Het modern ingerichte vergadercentrum 't Veerhuis in Nieuwegein heeft zijn ruimtes voorzien van alle moderne communicatie- en audiovisuele hulpmiddelen, maar ook voor feesten is men goed geoutilleerd. Bij een modern evenementencentrum hoort een vlekkeloos werkende, draadloze internetverbinding. 't Veerhuis heeft in Netgear de partner gevonden waardoor directeur Ellen Bruin de gasten zonder zorgen kan voorzien van deze basale behoefte.
Bij een modern evenementencentrum hoort natuurlijk een vlekkeloos werkende, draadloze internetverbinding. Directeur Ellen Bruin: ‘We hadden net een uitgebreide verbouwing achter de rug, met nieuwe vergaderzalen en nieuwe zzp-werkplekken. Daar wilden we, met het oog op de toekomst, een optimale internetverbinding bij hebben, met en zonder draad. Een goede verbinding is bij ons een essentiële service naar de klant toe. Iedereen loopt met een telefoon of een iPad rond en sommigen hebben zelfs twee toestellen waarmee ze verbonden zijn. Je kunt je voorstellen dat dit bij evenementen een enorme belasting van het netwerk oplevert en je wilt niet dat op dat moment de verbinding wegvalt. Het had voor ons een hoge prioriteit om dit op orde te krijgen.’
Installatie met oog voor design
Voor de uitvoering van het project kwam Bruin bij automatiseerder Duncker & Munnikhuis terecht, een specialist in het leveren van ict-diensten voor het midden en kleinbedrijf, waarover ze in haar eigen netwerk goede verhalen had gehoord. ‘Ik heb mijn case bij ze neergelegd en tegen ze gezegd: los het maar op’, lacht ze. ‘Ik heb ze blind vertrouwd. Je moet er maar van uit gaan dat zij het goed doen en de juiste keuzes maken.’
Het bestaande draadloze netwerk, dat bestond uit losse access points, moest worden vervangen door een stabiele oplossing met een centrale controller. Daarnaast moesten ook de nieuwe vergaderzalen van internettoegang worden voorzien. Duncker & Munnikhuis had al veel ervaring met apparatuur van Netgear, maar ook het design van de access points speelde een rol bij de keuze voor Netgear: ‘De klant vond het design erg belangrijk. De access points kwamen namelijk aan een technisch plafond te hangen, in het zicht van de bezoekers. De zalen zijn zeer smaakvol ingericht en dan wil je natuurlijk niet dat de access points de boel ontsieren. De access points gaan helemaal op in de mooie omgeving; als je niet weet dat ze er zijn, zie je ze niet. Daarnaast is het natuurlijk erg belangrijk voor een zalencentrum om de bezoekers een goed en stabiel Wi-Fi-netwerk te bieden. We werken veel met Netgear, omdat we uit ervaring weten dat de kwaliteit van het netwerk dan verzekerd is.’
Geen omkijken naar
Bruin is uitermate tevreden over het resultaat: De prijs was goed, het design is prachtig en de verbinding doet het nu gewoon. Zo moet het zijn. Ik heb er geen omkijken naar. Ik vind de kastjes zo mooi dat ik ze liever in het zicht heb hangen dan uit het zicht. Dat was vroeger wel anders, toen wilde je al die techniek in het plafond verstoppen!’ Ook van de klanten en bezoekers krijgt Bruin positieve reacties. ‘Mensen vinden het fijn dat ze zonder problemen direct toegang tot het netwerk hebben’, vertelt ze. ‘Het is tegenwoordig bijna een basale levensbehoefte en het valt eerder op als het niet werkt, dan wanneer het gewoon goed werkt. Er wordt ons bij evenementen vaak van tevoren gevraagd of er een goede internetverbinding is en ik kan die vraag nu volmondig met ja beantwoorden, zonder dat ik me zorgen hoef te maken of ik het wel waar kan maken.’
In geval van storing weet Bruin zich verzekerd van de ondersteuning van Duncker & Munnikhuis. Zij beheren het netwerk en staan in geval van calamiteiten paraat. ‘Ik heb zelf geen verstand van de technische kant van het netwerk’, zegt Bruin. ‘En dat wil ik ook niet hebben. Ik wil dat het werkt en dat professionals er voor zorgen dat het blijft werken. Niet dat ik de diensten van Duncker & Munnikhuis nodig heb gehad: tot nu toe werkt alles feilloos.’