Vakbond De Unie is niet te spreken over het nieuws dat ict-dienstverlener Capgemini opnieuw kalibratiegesprekken gaat voeren met zijn personeel. ‘De huidige kalibratie heeft niets met demotie te maken’, meent belangenbehartiger Huug Brinkers. ‘Het is een ordinaire salarismaatregel.’
Inmiddels heeft het signaal ook De Unie bereikt dat Capgemini doorgaat met kalibreren. ‘Dat veroorzaakt wederom een hoop gedoe’, zegt Huug Brinkers. ‘Niet alleen in verontwaardiging bij medewerkers, maar ook nog steeds door de vaak onzorgvuldige manier waarmee een en ander plaatsvindt. Daarnaast lijkt er steeds meer frictie te ontstaan tussen medewerkers die enige vorm van kalibratie geaccepteerd hebben en degene die elk kalibratievoorstel afwijzen. Capgemini kan daar ook niets tegen doen, want de rechtsgrond voor eenzijdige wijziging van de arbeidsovereenkomst ontbreekt. En ook dat is, of beter was, voorspelbaar. Kortom, er is niets nieuws onder de zon.’
Niet op omvallen
De Unie blijft deze vorm van kalibratie ongewenst vinden. Brinkers: ‘Bij normaal functionerende medewerkers kun je niet tornen aan met hen contractueel overeengekomen verplichtingen. Dit zijn verplichtingen die Capgemini of eventuele rechtsvoorgangers met hun volle verstand zijn aangegaan. Meer it-bedrijven hebben het lastig en Capgemini staat niet op omvallen.’
Volgens Brinkers heeft de huidige kalibratie niets met demotie te maken, maar is het een ordinaire salarismaatregel. ‘Echte demotie wil zeggen dat een werknemer minder gaat werken of minder belastend werk gaat verrichten. Op initiatief van een werknemer zelf en ter voorkoming van mogelijke uitval. Het lijkt me veel uitdagender daar eens goed over na te denken en met sociale partners daar stimuleringsafspraken over te maken. Ook als dit eventuele arbeidsvoorwaardelijke consequenties heeft. Het voorkomt vast heel veel uitval, en de daarbij vaak gepaard gaande kosten, en draagt bij aan betere inzetbaarheid. Daarnaast is het ook altijd beter om, los van kalibratie, te blijven investeren in de inzetbaarheid van medewerkers. Dat zouden zij van hun werkgever mogen verlangen.’
Beetje zonde dat je telkens zó in het ‘nieuws’ komt.
Inderdaad, terwijl bij CGI hetzelfde aan het gebeuren is, alleen kleden ze daar de secundaire arbeidsvoorwaarden uit. Ook schaamteloos…
@Henri,
Opvragen van je laatste salaris strook heb ik zelf een keer meegemaakt, al was dat lang geleden, +/- 15 jaar terug..misschien lag het aan mijn leeftijd destijds, geen idee…maar zo nu en dan hoor je wat en blijkt nog steeds te gebeuren en ik kan me indenken dat het een vervelend begin is..moet je bij je sollicitatie al tegengas geven en als voorbeeld, Pascal zijn verhaal
..mijn huidige werkgever heeft destijds(+10 jaar terug) er niet om gevraagd er nooit om gevraagd en vroeg enkel een indicatie, dat vind ik ook niet meer dan normaal….
maar goed, terug naar het Capgemini verhaal, nu lees ik dat ze ieder jaar gaan herindezeren..mooi systeem als ze van je af willen, kan je al vrij simpel als werkgever van een mug een olifant maken, vervolgens de werknemer (veel)minder belonen voor zijn werk en gaat ie wel vanzelf weg…en ontslag? niet meer nodig! gewoon wegpesten is dan meer dan voldoende..
“hmmm, stinkt niet maar t ruikt wel een beetje”
‘Niet alleen in verontwaardiging bij medewerkers, maar ook nog steeds door de vaak onzorgvuldige manier waarmee een en ander plaatsvindt. Daarnaast lijkt er steeds meer frictie te ontstaan tussen medewerkers die enige vorm van kalibratie geaccepteerd hebben en degene die elk kalibratievoorstel afwijzen. Capgemini kan daar ook niets tegen doen, want de rechtsgrond voor eenzijdige wijziging van de arbeidsovereenkomst ontbreekt’
Persoonlijk vind ik het als capgemini medewerker die ook op de nominatie stond en vast weer kom te staan schandelijk hoe er volgens mij omgegaan wordt met mensen die op de nominatie staan om afgevoerd te worden; het lijkt erop alsof Capgemini alle fantsoensregels aan haar laars lapt en collega’s probeert weg te pesten voor de kosten van één appel en één ei. Misschien heb ik het helemaal mis maar dat zou ik dan graag eens met eigen ogen horen en zien! Het geneuzel dat er vele mensen op de kosten drukken en er geen werk meer voor ze is is ook al geen argument: dan komt de bestuurder maar terug op zijn eerder genomen besluit om het werk uit te besteden door het terug te halen. Voorlopig zit hij toch vast aan de arbeidsovereenkomsten en kan dus het werk maar beter laten uitvoeren door mensen die toch al op de bank zitten. Daarmee bespaart de onderneming ook kosten en wellicht haar eigen gezichtverlies?
@ Ronald helemaal mee eens.
