Vakbond De Unie is niet te spreken over het nieuws dat ict-dienstverlener Capgemini opnieuw kalibratiegesprekken gaat voeren met zijn personeel. ‘De huidige kalibratie heeft niets met demotie te maken’, meent belangenbehartiger Huug Brinkers. ‘Het is een ordinaire salarismaatregel.’
Inmiddels heeft het signaal ook De Unie bereikt dat Capgemini doorgaat met kalibreren. ‘Dat veroorzaakt wederom een hoop gedoe’, zegt Huug Brinkers. ‘Niet alleen in verontwaardiging bij medewerkers, maar ook nog steeds door de vaak onzorgvuldige manier waarmee een en ander plaatsvindt. Daarnaast lijkt er steeds meer frictie te ontstaan tussen medewerkers die enige vorm van kalibratie geaccepteerd hebben en degene die elk kalibratievoorstel afwijzen. Capgemini kan daar ook niets tegen doen, want de rechtsgrond voor eenzijdige wijziging van de arbeidsovereenkomst ontbreekt. En ook dat is, of beter was, voorspelbaar. Kortom, er is niets nieuws onder de zon.’
Niet op omvallen
De Unie blijft deze vorm van kalibratie ongewenst vinden. Brinkers: ‘Bij normaal functionerende medewerkers kun je niet tornen aan met hen contractueel overeengekomen verplichtingen. Dit zijn verplichtingen die Capgemini of eventuele rechtsvoorgangers met hun volle verstand zijn aangegaan. Meer it-bedrijven hebben het lastig en Capgemini staat niet op omvallen.’
Volgens Brinkers heeft de huidige kalibratie niets met demotie te maken, maar is het een ordinaire salarismaatregel. ‘Echte demotie wil zeggen dat een werknemer minder gaat werken of minder belastend werk gaat verrichten. Op initiatief van een werknemer zelf en ter voorkoming van mogelijke uitval. Het lijkt me veel uitdagender daar eens goed over na te denken en met sociale partners daar stimuleringsafspraken over te maken. Ook als dit eventuele arbeidsvoorwaardelijke consequenties heeft. Het voorkomt vast heel veel uitval, en de daarbij vaak gepaard gaande kosten, en draagt bij aan betere inzetbaarheid. Daarnaast is het ook altijd beter om, los van kalibratie, te blijven investeren in de inzetbaarheid van medewerkers. Dat zouden zij van hun werkgever mogen verlangen.’
@InformatieIsMeerDanIT:
Deze deals zullen gewoon doorgaan zolang de outsourcende partijen hier een kosten voordeel bij hebben. In vorige computable artikelen hebje kunnen lezen dat de Kadaster mensen een terug keer garantie hebben. Dus de commotie van afgelopen jaar rondom de kalibratie hebben er wel mede aan bijgedragen dat deze groep een terug keer garantie heeft.
Dus men heeft wat mij betreft toch nog enige garanties
@MevrouwJ:
Ja gelukkig wel. Ergens anders kijken kan altijd maar dan zeg ik verbeter de wereld en begin bij je zelf. Helaas blijft het voor de oudere medewerkers bij rond kijken want >55 jaar word je bijna niet meer aangenomen……..En zijnje kansen op de arbeidsmarkt nihil
Capgemini heeft ongetwijfeld advies ingewonnen over HR.
Want dit jaar zijn de onslagregels aangepast.
En is het een stuk makkelijker en goedkoper om medewerkers te lozen.
Dus ipv in 2013 in 2014 iedereen van de lijst 2013 maar te ontslaan, scheelt miljoenen.
Capgemini doet nu heel zielig in de pers dat het zo hard nodig is.
Capgemini vergeet er wel bij te vertellen, dat er een belachelijk grote en vooral onnodige dure laag middelmanagement is. Dat Vice Presidents die niet functioneren op hun plek blijven. Dat diezelfde VPs grote deals verprutsen, of niet in staat zijn op te leveren.
Aan die middlemanagement laag en falende VP’s doet Capgemini helemaal niets.
Gevolg hoge kosten, die gaat men nu verhalen op het personeel dat wel hard werkt. Blij dat ik al lang geleden ben weggegaan.
Er is geen sprake van duurzaam ondernemen. Capgemini draagt niet bij aan innovaties. Kennis en kunde van Capgemini medewerkers is de laatste jaren achteruit gevlogen; er wordt niet meer in kennis geïnvesteerd.
Ik ben inmiddels overgestapt naar andere IT leverancier en ben blij verrast over de motivatie, het enthousiasme en gedrevenheid die ik daar heb aangetroffen. Ik krijg goederapportages en kan gebruik maken van online tools, bij Capgemini kreeg ik excelsheets en handmatig samengetelde rapporten opgestuurd per maand.
Dag Cap!
Ook vanuit energiebedrijf Eneco zijn tientallen ICT-ers overgekomen a.g.v. een outsourcingsdeal. Capgemini wìst bij de overname van Eneco-personeel de salarissen daar hoger liggen. Het ligt dan in de verwachting dat ook deze groep met de kalibratiegesprekken in aanraking zal komen.
De vraag is wat je ervoor terugkrijgt als je akkoord gaat met een lager loon. Krijg je dan werkgarantie? Voor hoelang? Het is natuurlijk zuur als je akkoord gaat met een lager loon en er vervolgens alsnog wordt uitgegooid.
Het moet gezegd worden dat Capgemini hele mooie opleidingsmogelijkheden kan bieden om medewerkers om- of bij te scholen, zodat ze weer op vlieghoogte komen en gaan presteren in lijn met hun salaris. Daar lijkt me opzich ook niets mis mee. Diverse oud-Eneco-ers zijn echter al ‘afgevoerd’ via ‘Diamant’. De eerder genoemde opleidingsmogelijkheden worden dus niet altijd ingezet! “People matter…” gaat dus niet altijd op.
Zorg is wel dat momenteel veel Eneco-werk wordt weggebracht naar India. Vele oud-Eneco-ers zullen dan niet meer nodig zijn voor hun voormalige werk. Voor hen breken onzekere tijden aan. Het gevoel ‘gedumpt’ te worden kan ik begrijpen. Men zou zich wel af kunnen vragen door wíe je gedumpt bent, door Capgemini of door Eneco…
Zolang de secretaresses bij Cap Gemini nog in lease auto’s rijden zal het zo slecht niet gaan met het bedrijf…