Viewsy, een Londense startup die analysesoftware levert waarmee bedrijven uit de detailhandel fysiek klantgedrag kunnen onderzoeken, heeft de innovatiewedstrijd CODE_n14 gewonnen. De prijs bestaat uit een geldbedrag van dertigduizend euro. Aan Code_n14 deden ruim 450 jonge bedrijven uit zestig landen mee, waarvan vijftig hun bedrijfsmodel deze week in Hal 16 op de CeBIT mogen tonen. Daaronder bevinden zich vier Nederlandse startups: Genalice, Science Rockstars, Buzzoek en Synerscope.
De Code-n14 innovatiewedstrijd staat in het teken van vernieuwende big data-oplossingen van jonge bedrijven. Uit de vijftig standhouders van Code-n14 werden vier finalisten gekozen die streden om de hoofdprijs. Naast de uiteindelijke winnaar Viewsy waren dat het Amerikaanse Autogrid Systems en de Duitse start-ups Sablono en Cosinuss. Volgens de jury heeft Viewsy ‘op indrukwekkende manier laten zien hoe big data-volumes op een veilige, intelligente en winstgevende manier kunnen worden aangewend.’
Viewsy
Viewsy is in 2011 opgericht. Met de analysesoftware bedient het bedrijf winkeliers die meer willen weten over het fysiek klantgedrag in winkels om daarop hun bedrijfsprocessen beter te kunnen laten aansluiten. De software brengt bijvoorbeeld in kaart hoe lang een klant gemiddeld in een winkel verblijft, welke plekken het meest worden bezocht en hoe vaak klanten in een winkel komen. Het bedrijf zegt de data te anonimiseren; klanten met een mobiele telefoon die niet willen dat ze geregistreerd worden bij binnenkomst in de winkel moeten hun wifi uitzetten. Viewsy heeft naast een kantoor in Londen een vestiging in Amsterdam. Tot de Nederlandse klanten behoren ondermeer ABN Amro, NS, Amsterdam Arena en restaurant De IJ-kantine.
CODE_n
Onder auspiciën van de ict-vakbeurs CeBIT is voor de derde keer de innovatiewedstrijd CODE_n gehouden. In 2014 zocht Code-n onder het motto ‘Driving the Data Revolution’ naar jonge bedrijven – omschreven als de big data avant garde – die met vernieuwende oplossingen inspelen op de big data-trend. Winnaar Viewsy volgt het Rotterdamse Greenclouds en het Duitse Changers.com op, die Code-n13 wonnen. Mytaxi uit Hamburg won de eerste editie, CODE_n12.
CODE_n, wat staat voor ‘Code of the New’ (het innovatie-dna), is opgezet door Ulrich Dietz, directeur van de Duitse ict-dienstverlener GFT Technologies. Tot de partners van het eerste uur behoren E&Y (Ernst&Young) en de CeBIT/Deutsche Messe. Op de CeBIT 2014 zijn daar bijgekomen: Salesforce.com, Continental, Dassault Systèmes, Google en Emagine. Thema’s van de eerdere edities waren mobiele oplossingen (CODE_n12) en energiebesparing (CODE_n13).