Programmeurs met een opleiding op hbo- of wo-niveau verdringen programmeurs met een mbo-opleiding op de arbeidsmarkt. Het aantal vacatures voor programmeurs op mbo-niveau is sterk afgenomen terwijl het aantal vacatures voor hogeropgeleide programmeurs flink is gestegen. De vraag naar hbo'ers is sowieso vele malen hoger. Dat blijkt uit cijfers van detacheerder Yacht dat periodiek de arbeidsmarkt onderzoekt.
Daaruit blijkt dat in het vierde kwartaal van 2013 het aantal vacatures voor programmeurs op mbo-niveau uitkwam op ongeveer achthonderd. In vergeleken met dezelfde periode in 2012 daalde het aantal vacatures met zo’n 15 procent. Het aantal vacatures voor programmeurs op hbo-niveau en hoger kwam in het laatste kwartaal van 2013 uit op bijna negenduizend. Een groei van zo’n 34 procent ten opzichte van het aantal vacatures in het vierde kwartaal van 2012.
Van alle vacatures die geplaatst worden voor programmeurs is ongeveer 10 procent bestemd voor mbo’ers. 90 procent is gericht op programmeurs met hbo- of wo-niveau. De vraag naar Java-programmeurs is het grootst. .Net en PHP-programmeurs staan op een gedeelde tweede plaats.
Java
‘Werkgevers geven op dit moment de voorkeur aan ervaren specialisten. Hierbij is branche-ervaring en de juiste certificaten meer dan ooit van belang’, zegt Dick Koopman, directeur bij Yacht. Hij licht toe: ‘Op dit moment is het zo dat werkgevers de spelregels nog kunnen bepalen op de arbeidsmarkt. Zij kunnen overvragen en zoeken naar die kandidaat die alle papieren al in huis heeft en gelijk aan de slag kan. Voor toekomstige werknemers is er vervolgens weinig perspectief: opleidingsbudgetten zijn er nauwelijks, net als doorgroeimogelijkheden.’
Kenniseconomie
Koopman vervolgt: ‘Waar voorheen een mbo’er kon starten en doorgroeien wordt er nu meteen om een hbo’er gevraagd. Het zijn met name de mbo’ers waar steeds minder banen voor zijn. Nederland wordt steeds meer een kenniseconomie en dat leidt tot een tweespalt op de arbeidsmarkt: of je beheerst een ambacht (timmerman, stukadoor of kok) of je bent hoger opgeleid. Iedereen die een middelbare school verlaat doet er dan ook goed aan, afhankelijk van de capaciteiten, om of een ambacht te leren of minimaal een studie op hbo-niveau te doen. Dit vergroot de kansen op een baan aanzienlijk.’
Beste Frits, van de capaciteiten van veel HBO/WO opgeleiden heb ik persoonlijk geen hogere pet op dan van de capaciteiten van MBO opgeleiden. Ieder beschikt over een bepaalde mate van talent of aanleg en mogelijkheden en ieder draagt bij aan het resultaat. Dat iemand op MBO niveau blijft hangen wil niet zeggen dat hij minder presteert dan hoger opgeleiden. Het hangt er sterk vanaf welke meetlat je gebruikt.
Er wordt, vind ik, te vaak en te makkelijk vanuit gegaan dat ‘hoger opgeleid’ ook betekent dat je de dingen beter kunt, beter ziet of dat je meer kunt. Als dat zo was waren we nooit in de crisis beland. En als hoger opgeleiden niet ‘slimmer’ worden dan ze nu zijn, hollen we straks regelrecht de volgende crisis in. Dus laten we elkaar in onze waarde laten en minstens proberen wat slimmer gebruik te maken van ieders specifieke kwaliteiten, op welk “niveau” dan ook.
@Hk: Als ik het goed begrijp zie je geen toegevoegde waarde in de verschillende niveau’s van opleiding. Ter info, dit concept bestaat in alle landen en bestaat al zolang er onderwijs is. In het onderwijs (als voorbeeld) mag je geen les geven als je officiele opleiding hebt afgerond. Als je een advocaat nodig hebt dan verwacht je geen MBO-er. Als je naar een ziekenhuis gaat dan verwacht je niet dat de verpleegster je gaat onderzoeken enz enz..
Een artikel gebaseerd op een onderzoek van Yacht….
Beste mensen de conlussies zullen ongetwijfeld kloppen, maar dat is ook heel verklaarbaar.
Het niveau van een moderne HBO opleiding haalt het niet eens bij een MBO opleiding van 20 jaar geleden…
Vroeger kwam je met je Mavo achter de kassa te zitten, tegenwoordig mag je blij zijn als je met je academische achtergrond pakken melk mag bliepen…
Mischien weer gewoon eens het niveau wat opvijzelen…iig tot een niveau wat mijn tienjarige buurjongetje nog net niet heeft.
@Frits: als ik jou goed begrijp moeten straks afgestudeerde artsen als verpleger aan het werk. Dat ligt tenminste in lijn met je opmerking over de gemiddelde MBO-er die niet zou kunnen programmeren.
Onzin natuurlijk.