Op dit moment wordt er namelijk door Capgemini werk naar India verplaatst, hierdoor ontstaat er bij de NL collega’s beschikbaarheid cq te weinig werk. Gevolg hiervan is dat op den duur mensen moeten worden ontslagen, omdat hun werk is verdwenen. Daar bovenop wordt aan een aantal collaga’s vervolgens gevraagd salaris in te leveren, om zo de marges in NL nog verder op peil te houden. Aan de mensen van wie het werk is “ge-offshored” wordt zogeheten een werk naar werk traject aangeboden. Uiteraard is dit geheel zonder enige garantie op werk aan het einde van het traject. Helaas wordt er om kosten te besparen geen neutrale kanton rechters formule gebruikt, maar slechts een fractie daarvan. Immers het gaat om een werk naar werk traject. Dit gaat wat mij betreft alle fatsoensnormen te buiten. Deze oplossing is geschikt voor mensen met een relatief kort dienstverband maar niet voor medewerkers die al tientallen jaren in dienst zijn en goed gefunctioneerd hebben.
Vooral oudere collega’s (50) zullen zo in de problemen komen.
Jammer……
@Ronand en Insider. Ik ben het 100% met jullie eens! Het beleid van Capgemini is om zo goedkoop mogelijk van hun oudere werknemers af te komen. Dat doen ze door mensen van werk naar werk te begeleiden waardoor ze hopen geen afkoopsom te hoeven betalen (en vaak lukt ze dat nog ook). Of ze pesten de mensen gewoon weg. Ze gaan mensen opeens een slechte beoordeling geven (gevolg is dat ze niet meer kunnen worden ingezet) of mensen worden gedemote (hun huidige rol hoort dan opeens onder een lagere Grade waardoor hun salaris ook opeens niet meer in balans is).
Jammer om te zien hoe een mooi bedrijf door spreadsheet management zichzelf naar de knoppen weet te helpen. Werknemers worden zonder enig respect aan de kant gezet en het draait enkel om de marges.
Gevolg is dat klanten worden geconfronteerd met steeds minder kwaliteit en ervaring want voor hetzelfde geld (uurtarief) kregen ze voorheen een ervaren consultant die nu allemaal worden vervangen door een batterij aan goedkope Indiërs 7000km hiervandaan of door (met alle respect) onervaren schoolverlaters. Als ik klant zou zijn zou ik mijn bedenkingen hierbij hebben.
En daarnaast zie en hoor je ook dat de mensen die wel volgens Capgemini ‘passen’ ook buiten de deur aan het kijken zijn. Die realiseren zich ook dat zij nu dan niet maar straks wel aan aan de beurt kunnen zijn. Zonde zonde Capgemini!
Goh, hele discussie hier.
Misschien een aanvullend gezichtspunt:
Tarieven zijn in de markt behoorlijk onder druk geraakt. Dit is bijvoorbeeld een gevolg van de stevige onderhandelingspositie die banken en overheid hebben ingenomen, waarbij ze werken met behoorlijke scherpe manteltarieven. De concurrentie tussen IT-bedrijven om dit soort mantels binnen te vissen is, gezien de crisis, behoorlijk hevig.
En dan zit je daar, als werkgever, ineens met personeel wat per uur meer kost, dan via mantels nog te verdienen is. Wat doe je dan?
En weer veel gedoe over het feit dat Capgemini aan salarissen van mensen komt. En weer geen woord over dat ze nog maar 16 maanden geleden een giga groep mensen, die ze eerst van KPN/BAS hadden overgenomen, de WW in hebben geschopt.
Omdat ze eigenlijk alleen maar de klanten van BAS wilden hebben, zodat ze die, onder het misleidende kopje “rightshoring” hun flut dienstverlening vanuit India, door de strot konden wringen. Net zoals dat eerder al bij andere overnames was gebeurd.
Oud-)Kadaster mensen, jullie zijn gewaarschuwd.
Inderdaad, zonde van een mooi bedrijf.
@InformatieIsMeerDanIT. Mee eens. Maar realiseer je wel dat deze groep mensen nog met een mooi sociaal plan de WW in konden gaan. De mensen die nu de dupe zijn van de kalibratiepraktijken krijgen nu een beëindigingsovereenkomst met een C-factor van 0.2 of nog lager. Mensen die al 15 jaar in dienst zijn krijgen maar liefst 11K!! mee. Of nog minder. Dan was de groep die met de Turnaround eruit gegooid waren dus beter af. Hoe triest het ook voor hun was natuurlijk
Ja, wat moet ik er van zeggen. Alles wat ik lees is toch de werkelijkheid. Kalibratie ronde is een dekmantel om vooral het 40+ personeel te kunnen korten en te lozen. dat op een heel slimme en goedkope manier. Je ziet veel jong personeel binnen stromen. Voor deze groep wordt alles uit kast gehaald. Deze groep weet nog niet wat hun te wachten staat. Deze staan in het begin van hun cariere ladder die gaan er voor. Voor Cap NL is dit de omzet generator om de opgelegde targets van Cap FR te behalen. Oudere collega’s worden gekort en in stilte buiten gezet, met niks of met een aalmoes. Capgemini zal alles doen om ze te lozen en zo goedkoop mogelijk max. 20 man per maand anders zijn ze in overtreding.
Er worden wat ideeën bedacht of hele porcessen. Ten eerste om de motivatie naar beneden brengen. Dit zien we al bij de feestdagen, deze lijken bij Cap wel op begrafenissen. Geen sfeer geen motivatie helemaal niks. Er heerst nu een zakkenvullers mentaliteit, ga er steeds meer in geloven. Het sociale is helemaal weg. Ik vraag niet het uiterste, menselijkheid. Die is ver te zoeken bij Capgemini. People maters Results counts Het eerste kunnen ze beter weghalen, het laatste in vette letters weergegeven.