De Persgroep is een grote uitgeverij van kranten, magazines en websites. De uitgeverij is zowel in Nederland als België actief en beschikt in totaal over 250 verschillende websites. Deze websites trekken miljoenen bezoekers, waardoor downtime zeer kostbaar is. De Persgroep schat per vijftien minuten downtime een verlies te leiden van 25.000 euro. De uitgever zet daarom een Content Delivery Network in om content razendsnel te leveren aan klanten. Compuware APM stelt De Persgroep in staat de prestaties van dit netwerk en zijn websites nauwlettend in de gaten houden en problemen proactief oplossen.
De uitgeverij De Persgroep publiceert magazines, waarvan maar liefst 2 miljoen exemplaren per maand over de toonbank gaan. Daarnaast geeft het bedrijf in zowel Nederland als België vier verschillende kranten uit. De Persgroep is ook eigenaar van commerciële radiostations in zowel Nederland als België en bezit in België ook een aantal televisiezenders. Tot slot is het bedrijf in België actief als telecomprovider en levert smartphone-abonnementen aan pakweg 350.000 Belgen.
250 websites
Iedere, krant, magazine, radiozender en televisiezender is voorzien van een eigen website. Ook de telecomdivisie van De Persgroep beschikt over een aparte website. Het totaal aantal websites van de uitgeverij komt hiermee uit op ruim 250. Bezoekers bekijken per week op de websites ongeveer tweehonderdmiljoen pagina’s. De hoeveelheid content die wekelijks aan bezoekers moeten worden aangeleverd is dan ook enorm.
Continue beschikbaarheid van alle 250 websites is voor De Persgroep van groot belang. Bezoekers die te lang moeten wachten op het laden van een webpagina vertrekken immers naar een concurrerende websites. Een snelle laadtijd garanderen is echter niet eenvoudig. Content wordt doorgaans vanuit datacenters aangeboden aan alle gebruikers. Datacenters zijn echter erg kostbaar. Het aantal bezoekers op de websites varieert gedurende een dag bijvoorbeeld sterk. Twee à drie uur per dag is sprake van een piekbelasting. Datacenters kunnen deze piekbelasting alleen opvangen als zij over voldoende rekenkracht beschikken. Deze piekbelasting zorgt er echter ook voor dat het datacenter maar liefst 21 à 22 uur per dag onder zijn maximale capaciteit opereert.
Content Delivery Network
Deze werkwijze kost dan ook veel geld en is voor een uitgeverij als De Persgroep dan ook verre van ideaal. De Persgroep heeft daarom gekozen voor het Content Delivery Network (CDN) van Akamai. Een CDN is een netwerk van systemen dat in een groot aantal datacenters verspreid over de gehele wereld is geplaatst. Door content via een CDN aan te bieden wordt dus altijd gebruik gemaakt van een datacenter in de omgeving van een gebruiker, waardoor de content aanzienlijk sneller beschikbaar is. Piekbelasting is daarnaast eenvoudiger op te vangen, aangezien de belasting wordt verspreid over een groot aantal datacenters. Alle statische en dynamische content op de websites van De Persgroep wordt daarom via een CDN aangeboden.
Compuware APM maakt voor De Persgroep inzichtelijk welk effect het inzetten van een CDN op de prestaties van zijn websites heeft. Deze prestaties worden gemeten vanuit de eindgebruiker, waardoor een nauwkeurig overzicht ontstaat van de bereikbaarheid zoals gebruikers die ervaren. Dit is van groot belang, aangezien de prestaties in de backbone van het CDN nagenoeg altijd goed zijn.
Last Mile
Eventuele problemen komen dan ook alleen aan het licht door te meten op de zogeheten ‘Last Mile’. Gebruikers zijn verbonden met een internet service provider (isp), die op zijn beurt weer is verbonden met een lokale hub. Deze lokale hub is vervolgens weer aangesloten op de backbone. Het feit dat de prestaties op de backbone goed zijn zegt dan ook niets over de prestaties die eindgebruikers ervaren. De lokale hub en isp worden ook wel de Last Mile genoemd.
De APM-software meet daarom ook op deze Last Mile, waardoor exact duidelijk wordt welke partij de vertraging in het aanleveren van content veroorzaakt. Zo kan de oplossing uitwijzen dat een isp in een specifiek gebied moeite heeft goede prestaties te leveren. De Persgroep kan hierdoor zijn CDN-leverancier op dit probleem wijzen, waardoor de leverancier maatregelen kan nemen om de prestaties te verbeteren. Dergelijke overzichten helpen dan ook het CDN van de leverancier te fine-tunen. De Persgroep profiteert hier direct van.
In discussie gaan
‘We gebruiken deze grafieken om met Akamai in discussie te kunnen gaan, hun netwerk te verbeteren en problemen op het netwerk te lokaliseren. We kunnen nog zo ons best doen, maar zij zijn uiteindelijk verantwoordelijk voor het bezorgen van de data aan de eindgebruiker. Problemen op hun netwerk kunnen dus ook voor problemen op onze websites zorgen. We gebruiken daarom al drie jaar de software van Compuware. De kwaliteit van onze websites blijft verbeteren door de informatie en kennis die we door deze tool krijgen’, legde Luc Verbist, cio van De Persgroep, onlangs uit tijdens een webinar.
Naast de prestaties van het CDN meet de APM-oplossing ook de verschillende elementen die op een website aanwezig zijn. De content van een website is opgebouwd uit verschillende elementen die samen een webpagina vormen. Een deel van deze content wordt aangeleverd door derde partijen. De prestaties van een website zijn dus niet alleen afhankelijk van de prestaties van het CDN, maar ook van de prestaties van de infrastructuur van derden. De oplossing meet daarom de prestaties van individuele elementen, waaronder elementen die voor vertraging zorgen, zodat deze snel kunnen worden opgespoord. Dit maakt het mogelijk maatregelen te nemen om de prestaties van de website weer op peil te krijgen, zoals het tijdelijk uitschakelen van een element.
Meten is noodzakelijk
Het meten van prestaties is voor De Persgroep dus noodzakelijk om het goed functioneren van alle ruim 250 websites te kunnen garanderen. Niet alleen het eigen datacenter is immers verantwoordelijk voor deze prestaties, maar ook elementen van derde partijen en het netwerk van de CDN-leverancier. Zonder de APM-software zou De Persgroep niet in staat zijn eventuele probleemgebieden te identificeren en de veroorzaker op het probleem aan te spreken.