Het vinden van de juiste balans en afstemming tussen hardware, software en werknemersvoorkeuren: deze zoektocht is uitgegroeid tot de heilige graal voor managers die de zakelijke mobiliteitsstrategie moeten formuleren. Welke strategie past het beste bij het bedrijf en waar moet je als beheerder rekening mee houden zodra je een keuze hebt gemaakt?
Byod heeft ons tal van voordelen gebracht, zoals grotere productiviteit en werknemerstevredenheid. Het heeft ict-managers ertoe aangezet om hun strategieën opnieuw onder de loep te nemen om technologie qua mobiliteit, beveiliging en beheer beter voor de organisatie te laten werken. Deze ontwikkeling werd gevolgd door cope (corporate owned, personally enabled), dat beloofde om een aantal problemen op te lossen waarvoor byod geen antwoord bood, zoals op het gebied van de beveiliging. Cope brengt echter ook weer nieuwe uitdagingen met zich mee.
Het cope-model biedt werknemers de keuze uit een selectie van apparaten die door de werkgever zijn goedgekeurd. Dit doet misschien herinneren aan de tijd waarin de ict-afdeling een Blackberry voor het personeel uitkoos. Het onderdeel ‘personally enabled’ van cope wil echter zeggen dat de ict-afdeling een bepaalde mate van controle prijsgeeft.
Cope biedt een oplossing voor een aantal van de beveiligingsproblemen die byod met zich meebracht. Dit model maakt het eenvoudiger voor ict-managers om alle mobiele apparatuur te bewaken en beschermen en tegelijk de consumentisering van ict te omarmen door gebruikers een element van keuze te bieden.
Bedrijfsgegevens beschermen
Als een bedrijf een cope-strategie implementeert en zijn personeel voorziet van door de organisatie goedgekeurde apparaten, wordt het makkelijker voor de ict-manager om de bescherming van bedrijfsgegevens te waarborgen. Aangezien de mobiele apparaten het eigendom vormen van de werkgever, wordt het eenvoudiger voor de ict-manager om te bepalen welke gegevens werknemers wel en niet mogen opvragen, om regelmatig back-ups uit te voeren en gegevens op afstand te wissen in het geval van verlies of diefstal van een apparaat. En als werknemers technische problemen ondervinden, kunnen deze intern worden opgelost in plaats van door een extern, en mogelijk onbetrouwbaar reparatiebedrijf. Al deze maatregelen reduceren de kans dat bedrijfsgegevens in verkeerde handen vallen.
Problemen rond de privacy
De belangrijkste uitdaging die cope met zich meebrengt, heeft te maken met de privacy. Ict-managers moeten kritisch nadenken over de gevolgen van hun beleid inzake databescherming. De grenzen tussen werk en privé zijn steeds meer aan het vervagen. Hierdoor wordt het moeilijk om werknemers te dwingen om hun mobiele apparaat louter voor het werk te gebruiken.
Maar als zij hun apparaten ook voor privédoeleinden inzetten, is de vraag tot op welke hoogte de ict-afdeling daarover controle kan uitoefenen zonder de privacy van het personeel te ondermijnen. Is het bijvoorbeeld wel acceptabel om gegevens op mobiele toestellen op afstand te wissen als zij mogelijk privégegevens zoals familiefoto’s bevatten?
Het netwerkverkeer bewaken
Cope en byod stellen ict-managers daarnaast voor de taak om grip te krijgen op de verschillende apparaten die binnen hun draadloze netwerk worden geïntroduceerd. Nu het draadloze netwerk uitgroeit tot het primaire gebruikersnetwerk, moet het dezelfde beschikbaarheid en prestaties bieden die werknemers van het vaste netwerk gewend zijn. Byod heeft de netwerkdichtheid, het bandbreedteverbruik en de beveiligingsrisico’s vergroot.
Ict-managers kunnen deze problemen echter verlichten door voor een cope-strategie te kiezen. Dit stelt hen namelijk in staat om de meeste apparaten binnen het netwerk te herkennen. Op deze manier kunnen zij gebruikers, hun apparaten en hun gedragspatronen in kaart brengen en een oplossing bieden voor problemen die van invloed kunnen zijn op de beschikbaarheid en prestaties van het draadloze netwerk.
Grip op applicaties
Steeds meer bedrijven kiezen voor mam (mobile application management) in plaats van mdm (mobile device management). De reden hiervoor is dat deze technologie de ict-afdeling in staat stelt om apps en de bijbehorende bedrijfsgegevens te beschermen gedurende de volledige levenscyclus van mobiele applicaties, van de installatie van apps tot het toevoegen van handtekeningen aan apps en het inspecteren daarvan op beveiligingslekken en malware.
Volgens het analistenbureau Yankee Group zal er een consolidatieslag optreden binnen de markt voor zakelijke mobiliteit. Organisaties willen namelijk voor al hun nieuwe behoeften ten aanzien van de ontwikkeling van zakelijke apps, implementaties op locatie en in de cloud, apparaatbeheer en beveiliging een beroep doen op een centraal platform van één leverancier. Op deze manier kunnen ze profiteren van bedrijfsbreed overzicht en een effectief beheer van apparaten, gebruikers, data en applicaties, evenals implementaties op locatie en in de cloud. Deze aanpak maakt de apparaatkeuze van werknemers minder belangrijk, omdat de focus van apparaat naar app verschuift.
Aan de slag
Wat de evolutie van byod naar cope bijzonder goed doet, voor hen die op zoek zijn naar de beste strategie voor hun organisatie, is illustreren hoe snel de dingen veranderen. Hieruit blijkt de noodzaak om goed vooruit te kijken en de toekomstige wensen en behoeften in kaart te brengen, zodat de gekozen strategie eenvoudig kan worden geïmplementeerd en verder ontwikkeld. Hiervoor moet je oplossingen evalueren die veilige mobiliteit, keuzevrijheid qua apparatuur, gegevensconsistentie en flexibel beheer mogelijk maken. Dat is waarmee je zou moeten beginnen… veel succes!
De volgende uitspraak zou ik graag met feiten onderbouwd zien:
“Byod heeft ons tal van voordelen gebracht, zoals grotere productiviteit en werknemerstevredenheid”
Als ik zie hoe mensen met het gebruik stoeien dan geloof ik er niet in.