Telecomgigant Huawei is met stadion Amsterdam Arena in onderhandeling over de levering van een Wi-Fi-netwerk. Dit netwerk moet het mogelijk maken dat grote groepen mensen tegelijk gebruik kunnen maken van Wi-Fi zonder dat de bereikbaarheid en snelheid van de verbinding verloren gaan. Vergelijkbare Wi-Fi-netwerken leverde Huawei al aan de stadions van de Schotse voetbalclub Glasgow Rangers en het Duitse Borussia Dortmund.
Het beoogde nieuwe Wi-Fi-netwerk staat los van het 2G-, 3G- en 4G-netwerk dat KPN onlangs samen met Vodafone en T-Mobile in de Amsterdam Arena realiseerde. ‘Wij zijn goed in grootschalige Wi-Fi-netwerken’, zegt Huawei-woordvoerder Theo van Andel. ‘Vaak levert Wi-Fi een probleem op als veel mensen er tegelijkertijd gebruik van maken. Wij kunnen dit oplossen en daarover zijn we met de Amsterdam Arena in gesprek.’
Via consument naar enterprise
Huawei was tot voor kort een relatief onbekende op de Nederlandse telecommarkt, maar daar komt steeds meer verandering in. Het bedrijf trekt veel marketingbudget uit om de eigen smartphones aan consumenten te presenteren. Deze reclamecampagnes hebben echter meer tot doel dan het slijten van smartphones. Van Andel: ‘Hierdoor krijgen wij als Huawei steeds meer naamsbekendheid waar we in de zakelijke markt ook de vruchten van plukken. Het speelde ons parten dat onbekend onbemind maakt. De ingezette koers via de consumentenmarkt versterkt ook onze enterprise business.’
Huawei zit sinds 2004 in Nederland. Toen haalde het de opdracht binnen voor de levering van het 3G-netwerk van Telfort. Vervolgens werd er een tienjarige samenwerking beklonken voor de levering van een geïntegreerd it-platform waarmee Telfort diensten kan leveren voor mobiele en vaste telefonie en internet. Via deze KPN-dochter kwam het ook bij KPN zelf binnen en heeft het inmiddels het core-netwerk voor mobiele telefonie en het glasvezelnetwerk van KPN aangelegd. Recent werd Huawei door T-Mobile Nederland geselecteerd voor de levering van het 4G-netwerk. Partner Koning & Hartman onderhoudt dit netwerk.
Top twee-positie
Zoals al blijkt uit bovenstaande contracten komt Huawei uit de hoek van de carrier-netwerken. Het bedrijf heeft zich inmiddels verbreed naar end-to-end communicatieoplossingen. De consumer- en enterprise-takken zijn qua aandeel nog niet gelijkwaardig aan de carrier-divisie, maar dat gaat volgens Van Andel de komende tijd veranderen. ‘Wij hebben onze roots in de carrier-wereld waar de kwaliteitseisen hoog zijn. Ongeveer 46 procent van ons personeel, ruim zeventigduizend man, werkt in onderzoek en ontwikkeling. Hierdoor kunnen we naast kwaliteit ook innovativiteit leveren. Daarmee willen we in elke markt waarin we ons begeven doorstoten naar een top twee-positie.’
Interview EenVandaag
Luister ook naar het interview van Radio EenVandaag met Computable-hoofdredacteur Sander Hulsman over de komst van Huawei op de Nederlandse telecommarkt.
Aruba was natuurlijk uitgesloten omdat het al hangt in Rotterdam 🙂
Dan zal Huwaei ook wel hoofdsponsor van Ajax worden als ze een wifi netwerk in de Arena gaan aanleggen.
Ben benieuwd hoe Huawei het probleem gaat oplossen wannneer 60.000 mensen tegelijkertijd de herhaling van het doelpunt of overtreding willen streamen naar hun device zonder delay??
@Jaap, dat is vaak meer een probleem van de Content Delivery dozen dan van de AccessPoints (zeker met Multicast, wat over WiFi ook prima werkt). En als ze alle 60.000 tegelijk de herhaling willen zien hebben ze allemaal niet op zitten letten…
In de VS is Huawei eruit gegooid qua network equipment.
Achterdeurtjes en zo.
In NL zijn ze hartelijk welkom, als het maar goedkoop is….
@Tulipman Daar kan ik me vaag iets van herinneren wat je schrijft over die achterdeur, die Chinezen die kunnen er ook wat van. Maar ik moest ook denken: zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten.
@Jaap
Dat probleem zullen ze niet hebben, de Arena is uitgerust met zeer grote video schermen waarop de doelpunten en spelmomenten herhaalt worden.
@Tulipman
Als de Snowden affaire ons iets geleerd heeft, zit het Amerikaanse spul bordevol NSA achterdeurtjes. Zo gek is het dus niet dat men nu zelfs liever Chinees spul wil hebben, daarvan is het slechts een veronderstelling dat er achterdeurtjes in zitten, bij het Amerikaanse spul weet je het zeker.
Willem, dus levert Huawei alleen maar platte Wifi voor bv Facebook en Whatsap gebruik, en wordt er dus geen additionele user experience geboden. Heb zelf het connected stadium oplosssing van Cisco zien werken waarbij 4 video-streams tegelijkertijd per device kan worden aangeboden aan alle toeschouwers in het stadium met minimale delay. Dit zie ik met een traditionele multicast video oplossing van Huawei nog niet zo snel gebeuren. Vraag is dus wat wil Arena met een Wifi oplossing voor haar toeschouwers bereiken, platte Wifi internet toegang of een additionele user experience met de daarbij behorende loyaliteits en merchendizing apps.