Ik zie wel degelijk toegevoegde waarde in opleiding, maar ik vind dat hoger opgeleiden niet perse ‘beter’ of meer waard zijn dan lager opgeleiden en ik vind zeker dat hogere intelligentie niet perse betekent dat je ook ‘slimmer’ bent (al lijkt dat vaak wel zo).
Daarnaast is er een grote groep mensen die niet goed uit de voeten kan in het reguliere onderwijs, maar toch in veel vakgebieden op basis van praktische ervaring en learning on the job, makkelijk een HBO of hoger niveau kunnen halen.
Overigens ben je in een rechtszaak in veel gevallen niet verplicht een gediplomeerd advocaat te nemen. En veel routineonderzoek bij huisarts of ziekenhuis gebeurt door assistenten of verplegers.
Leuke discussie.
Ik ben zelf van mening dat het een combinatie tussen (voor)opleiding en de praktijk moet zijn.
Mijn ervaring is dat de leerstof vaak hopeloos achterloopt en je het in de praktijk pas echt leert. Daarom ben ik een groot voorstander van meerdere en mogelijk langere werkstages tijdens de opleiding. Dit zorgt er voor dat je de theorie aan de praktijk kan toetsen ( en vice-versa)
Leuke discussie.
Er is natuurlijk veel meer tussen “hemel en aarde” dan een papiertje.
Laten we wel wezen: er zijn hele grote concerns opgebouwd door mensen met alleen lagere school en hele grote conglomeraten naar de kl*te geholpen door mensen met meer dan 3 titels. En natuurlijk vice versa.
Dus met alleen een papiertje kom je er niet. Voor mij (dat is mijn persoonlijk mening) zijn er nog 2 andere aspecten die een enorme rol spelen:
– fingerspitzengefühl, liefde voor het vak, interesse….
– sociale vaardigheden, manipulatie, persoonlijkheid
Het klopt: “Het zijn met name de mbo’ers waar steeds minder banen voor zijn.“, want er is in de ICT minder werk op MBO-niveau. Dat is een beweging die al decennia aan de gang is. Dit wordt veroorzaakt door de steeds grotere complexiteit van de ICT. Zo moet een ontwikkelaar steeds meer kennis hebben van OS’en, middleware, datacommunicatie en malware, processen en daarnaast meer sociale vaardigheden bezitten.
Bovendien is er tijdelijk een extra verdringingseffect. Er is een overschot aan HBO’ers en dat wordt benut door de werkgevers, Die nemen liever een goedkopere beginnende HBO`er aan dan een senior MBO`er, ook al biedt de laatste meer ervaring.
Je ziet het aan de vacatures. Men vraagt steeds minder vaak om iemand met HBO werk- en denkniveau, maar juist om iemand met een afgeronde HBO of zelfs WO opleiding.
Dit effect wordt versterkt doordat er vanuit de werkgever minder in niet direct noodzakelijke opleidingen wordt gestoken en waardoor de doorstroming van MBO naar HBO sterk vermindert.
Meer MBO’ers in ICT-markt zetten door scholen (die dat uit eigenbelang doen) betekent een dunnere spoeling voor de huidige en toekomstige MBO’ers. Het is voor hen net leuk, maar de komende jaren wel de werkelijkheid.
@Pa Va Ke
Kunnen we dat in de praktijk vertalen naar:
De WO’er bedenkt het
De HBO’er bouwt het
De MBO’er onderhoudt het
Ik weet wel een paar grote bedrijven in Nederland waar het ongeveer op deze manier werkt. Hoewel, conform het artikel, het onderhoud vaak wordt uitgevoerd door ‘minder getalenteerde’ HBO’ers.
Persoonlijk ben ik niet zo’n fan van deze verdeling van werk. Grotere bedrijven vinden dit meestal wel praktisch en overzichtelijk. Mijn grootste kritiek op de aanpak is dat de ontwikkeling van alle werknemers stagneert vanwege een gebrek aan feedback.
De WO’er maakt een belabberd ontwerp, maar de consequenties worden afgeschoven op de HBO’er. De HBOer maakt een belabberde implementatie, maar de consequenties worden afgeschoven op de MBO’er. De MBO’er plakt pleisters en blust brandjes. Hij/zij heeft na 10 jaar nog steeds geen idee hoe goed geschreven code er uitziet.
@Frits: Het is wel hele een aparte opmerking die je maakte. Dus als mbo-programmeur kan je per definitie niet programmeren?
En als ik een deeltijdstudie hbo vrije-tijds-kunde zou doe, zou ik opeens een hele goede programmeur worden?
Ik hoop toch van harte dat u niet beslissingsbevoegd bent, want anders heb ik medelijden met de organisatie die daar onder lijden moet.
@Technicus: Je verdraait mijn stelling. Ik heb gezegd dat de GEMIDDELDE mbo-er onvoldoende capaciteiten heeft om goed te kunnen programmeren. Ik heb geen enkele uitspraak gedaan over de capaciteiten van iedere willekeurige HBO-er of WO-er. De meeste goede basketballers zijn groot, dat wil niet zeggen dat iedere persoon boven de 2 meter per defintie kan basketballen. De meeste goede programmeurs hebben een HBO/WO opleiding, niet alle HBO-ers/WO-ers kunnen programmeren. Trouwens, dit zijn denkfouten die veel MBO-ers maken 🙂