Barco, de Belgische leverancier van professionele visualatiesystemen uit Kortrijk neemt het Canadese X2O Media, een specialist in bedrijfscommunicatie-oplossingen, over. Het technologieconcern uit Kortrijk betaalde bijna 14 miljoen euro voor X2O Media, dat oplossingen levert voor het beheer, de verbinding en de aflevering van actuele gegevens van elke bron naar elk scherm, ongeacht de locatie.
X2O Media werd in 2006 opgericht als een spin-off van Vertigo Xmedia, een bedrijf uit Montreal. Volgens het Belgische ict-vakblad Datanews betekent de overname een verbreding van het portfolio van Barco, dat sterk leunt op hardware en software voor video en beeldpresentaties (onder andere control rooms, simulatie, beamers, video walls, projectoren en displays). Het bedrijf is met name actief in de zorg, de overheid, de industrie, de amusementswereld en bij defensie.
Bij X2O Media werken ongeveer veertig mensen; het bedrijf heeft een omzet van ongeveer 2,1 miljoen euro. Barco is met een omzet van bijna 1,2 miljard euro en vierduizend werknemers in zo’n negentig landen vele malen groter. Het beursgenoteerde Belgische bedrijf werd in 1934 in Poperinge en assembleerde toen nog radio’s van Amerikaanse onderdelen (Barco: Pelagiaan American Radio Corporation).