inderdaad een korte termijn visie, ik heb het ook nooit begrepen waarom het strategisch managment dat strategische beslissingen maakt(=10 jaar) op operationeel nivo (1jaar) zijn bonussen krijgt.
Ik zou zeggen geef ze een normaal jaar salaris en als na tien jaar blijkt dat het bedrijf met hun beslissingen erop vooruit is gegaan dan een bonus.Waarbij de waardebepaling een vaste factor kennis mag bevatten(immers als je een bedrijf op waarde schat dan neem je toch ook goodwill mee in de berekening)
Automatiseren:
Het machinaal laten verlopen van frequent repeterende menselijke handelingen om daarmee een hogere productiviteit met minder menselijke handelingen te realiseren.
Dat is de enige leidende wetmatigheid die over is gebleven van de industriële revolutie, zeg maar vanaf het begin van het moment dat men de weeffabrieken realiseerde. Zo eenvoudig is dat.
Logisch gevolg van die wetmatigheid?
Dat je steeds minder mensen nodig hebt om die hogere productiviteit te bereiken en dus……?!? Dat er een punt komt waarop je concludeert dat je mensen op een bepaald moment niet meer nodig hebt.
Het heeft mij altijd bevreemd dat IT professionals die wetmatigheid klaarblijkelijk niet kennen of willen accepteren.
Automatiseren is namelijk jezelf overbodig maken en als je dat niet in je achterhoofd hebt, dan ben je gewoon een keer aan de beurt. Zo eenvoudig is dat. In de afgelopen jaren, vooral sinds 2008, heb ik dat zo vaak geroepen, vele commentaren aangehoord, maar, telkens weer mijn gelijk gekregen.
Zie dit artikel. Men begrijpt klaarblijkelijk en domweg niet dat de huidige situatie bij KPN alleen maar kan ontstaan door onwetendheid. Onwetendheid van de wetmatigheden waaraan IT is gebonden. Niet bij de top van de KPN, klaarblijkelijk niet bij de professionals die daar nu (nog) zitten, niet bij de professionals van ‘ de Unie’.
Had Eelco Blok dat geweten dat had hij daar allang op geanticipeerd. Had de IT professional bij KPN dat geweten, was die allang opgestapt, had men dit bij de Unie begrepen, dan had men allang zelf nagedacht over oplossingen voor een niet werkende bedrijfsvoering bij de KPN.
Dan had dit artikel volkomen overbodig geweest. Automatiseren is per definitie mensen uitfaseren. Het niet kennen van de initiële wetmatigheden waaraan IT onderworpen is, leveren dit op.
Tja, een maatschappelijk verantwoord ondernemer, die de maatschappij met de overtollig verklaarde medewerkers opscheept.