Petje af! Wat Google de afgelopen jaren gedaan heeft voor het populariseren van digitale kaarten is ongelooflijk. Er zijn nauwelijks meer websites te vinden waar de adresgegevens van het bedrijf niet via een link naar Google Maps wordt gevisualiseerd. Om van navigatie nog maar te zwijgen.
Niet alleen heeft Google het zoeken naar de juiste straat voor veel automobilisten veel gemakkelijker en bovendien gratis gemaakt, maar tegelijkertijd zien we ook steeds meer toeristen door de straten van Amsterdam of Parijs dwalen met niet veel meer dan een smartphone als wegwijzer. Het fenomeen ‘locatie’ heeft hiermee een enorme impuls gekregen.
Voor bedrijven biedt dit grote kansen. Aan veel bedrijfsgegevens zit namelijk een locatiekenmerk. Een verkoop vindt op een bepaald adres plaats. Een onderhoudsbeurt voor een machine is gebonden aan een locatie. Een storing of een incident kan gekoppeld worden aan adresgegevens. Zelfs ip-adressen zijn aan een locatie te koppelen.
Door tal van bedrijfsmatige gegevens in een kaart weer te geven, zien we vaak in een oogopslag hoe bijvoorbeeld de verkopen gedurende een bepaalde periode over het land verdeeld waren. Valt dit te relateren aan bijvoorbeeld sociaal-economische of demografische kenmerken van een buurt? Met het combineren van geografische kenmerken in analyses is een nieuwe discipline ontstaan die ook wel ‘location-based analytics’ wordt genoemd. Deze manier van werken maakt het mogelijk om tal van gegevens in een kaart weer te geven en hier vervolgens analyses op los te laten door informatie te aggregeren.
Dit is mogelijk door bijvoorbeeld allerlei data die in een crm- of erp-pakket zoals Microsoft Dynamics of SAP, wordt vastgelegd, uit te zetten in een digitale kaart. Voor ieder gegevenstype maken we een aparte ‘layer’ of laag in de kaart aan. Door extra lagen te combineren, kunnen we heel snel en intuïtief zien hoe bepaalde gegevens zich tot elkaar verhouden en wat het geografisch verband tussen die gegevens is.
Recentelijk is het nog eenvoudiger geworden om interne data met ‘open data’-webservices te combineren. Waar Google het werken met digitale kaarten populair heeft gemaakt, zien we nu dat organisaties de vervolgstappen willen maken naar location analytics. Het gaat niet alleen om het visualiseren van punten op een kaart, maar ook om geografische analyses van omgevingskenmerken.
Hierbij hebben we dan ook toegang nodig tot functies voor het maken van geografische analyses in samenhang met de informatie uit het crm- of erp-pakket. Het ontdekken van trends en patronen, toegang tot rijke geografische informatie vanuit het onderliggende on-line ecosysteem (denk aan basiskaarten, bestemmingsplannen, demografische gegevens en dergelijke) maken het mogelijk om van die kaart-met-punten ineens een informatieproduct te maken waarmee bedrijven hele concrete besluiten kunnen nemen.
Frits,
Leuke opinie en (sorry) beter leesbaar dan warrige verhaal van boomknuffelaar Barend Sneller waar ik geen brandhout van kon maken. Aardig dat je het koppelen van IP-nummer aan locatie noemt maar dan Google Analytics of Visual Trace Route ongenoemd laat. Locatiegevens zijn een attribuut, data die nog niet per definitie informatie geeft. Heel anders wordt het als ik doel opgeef om richting en afstand te berekenen, vectoren waarmee ik een drone kan programmeren. De ‘location-based analytics’ noemden we vroeger gewoon waarnemen en bij mistige omstandigheden deden we dat met een doelopsporingsradar.
Dat je meerdere lagen over een kaart heen kunt leggen deden we vroeger ook al met doorzichtig plastic, bijvoorbeeld voor fall-out voorspellingen en becquerel waarden. Kortom, de informatie is niet veel anders alleen komt deze sneller en makkelijker door technologische ontwikkelingen. GPS is een zegening alleen niet het eigendom van Europa, Galileo is bij mijn weten nog niet operationeel. En daarmee bevestig ik eigenlijk je titel, de kaart van Google mist nog weleens wat informatie en de extra toevoegingen middels layers dienen met enige zorg gedaan te worden.
Een punt op deze aardbol is misschien open data, wat zich allemaal onder en boven de grond bevindt is dat echter niet altijd. En dus zijn ook bij Google bepaalde kaarten gecensureerd, best lullig tenslotte als je topless in je achtertuin ligt en op dat moment net gefotografeerd wordt door een satteliet die overkomt. De kaart-met-punten krijgt bij mij opeeens wel een heel aparte betekenis;-)
Ik sluit me bij Ewout aan. Toen ik dit artikel las kreeg ik een onaangenaam gevoel. Hier wordt zo mooi beschreven wat de NSA of ook facebook het liefste wil, kontroleren wat iedereen waar en wanneer doet.
In dit artikel geen woord over privacy of anonimiseren.
Ook als google veel voor kaartgebruik gedaan heeft begin ik meer en meer te neigen naar open streetmap, zonder googles data-stofzuiger.
Ik denk inderdaad dat privacy een gevoelig onderwerp is. Het is namelijk nooit de privacy van de bedrijven die wordt geschonden maar dat van de consument.