De verkoop van crm-software stijgt in 2014 in West-Europa met ruim 9 procent. Daarmee komt de omzet uit op 5,5 miljard dollar. Dat voorspelt analistenbureau Gartner na marktonderzoek. Het verwacht dat de omzet uit crm-software als clouddienst in 2014 met bijna een kwart (24 procent) zal stijgen tot 2,3 miljard dollar.
‘Bedrijven blijven de budgetten voor crm verhogen, ook al is de economische situatie onzeker’, licht Gartner toe. Volgens de marktonderzoeker verhoogt de helft van de respondenten het budget dat opzij wordt gezet voor crm. Gemiddeld wordt het budget met 2,5 procent verhoogd ten opzichte van 2013.
‘Er wordt vooral geïnvesteerd in interactie met sociale media en het gebruik van crm-applicaties via mobiele apparaten. Het gebrek van een vastomlijnde crm-strategie wordt genoemd als grootste bedreiging voor een succesvolle implementatie’, zo vat het bureau de uitkomsten samen.
Om aan te geven hoe snel de ontwikkelingen van crm gaan focust de marktonderzoeker op crm-software die via cloud computing wordt geleverd. ‘In 2014 wordt naar verwachting 49 procent van de crm-applicaties als clouddienst geleverd. In 1999 was dan nog maar 1 procent.