De autoindustrie gaat een nieuwe fase van automatisering in. Dat gebeurt op twee fronten: de auto raakt steeds meer verbonden met zijn omgeving ('connected car') en de intelligente auto die zelf kan rijden. Dat stelt Martin Winterkorn, bestuursvoorzitter van het Volkswagen-concern. De bekende Audi-slogan 'Voorsprong door techniek' wordt 'Voorsprong door IT', benadrukt de VW-topman. Op de ict-vakbeurs CeBIT showt Volkswagen een prototype van James 2025, een zelfrijdende auto.
Winterkorn wijst er op dat de autoindustrie al lange ervaring heeft in automatisering, maar hij constateert ook dat de auto en de computer steeds dichter naar elkaar toeschuiven. Als voorbeeld noemt hij de huidige VW Golf die is uitgerust met tal van hightech-functies, zoals een elektronisch remsysteem, diverse alarmsystemen, een automatisch controlesyseem om voor het inschatten van afstanden en een touchscreen. ‘Onze auto’s zijn eigenlijk al rollende rekencentra. In elke auto zit naar schatting 1,5 kilometer bekabeling, ruim vijftig computeronderdelen en rekenkracht die vergelijkbaar is met zo’n twintig pc’s.’
Slimme toepassingen
Winterkorn stelt dat de auto-industrie voor een nieuwe fase van digitalisering staat met twee zwaartepunten. Het ene zwaartepunt is de ‘connected car’, waarbij de auto steeds nauwer verbonden raakt met zijn omgeving en er meer en meer communicatie heen en weer gaat (Internet of Things). Door toepassing van onder andere telemetrie, big data analytics en mobiele apps verwacht de VW-baas een hausse aan nieuwe slimme toepassingen, zoals bestuurders die op maat gegeven advies krijgen over benzineverbruik, reisinformatie, onderhoud en snelheidsaanpassingen zodat groene verkeerslichten steeds gehaald kunnen worden. Hij wijst er op dat Audi al bezig is met lte-technologie in sommige modellen in te bouwen, zodat er in de auto videoconferencing mogelijk is.
Butlerauto
Het andere zwaartepunt is de intelligente, zelfrijdende auto. ‘Het automatisch rijden halen we uit de science fiction-wereld en wordt werkelijkheid. We laten daarbij de verantwoordelijkheid wel bij de bestuurder liggen. Die moet zelf kunnen sturen en rijden als hij dat wil, maar op momenten dat de bestuurder er geen zin in heeft, zoals in een file staan, in de stad rijden of bij het zoeken naar een parkeerplaats, kan hij het de auto autonoom laten overnemen.’
Volgens Winterkorn is het VW-concern al zo’n vijftien jaar bezig met het nadenken over de intelligente auto van de toekomst. Maar omdat computercomponenten stukken kleiner zijn geworden en de rekenkracht groter, worden de scenario’s van het automatisch rijden steeds realistischer. Het concern presenteert op de CeBIT alvast het eerste prototype van de James 2525, de ‘butlerauto’ van de toekomst.
Datamonster
Volkswagen heeft een programma gestart onder de naam Future Tracks. Daarin wordt nagedacht over de intelligente netwerkauto van de toekomst. Het autoconcern heeft een jaarlijks it-budget van circa 3,8 miljard euro. Hoewel het bedrijf over een eigen grote it-divisie beschikt met zo’n 9600 man, benadrukt de topman van Volkswagen dat samenwerking met it-bedrijven noodzakelijk blijft. ‘Geen enkele autofabrikant kan de intelligente auto van de toekomst zelf maken. Daarvoor is hulp nodig van it-specialisten, maar ook van andere bedrijven, wetenschappers en de overheid. Er zal bijvoorbeeld nieuwe wetgeving moeten komen om te voorkomen dat er misbruik wordt gemaakt van de groeiende data-omvang rond autogebruik. De auto mag geen datamonster worden.’
De volgende stap is dat het wordt omgedraaid. Alle idle computing time in al die auto’s moet een geweldig rekenpotentieel opleveren als je het weet aan te boren en te benutten.Dan is het een virtueel rekencentrum dat ten dienste staat aan toepassingen buiten de auto.
Las onlangs dat Opel vanaf 2015 ook LTE in hun auto’s biedt met een systeem dat zij OnStar noemen.
En in de toekomst zal het verboden worden om mensen zelf hun voertuigen te laten bedienen omdat computers het efficiënter en veiliger kunnen.
Anderhalve Kilometer bekabeling.. Een gemiddelde auto is zo’n vier meter lang, dus ligt er een kabel 400 keer van voor naar achter. beetje overdrijven is ook een kunst…
@Michiel, de meeste processoren in een auto zijn real-time processoren, dus die kennen niet echt ‘Idle Time’. ALs je Idle Time wilt benutten kn je dat beter van PC’s thuis gebruiken. Dan gebeuren er ten minste geen ongelukken als een processor net effe iets anders aan het doen is dan je auto besturen…
“In elke auto zit naar schatting 1,5 kilometer bekabeling, ruim vijftig computeronderdelen en rekenkracht die vergelijkbaar is met zo’n twintig pc’s.'”
Lijkt me lariekoek. Of men bedoelt PC’s uit de vorige eeuw.
Ik rij een Nekaf, dat ding is voledig digitaal.
Dwz er zit een schakelaar op AAN/UIT en verder is het stangetjes buisjes en schroefjes.
Benziene erin Lawaai eruit hoe moeilijk kan het zijn.
Auto’s rijden wellicht schoner dankzij beter fuel management maar als al die rommel na drie naar niet meer werkt omdat de contactjes beginnen te coroderen heb je er ook niet veel aan.
@Erwin bij mijn weten is niet de CPU maar de software die (of OS dat) er op draait realtime he 😉
Ik heb overigens wel eens een aardig filmpje gezien over wat er met je computergestuurde auto kan gebeuren waneer iemand zich er via wifi toegang toe weet te verschaffen.
Remmen die niet meer goed werken, stuurbekrachtiging die de verkeerde kant uit stuurt. Beetje als mijn oude jeep dus 😉
@Redactie
Gezien de ophef over Volkswagen, die middels slimme software de milieucijfers manipuleerde, krijgt de term ‘slimme auto’ nu opeens een beladen betekenis…;-)