Hoe zit het ict-landschap er over tien jaar uit? Bedrijven die we nu voornamelijk als ict-leverancier kennen, kunnen zich weleens ontpoppen tot leveranciers van een heel ander product. Ontwikkelingen als Internet of Things, data-analyse, industrie 4.0, mobility en de opkomst van breedbandinternet en social media hebben de research en development van ict-bedrijven behoorlijk in hun greep.
Wie tijdens de zakelijke ict-beurs CeBIT 2014 door de hallen van de beursgebouwen van Hannover loopt, ziet de verkenning van nieuwe markten en mogelijkheden die ict-leveranciers etaleren steeds meer samensmelten met markten die eerder niet of in veel mindere mate door ict-bedrijven bediend werden.
Wordt IBM zorgverlener?
Neem IBM, zoals gewoonlijk houder van één van de grootste stands op de beurs. Daar toont het bedrijf al jaren zijn servers en andere zakelijke ict-oplossingen voor banken, financiële instellingen en overheden, ook rekenwonder Watson is vertegenwoordigd. Maar tussen als die ‘usual suspects’ licht een groep IBM-onderzoekers uit Israël een tipje van de sluier op over een nieuwe project op het gebied van wellness (verzorging). Het woord ‘zorg’ (healthcare) wordt duidelijk vermeden. Maar dat de leverancier marktkansen ziet om zijn kennis en kunde over big data, cloud computing en mobility te verwerken tot producten voor verzorging (wellness) is duidelijk.
IBM werkt in de onderzoekslabs in Haifa samen met het bedrijf EarlySense dat gespecialiseerd in in sensoren en de verwerking van meetgegevens. Via een sensor onder het bedmatras wordt hartslag, ademhaling en slaapgedrag geanalyseerd. De data wordt draadloos getransporteerd naar het IBM Big Data wellness platform, een app die de leverancier heeft ontwikkeld en de gebruiker informatie geeft over zijn gezondheid. Daar kunnen ook andere apparaten als bloeddrukmeters, stappentellers en andere meetinstrumenten aan worden gekoppeld. IBM probeert verschillende leveranciers van meetapparatuur bij het project te betrekken en het platform open te stellen voor verschillende apparaten. Het is goed mogelijk dat IBM zich over tien jaar nadrukkelijk profileert als zorgverlener.
SAP programmeert voetballers
SAP toont op zijn stand een project op basis van Hana in-memory data-analyse. Samen met de Duitse voetbalbond is een analysesysteem opgezet dat de prestaties van voetballers meet tijdens de wedstrijd. Dat gebeurt via video-analyse. Informatie over balbezit, looplijnen en posities op het veld wordt real time naar de assistent-coach in de dug-out gestuurd. Data over spelers, groepen spelers en zwakheden in de verdediging kunnen ook achteraf geanalyseerd worden. Het liefst zouden de onderzoekers van SAP spelers uitrusten met sensoren, maar de voetbalbond staat het niet toe om die middelen in wedstrijden te gebruiken. De data-analyse wordt uiteraard ook gebruikt voor de analyse van tegenstanders.
Supermarktketen Microsoft
In hal 4 slaat Microsoft op de trom over online kantoorsoftware Office 365 en de zakelijke producten als Microsoft Dynamics en Sharepoint. Op de stand is een hoek ingericht als winkel van de toekomst. In schappen worden Surface2 tablets te koop aangeboden. Een sensor detecteert dat een klant een bepaald product uit het schap pakt. De klant krijgt op een scherm in de winkel of op zijn mobieltje meteen een persoonlijk aanbod. Via een qr-code kan hij extra informatie krijgen en wordt hem ook een overzicht geboden van alternatieve producten. Bovendien zijn in de winkel van de toekomst kassasystemen en voorraadbeheer aan elkaar gekoppeld. De winkel heeft zo altijd de meest recente informatie over voorraad en omzet. Als een product is uitverkocht kan direct een alternatieve vestiging worden geboden of het product wordt via een bestelsysteem de volgende dag thuisbezorgd. Microsoft zal zich voorlopig vooral blijven richten op de ict. Maar kan een bedrijf dat customer relationship management (crm) doorvoert tot op de winkelvloer op termijn ook helemaal een winkelketen overnemen? Zien we in 2024 Microsoft op de winkelpui van de supermarkt staan?
Slimme koffer
T-Systems toont op CeBIT 2014 zijn zakelijke ict- en telecomoplossingen, maar ontwikkelt samen met een partner een slimme koffer. Via gps en een app is het apparaat overal ter wereld te traceren, belooft de leverancier. Een ingebouwde sensor registreert of er niet teveel is ingepakt (gewichtindicator). Track en trace moet ook het grote aantal zoekgeraakte koffers en de financiële schade die luchtvaartmaatschappijen daardoor hebben, terugbrengen. In deze video zie je hoe het werkt.
Proefballon of geldmachine? Of de genoemde productstrategieën succesvol zijn weten we pas over een jaar of tien. Op de CeBIT 2024.