Internetbureau ezCompany stelt gratis een werkende website beschikbaar aan alle gemeenten. Vanaf 22 april 2014 kunnen Nederlandse gemeenten gebruikmaken van deze open source-distributie. ezCompany was door de gemeente Vught ingeschakeld voor de ontwikkeling van hun website en dat basisontwerp komt nu ook voor alle andere gemeenten beschikbaar.
Voor de distributie is gebruik gemaakt van toptaken. Op basis van onderzoek naar gebruikers is de inhoud tot op de essentie beperkt. Geen informatiedoolhof meer, maar afspraken maken, betalingen doen en het doorgeven van een verhuizing met een muisklik. De site is daarmee geïnspireerd op gov.uk, de bekroonde website van de Britse overheid.
Drupal CMS
Een gratis distributie van een complete website is volgens ezCompany nog niet eerder vertoond in Nederland. Doordat de site in Drupal CMS is ontwikkeld, is deze stap niet zo vreemd. Drupal is een open source-systeem, wat wil zeggen dat iedereen het gratis kan gebruiken en aanpassen. De werkende gemeentewebsite wordt eveneens open source beschikbaar gemaakt, waardoor gemeenten de website gratis kunnen downloaden, veranderen en gebruiken.
De website zelf is dus gratis en hoeft alleen nog gekoppeld te worden aan de specifieke software van de gemeente en kan voorzien worden van een eigen design. Gemeenten kunnen voor die implementatie bij ieder internetbureau terecht dat thuis is in Drupal en zitten daardoor niet meer aan een leverancier vast. Wanneer gemeenten bovendien extra functionaliteit laten ontwikkelen en deze wederom beschikbaar stellen aan andere gemeenten, ontstaat er een steeds completere gratis distributie.
Louis, nee, de belangrijkste vraag is, zijn de gebruikers (burgers) tevreden!
Allereerst leuk om te zien dat er veel reacties zijn 🙂
@Reza: de distributie bevat een complete (modulaire) download van de site met o.a. een koppeling met Digid(4), een koppeling met Qmatic, alle content onder CC BY 4.0 en een aangepast (onafhankelijk) design. Wil je meer informatie bel me gerust.
@Ewout je hebt gelijk je krijgt nooit iedereen enthousiast over een design. De site is gebaseerd op Gov.uk, misschien interessant om een aantal blogposts te lezen: https://insidegovuk.blog.gov.uk/
Zaak is dat het gaat om je doelgroep zo goed en snel mogelijk bedienen. Jij geeft aan dat je op zoekt bent naar het adres van de gemeente, de meeste bewoners weten waar het gemeentehuis is en geven aan dat ze graag zo snel en eenvoudig mogelijk een paspoort of identiteitskaart aan willen vragen, daarom staat dat bovenaan.
Op het evenement spreken niet alleen de mensen die betrokken zijn bij de ontwikkeling van Vught maar zijn ook specialisten van andere bedrijven en gemeenten aan het woord.
@Louis Onze opdrachtgever spreekt op het evenement, dat zegt denk ik veel over hun tevredenheid. Nog belangrijker is zoals @Henri aangeeft dat de gebruikers (burgers) tevreden zijn. De statistieken (die zeker terugkomen op het event) laten tot nu toe zien dat er goede keuzes gemaakt zijn.
@Henri Uiteraard, je hebt gelijk, ik realiseerde het me pas toen het bericht er al stond.
@Louis
Zoals Henri al zegt draait het om de burger en idee van toptaken is leuk maar waar steek je in dat geval de thermometer?
@Ewout Misschien kijkt men wel naar het gebruik van gemeentediensten op zich. De engelse site is ook leuk om te bekijken. Heb de site uiteraard ook even bekeken op een kleiner scherm en dan is het wel een hele lap om door te scrollen. Dat vind ik minder. Maar wat wel aanspreekt, het is ter zake.
@Bas
Even voor de duidelijkheid, het gebruik van open source door gemeenten en samenwerken hierin spreekt me aan maar struikelblok is het stukje ‘Toptaken’ waarbij gratis als de sales pitch gebruikt wordt terwijl die dienst buiten de scope lijkt te vallen. Onderzoek naar de TCO van open source laat zien dat de besparingen tegenvallen als je leeg loopt op ‘out-of-scope’ aanpassingen en het operationeel onderhoud, zeker als je dit allemaal uitbesteed hebt.
“De statistieken (die zeker terugkomen op het event) laten tot nu toe zien dat er goede keuzes gemaakt zijn.”
Tuurlijk, maar de baten en lasten rekening van deze elektronische dienstverlening waar Reza om vroeg blijft geheim. Als het om efficiency van gemeentedienst gaat dan is BI een beter instrument dan een ‘Toptaken’ onderzoek wat toch enige tunnelvisie doet vermoeden. Maar als dit het ‘ei van Columbus’ is dan zal deze besparing straks dus te zien moeten zijn in de leges.
We zijn inmiddels een aantal maanden verder: https://www.kinggemeenten.nl/king/nieuws/website-vught-toptaken-vanuit-dienstverleningsvisie
@Bas
En wat wil je zeggen?
Zie dat link van 7 april is, dezelfde marketing voor congres waarschijnlijk want eerdere vragen worden nog steeds niet beantwoord.
Verder zie ik dat het aantal pagina’s alweer flink is toegenomen, in die paar maanden dus meer dan verdubbeld. Net als het aantal foute links (403/404) dus kunnen we concluderen dat hele verhaal niets meer is dan een wisseling van CMS. Bonuspunten voor het gebruik van Drupal en PIWIK, opmerkelijk veel gemeentesites gebruiken GA waar bezwaar op komt, maar Toptaken blijft onzin.
Scrol me RSI doordat die categorieën grootste deel van hoofdpagina vullen waardoor blok actueel pas te voorschijn komt als ik bijna onderaan sta.