Tijdens de Sharepoint Conference in Las Vegas begin maart is één ding heel duidelijk geworden: de cloud is het dominante vehikel voor het leveren van op software gebaseerde automatiseringsoplossingen en je zal er voor moeten zorgen dat je hier in mee gaat. Innovatie van de business gebeurt in de cloud.
De vraag is of dit grote congres, waar meer dan tienduizend Microsoft Sharepoint-gebruikers op af komen, volgend jaar nog steeds SharePoint Conference zal heten. Ik gok er op dat het volgend jaar Office 365 Conference heet. Vanaf volgend kwartaal zijn er in Office 365 meer en betere functionaliteiten beschikbaar dan in de on-premises variant. En behalve dit Microsoft-congres, zijn er tal van andere congressen van andere (gevestigde) softwareleveranciers die precies dezelfde boodschap hebben voor de eindgebruikers. Denk aan IBM, Oracle, SAP, et cetera.
Het interessante van dit soort congressen is dat behalve de inhoud die door de leveranciers, partners en (grote) eindgebruikers gepresenteerd wordt, er ook goede gesprekken ontstaan met de mensen die je bewust opzoekt maar misschien nog wel interessanter: Mensen waar je toevallig naast bent gaan zitten. Zo ontstond er een gesprek met een man die bij een Amerikaanse organisatie (met ongeveer vijftienduizend medewerkers) vanuit management verantwoordelijk is voor de implementatie en uitrol van Office 365. En dan niet Exchange als eerste (zoals te doen gebruikelijk), maar Sharepoint Online en Office Online. Het leuke hierbij is, is dat tot voor kort elke nieuwe release van Office in deze organisatie ‘doodgeanalyseerd’ werd; ‘Moeten we het gaan doen, of nog even wachten? Wat is de impact op onze gebruikers? Nog maar even wachten…’. En dan nu de keuze voor Office en Sharepoint Online! Braveheart. Ik heb de beste man z’n visitekaartje gevraagd en zal hem over een aantal maanden ‘ns contacten om te kijken hoe ze er voor staan.
Want hoe ziet deze meneer dit voor zich? Een organisatie die tot op heden aan schier oneindige evaluatie van nieuwe software (versies) deed, gaat zich nu storten in een wereld van continue innovatie en constante (verplichte!) verandering. Microsoft heeft op dit congres letterlijk gezegd: tot op heden was de eerste functionaliteit van elke nieuwe feature of oplossing de ‘aan en uit knop’ en die stond standaard op ‘uit’. Vanaf nu ontwikkelen we die knop niet meer en gaat alles gewoon meteen live. Altijd ‘aan’ dus. En verder: In plaats van release cycli van een aantal weken tot maanden, gaan we vanaf nu aan ‘continous updates’ doen. Dat betekent, dat net als bij Facebook het zo kan zijn dat de ene helft van je bedrijf nog met release x.1 werkt en de andere helft al met x.2. En dat de volgende dag iedereen met x.2 werkt. Enzovoorts.
Absorberen
Adoptie van deze continue verandering, het verplicht meegaan met de innovatieve nieuwe features is iets wat je als organisatie wel aan moet kunnen. Je moet dit kunnen absorberen. De enige manier om dit succesvol te kunnen doen is door Agile te omarmen en door een goede, steeds mee-evoluerende adoptie- en governancestrategie te hanteren. Hierbij is de inzet van champions noodzakelijk. Ambassadeurs die de medewerkers binnen je organisatie continu op sleeptouw nemen en vol enthousiasme de nieuwe features en mogelijkheden blijven uitleggen. En met de verkregen feedback de adoptiestrategie weer aanpassen.
Pas als je organisatie in staat is om de snelheid van de cloud evolutie constant bij te houden, zul je hiervan pas echt de vruchten kunnen (blijven) plukken. Want er moet niet uit het oog worden verloren dat het allemaal niet om it draait, maar om de business. De business moet zich continu blijven innoveren om zodoende te kunnen blijven groeien door het onderscheidend vermogen en de bijbehorende marktproposities. De snelheid van de cloud kan je daarbij uitstekend van dienst zijn. Maar daar moeten de organisatie en de mensen die er dagelijks mee werken wel bij begeleid worden. Een Agile adoptie- en governancestrategie zijn hierbij cruciaal. Dan wordt ‘business at cloud speed’ echt mogelijk.
Wederom Dank!
Wat een heerlijke term trouwens : ‘business at cloud speed’
Die hou ik erin.
Mag hopen dat je als onderneming altijd nog zelf kan bepalen wat je snelheid van innovatie en of adaptatie is. Dit soort opgelegde zaken lijken mij niet bepaald klant vriendelijk.
Leuk stuk Gijs. Waarvoor dank!
Interessante ontwikkeling Gijs. Ik krijg wel een minder prettig gevoel bij het feit dat organisaties straks verplicht moeten meegaan met alle snelle innovaties. Deze strategie kan een stimulans zijn, maar het kan ook tegenwerken. Ik ben benieuwd!
Gijs,
Leuk verhaal!
Tussen Shrepoint en Yammer, eentje moet in de toekomst eruit. Ik ben benieuwd welke. En ik ga niet zeggen dat ik verwacht dat Sharepoint eruit gaat 🙂
Oh ja, dan hebben we ook “business at change speed”
Gijs,
Ik vind het een beetje opmerkelijke sprong om van Office365 en Sharepoint Online naar adoptie van agile te gaan. Dat gezegd hebbende ben ik dus benieuwd naar de haast van ‘Braveheart’ om ineens zo snel 15.000 gebruiker te migreren. Tenslotte zit de onwil om te veranderen nog weleens aan de kant van de business waardoor niet alleen Windows XP nog veel gebruikt wordt maar ook Office 2003.
@Ewout – het is geen sprongetje naar adoptie van agile, maar naar een agile adoptiestrategie!
Vaak is migratie naar cloud toch vanuit kostenoogpunt interessant kennelijk voor dat soort partijen. Dat zal de grootste driver zijn geweest.
@Gijs
Dat IaaS en PaaS interessant zijn binnen agile context zal ik niet ontkennen maar je haalt SaaS oplossingen aan, ik kan dus de link niet maken tussen de delen van je verhaal.
@Ewout – je maakt de klassieke vergissing dat agile alleen van toepassing is op softwareontwikkeling. Scrum (als meest populaire vorm van agile) wordt meer en meer gebruikt in allerlei niet-softwareontwikkeling gerelateerde samenwerkingsprocessen. Beheer. Support. Zelfs management teams gebruiken het. Implementatie van een SaaS oplossing kan dus ook prima volgens de agile aanpak.