Nederlanders zijn in vergelijking met inwoners uit omringende landen terughoudend met winkelen via internet. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau PwC onder vijtienduizend online consumenten. In Nederland koopt 61 procent van de ondervraagden minimaal maandelijks iets online. In het Verenigd Koninkrijk ligt dat percentage op 79 procent en in Duitsland op 75 procent.
Onderzoeker en partner van PwC, Marc Diepstraten, vindt de terughoudendheid qua online aankopen opvallend. ‘Nederland staat op de tweede plaats van de Oeso-landen (sociaal economisch samenwerkingsverband van 34 landen. Red.) op het gebied van breedbandpenetratie.’
Het onderzoekbureau vat samen: ‘De Nederlandse consument koopt minder met een tablet dan bijvoorbeeld een Brit en een Duitser. En diezelfde Brit en Duitser kopen veel vaker online dan de gemiddelde Nederlander.’ De reden dat Nederlanders relatief minder snel overgaan tot een online aankoop kan volgens de onderzoekers samenhangen met het feit dat het aantal creditcardhouders in ons land relatief klein is. Ook heeft Nederland een grote winkeldichtheid waardoor de afstand tot de dichtstbijzijnde winkel klein is. ‘Hier zouden retailers vervolgonderzoek naar kunnen doen’, stelt het bureau.
PwC: ‘Nederland loopt achter. Zo koopt maar een kwart van de Nederlandse internet shoppers wel eens iets via zijn smartphone. Chinezen kopen juist heel veel via hun tablet of smartphone.’ Wereldwijd maken ruim vier van de tien internetshoppers gebruik van een mobiel apparaat bij hun aankopen.
Social media
Uit het onderzoek blijkt verder dat consumenten steeds minder retailers bezoeken. Bijna de helft (46 procent) winkelt bij minder dan zes retailers. In 2013 had ruim een kwart (28 procent) maximaal zes retailers op het voorkeurslijstje. PwC: ‘In andere landen is de retailer-consolidatie al veel verder. Zo winkelt 70 procent van de Franse ondervraagden bij minder dan zes retailers. Het wordt voor een retailer dus steeds moeilijker om op het voorkeurslijstje van de consument te komen en te blijven’, ‘Simpelweg kanalen toevoegen is niet meer genoeg’, aldus Diepstraten.
59 procent van de ondervraagden (Nederland 36 procent) volgt zijn of haar favoriete retailmerk via social media. Een even hoog percentage ontdekt interessante merken via social media (Nederland 31procent).
Ruim een kwart van de Nederlandse respondenten (wereldwijd 21 procent) bezoekt social media websites naar aanleiding van een promotie die ze via sms of email ontvangen.
Data-analyse
Volgens PwC biedt de verschuiving naar online shoppen retailers de kans om persoonlijke aanbiedingen te baseren op persoonlijke voorkeuren. Diepstraten: ‘Consumenten nemen geen genoegen met eenheidsworst. Door slimmer data te analyseren die consumenten op internet achterlaten, kunnen retailers hun inspanningen op de meest winstgevende klantsegmenten richten. Dat geeft retailers kansen om op voorkeurslijstjes te geraken.’
Het is idd opmerkelijk want online kopen wordt vaak verondersteld goedkoper te zijn en dat is vaak koren op de molen van de prijsbewuste Nederlander. Maar dat blijkt dan toch niet genoeg te zijn om die consument overstag te helpen?
De oorzaken lijken mij meervoudig en geven aan dat de retail handel hier nog te voorzichtig mee aan de slag is gegaan.
Qua logistiek is het vaak lastig. Via de post weet je nooit wanneer het aankomt en als je aan het werk bent laten veel mensen het naar daar opsturen. Moet je het ophalen dan moet er maar net een distributie punt ben je in de buurt zijn. Heb zelf ooit eens een harde schijf bij een tankstation om de hoek opgehaald, wat an sich al raar klinkt.
Qua betaling is het ook niet eenduidig. Via CC, iDeal, porto of direct overmaken. De mogelijk meerkosten daarvan maken een product dan ook duurder.
Er zijn retailers die dankzij hun online activiteiten meer in hun winkels zijn gaan verkopen dus in die zin heeft het zeker nut om als retailer daar ook alert op te blijven. Want er zijn legio mensen die grif toegeven dat ze in winkels gaan kijken naar spullen en die online bij de goedkoopste plek kopen. Als je daar als retailer op inspeelt en een degelijk advies geeft, daarbij een interessante concurrerende prijs kan bieden en mensen het direct laat meenemen zal veel mensen over de streep halen. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan want er is heel wat voor nodig om zoiets te kunnen realiseren. Maar de retail handel heeft het zwaar op het moment. Dus wat dat betreft zullen ze wel mee moeten bewegen met de markt en met de mensen willen want anders is het al snel einde verhaal.
En de kleine ondernemingen die vanuit de huiskamer zijn begonnen en vaak specialistische goederen aanbieden kunnen dit tegen een zeer scherpe prijs doen. Maar ze missen vaak het budget om hun klantenkring te attenderen op hun aanwezigheid. Die zullen dan ook meer moeten gaan samenwerken met soortgenoten of retailers die wel wat ruimte willen opofferen voor producten die meer klanten aantrekt.
Zeer aparte uitkomst.
Ik had zelf verwacht dat we hier verder in waren.