QNH Consulting gaat de werkplekken van provincie Friesland beheren. Het betreft het beheer van twaalfhonderd werkplekken met de daarbij behorende infrastructuur en het applicatielandschap voor een periode van minimaal twee jaar. Daarnaast gaat de ict-dienstverlener de provincie ondersteunen met het verder digitaliseren van de dienstverlening. QNH neemt de taken over van Lesscher IT, dat de afgelopen jaren de it-partner van de provincie was.
Uit de aanbestedingsdocumenten blijkt dat QNH verantwoordelijk wordt voor het operationeel beheer (onder andere incident, problem-, change- en configuration management) en het technisch applicatiebeheer van de kantoorautomatisering, conform minimaal Itil versie 2. Ook moet QNH de tweede en derde lijns support op de werkplekken regelen; de provincie beschikt zelf over een ict-servicedesk als eerste aanspreekpunt.
Voor een aantal applicaties voert de provincie nog zelf het technisch applicatiebeheer uit. In deze applicaties is er een gedeelde verantwoordelijkheid voor tweede en derde lijns support samen met QNH. Het functionele applicatiebeheer van de kantoorautomatisering maakt geen onderdeel uit van het takenpakket.
Rationalisatie
De provincie Friesland zet in op verlaging van de beheerkosten door middel van de toepassing van een standaard beheermodel en een verhoging van de kwaliteit middels een service level agreement (sla)-gestuurde dienstverlening. Daarnaast voert de provincie een rationalisatieslag waarbij via applicatievirtualisatie en een migratie naar Citrix Xenapp 6.5 in combinatie met Windows 2008 64bit het aantal terminalservers sterk kan worden verminderd.
Rinse Ebbes, directeur QNH Consulting Noord: ‘Met de opdracht van het beheren van de kantooromgeving van de provincie krijgt QNH ook de mogelijkheid om innovatief mee te denken over zaken die op de overheidsagenda staan. Denk daarbij aan zaakgericht werken, documentbeheer, online samenwerken en digitaal vergaderen.’