E-mail service provider Tripolis Solutions kampt sinds vanochtend 12 maart 2014 met een grote database-storing. Hierdoor is het voor Tripolis-klanten niet mogelijk om hun mailingen te verzenden. Computable is ook klant bij Tripolis waardoor de dagelijkse nieuwsbrief niet verzonden kan worden. Tripolis hoopt dat de problemen in de loop van de middag verholpen zijn.
Op dit moment is niet duidelijk wat precies het probleem veroorzaakt heeft. Een medewerker laat aan Computable weten dat er een corruptie in de database van Tripolis heeft plaatsgevonden en ze proberen dat nu recht te trekken. Om klanten snel weer te kunnen bedienen wordt er een back-up teruggezet. Dit is echter een omvangrijke klus.
Zodra de systemen weer beschikbaar zijn, gaat Tripolis de impact van de downtime analyseren. Voor Computable betekent het in ieder geval dat de dagelijkse nieuwsbrief niet of veel te laat verzonden wordt. Lezers die toch onze nieuwsbrief willen bekijken, kunnen dit online doen.
Ter aanvulling en correctie op bovenstaand artikel. Er is een storing in slechts een van de vele databases waardoor een klein aantal klanten getroffen is. Er is geen data verloren gegaan. Uiteraard is het vervelend voor de getroffen klanten waaronder Computable. Wij doen er alles aan om de storing zo snel mogelijk te verhelpen en verwachten in de loop van de middag het probleem te hebben opgelost.
Joost Nienhuis
CEO Tripolis
Ter aanvulling en correctie op bovenstaand artikel. Er is een storing in slechts een van de vele databases waardoor een klein aantal klanten getroffen is. Er is geen data verloren gegaan. Uiteraard is het vervelend voor de getroffen klanten waaronder Computable. Wij doen er alles aan om de storing zo snel mogelijk te verhelpen en verwachten in de loop van de middag het probleem te hebben opgelost.
Joost Nienhuis
CEO Tripolis
Joost,
Nu lees ik in artikel dat het terugzetten van een back-up als een omvangrijke klus genoemd wordt en eerder had andere provider een soortgelijk excuus. Mogelijk dat dit onjuist is maar ik krijg toch enige bedenkingen, niet in de laatste plaats door te zeggen dat er maar een klein aantal klanten getroffen is. Ik weet niet precies wat Computable opslaat in deze database maar ik weet wel dat mijn gegevens er ook in zitten, de klant van de klant is dus benieuwd of met de opmerking dat er geen data verloren is gegaan ook bedoeld wordt dat er geen gegevens gelekt zijn en wat precies de reden van verstoring is.
Ik wil niet paranoïde overkomen maar versturen van een nieuwsbrief uit naam van Computable, toch een verzender die meeste mensen als betrouwbaar beschouwen, lijkt me een perfecte manier om links naar schadelijke software te distribueren. Kortom, deze reactie is net als de foutmeldingen van Microsoft: correct maar nietszeggend.
Beste Ewout,
Voor de goede orde: de verstoring heeft plaats gevonden in een secure interne omgeving. Er is geen sprake van dat er gegevens van klanten (van klanten) gelekt zijn. Het database schema dat het betrof is gisterenmiddag gerestored en daarna zijn de systemen weer in de lucht gegaan.
Ewout, geen enkel bedrijf van enige grootte gaat zelf zijn nieuwsbrieven versturen. Niet alleen is het voor een klein bedrijf lastig om te zorgen dat je niet in de spam bak van de ontvanger verdwijnt, maar dit soort oplossingen zijn vaak uitdagender dan gedacht.
Een database verstoring die niet door hackers veroorzaakt word lijkt mij gewoon een verstoring. Iets wat mis is gegaan door een uitzondering of incident.
Ik werk en heb gewerkt met Tripolis, zowel de tools als de API’s en die zitten gewoon heel degelijk in elkaar.
@Henri
‘…lastig om te zorgen dat je niet in de spambak verdwijnt’
Kijkend naar de statistieken gaat bij mij inderdaad een groot percentage van de mails linea recta de prullenbak in, lang leve Google die behoorlijk efficient de reclame herkent. Dat de verstoring het gevolg is van iets anders dan hackers wil ik best geloven, niet geteste wijzigingen staan als oorzaak nog bovenaan in de lijstjes. Het is om die reden dat we dan ook nog vaak een back-up maken hoewel dat juist met dit soort diensten steeds moeilijker wordt. Even terzijde maar wel interessant is dat ISO27001/22301 hier best veel aandacht aangeeft maar KPI van RTO toch steeds onderschat wordt.
De duivel zit altijd in de details, feit dat jij met tools en API’s van Tripolis gewerkt hebt doet een beetje afbreuk aan de uitspraak dat het een intern secure omgeving betreft. Je aanvulling werpt echter wel weer een nieuw licht op deze case en misschien is Sander zelf wel de oorzaak geweest van deze verstoring;-)