De Nationale Politie heeft een miljoenenaanbesteding voor opslag, servers en 'converged infrastructuur' stopgezet. Dit naar aanleiding van zowel interne vragen als vragen vanuit de markt over de opzet ervan. De aanbesteding bestond uit twee percelen: een voor het aantrekken van drie wederverkopers en een voor het selecteren van één partij voor het onderhoud. De scheidslijnen tussen de twee percelen bleken niet strak genoeg. De politie wil de aanbesteding in gewijzigde vorm medio mei/juni opnieuw publiceren.
De totale geraamde waarde van de aanbesteding ‘Storage, servers en converged infrastructure’ bedroeg tachtig miljoen euro over vier jaar. Het eerste perceel was goed voor zo’n zestig miljoen euro. Er zouden raamovereenkomsten met drie resellers worden gesloten voor het via minicompetities leveren van opslagsystemen, servers en ‘converged infrastructuur’. Naast apparatuur zou het ook gaan om de levering van aanvullende producten en diensten.
Het tweede perceel was goed voor zo’n twintig miljoen euro. Daarbij wilde de Dienst ICT van de Nationale Politie één partij voor al het onderhoud van de apparatuur die binnen de scope van deze aanbesteding viel. Dit betreft zowel de installed base als nieuw te leveren spullen. De winnende partij mocht hierbij onderaannemers inschakelen, maar zou voor de Dienst ICT als enig aanspreekpunt optreden.
Onduidelijkheden
De aanbesteding is uit de markt gehaald omdat, zegt een woordvoerder van de politie, ‘op basis van zowel interne informatie als vragen vanuit de markt zijn de inzichten gewijzigd. De uitnodiging tot inschrijving hierop aanpassen leidt tot een wezenlijke wijziging en dat staat de Aanbestedingswet 2012 niet toe. Hierop is besloten om de aanbesteding stop te zetten.’
De vragen die ontstonden over de opzet van de aanbesteding hadden vooral te maken met de positie van leveranciers die zich wilden inschrijven voor het tweede perceel. Sommige bedrijven wilden weten of ze ook mochten inschrijven voor het eerste perceel en of dat invloed zou hebben op de gehanteerde prijsmethodieken. Verder ontstonden er onduidelijkheden over de gevraagde diensten in het eerste en tweede perceel. Potentiële inschrijvers vroegen zich af of daar op sommige vlakken geen overlap bestond.
De politie stopte afgelopen najaar ook al twee andere aanbestedingen: een voor werkplekapparatuur en een voor software voor serious gaming. Volgens ingewijden worstelt de politie met de nieuwe aanbestedingswet waarbij ook kleine bedrijven en eenpitters zich kunnen inschrijven, als ze maar gecertificeerde partners vinden om mee te doen.
Het is met die aanbestedingen net als wanneer het Ministerie van Verkeer en Waterstaat een aanbesteding doet voor vervanging/modernisering van het Nederlandse wegen- en spoornet: men is te dom om echelons te faciliteren en belangen te waarborgen door goede voorwaarden te scheppen en denkt alsnog dingen te waarborgen door totale uniformiteit. Wat een dynamisch proces moet zijn, wordt bij voorbaat al compleet doodgeslagen door de waan van de dag in zijn volledigheid aan te besteden. Helaas houdt die waan tegenwoordig niet eens meer stand in de looptijd van de partijenselectie (en dan moet men nog vier of acht jaar). Heel veel succes ermee.
Weer een aanbestedingsfeestje! Niemand wordt hier beter van. Kan iemand het huidige aanbestedingsmodel vernieuwen/innoveren?
Binnenkort op Computable een artikel hierover dat via een expert op dit gebied opgesteld en gepubliceerd wordt.
Geweldig toch weer, die zijlijn-retoriek.
Wat moet het leven toch heerlijk zijn, als je op een dergelijke manier (‘men is te dom’) generiek een hele organisatie (de Politie, V&W, kortom “de Overheid”) denkt weg te kunnen zetten zonder zelf:
– enige kennis van zaken te tonen over dit specifieke geval
– met een alternatief te komen dat wel werkt
@Jeroen, je wilt niet weten wat voor idiotie inzake Politie-ICT op deze site de revue al heeft gepasseerd. Men is daar echt te dom. Daar komen dan nog weer debacle-rapportjes over van HEC e.d. waar de honden al helemaal geen brood van lusten. Totaal onverifieerbare ‘hinein’-interpretaties waarbij duidelijk van tevoren was bepaald hoe de kool en de geit gespaard moesten worden. De Rekenkamer noemde de Politie-ICT van de afgelopen vijf jaar één groot tranendal. Dat ze in een jaar tijd drie aanbevelingen stopgezet hebben, is illustratief. Wat denk je wat dat nou weer gekost heeft?
Oeps, geen aanbevelingen, maar aanbestedingen stopgezet. Aanbestedingen beogen altijd te standaardiseren op dingen geen standaard zijn, zoals een type of merk pc’. Door die homogeniteit is er geen lerend vermogen. Men krijgt dus niet uit het veld hoe bijvoorbeeld 2012R2 zich onderscheidt van 2003 server. Dat gaat Pietje Puk op een technical workshop van Microsoft meemaken. Zo repte bijvoorbeeld de Gemeente Amsterdam vorig jaar nog nog over honderden virtuele 4 Gbyte remote desktop servertjes die ze draaiden op 8 Gbyte blades. Ze hadden sinds Windows 2000 al niet meegekregen dat 32bit Remote Desktop toen al tot 32 Gbyte kon. Erg pijnlijk, want 60, 70% van 4Gbyte gaat al weg aan overhead op een Remote Desktop server en dan heb je nog de parent voor de virtualisatie. Wat denk je wat dat gekost heeft? En voor hoeveel is dat groen gekoeld met Amstelwater?
Je zou je werkelijk af moeten vragen of dergelijke ‘gevoelige’ zaken aan private ondernemingen moeten worden toevertrouwd. Het is bijna hetzelfde als cipiers in het gevangeniswezen uitfaseren en privatiseren. Vragen op moeilijkheden, wat ik je ‘brom’.