Slechts 2 procent van de cio’s stelt dat hun organisatie de afgelopen tijd in de positie is geweest om optimaal te kunnen innoveren. Er ontstaat een kloof tussen het plannen en het uitvoeren van innovatie. Dat blijkt uit het CIO report van recruiter Harvey Nash dat jaarlijks wordt gepubliceerd. Daarin staat dat iets meer dan een kwart van de cio's aangeeft dat het innovatiepotentieel ‘meestal’ wordt gerealiseerd. Het overgrote deel (65 procent ) vindt dat hun organisatie het innovatiepotentieel slechts deels heeft benut.
De onderzoekers van Harvey Nash: ‘Het is verontrustend dat 7 procent van de organisaties op geen enkel vlak innoveert. Als organisaties niet innoveren, heeft dit vergaande gevolgen. Innovatie is volgens cio’s namelijk zo belangrijk dat zij vinden dat organisaties nieuwe technologieën moeten omarmen, omdat zij anders marktaandeel verliezen.’
In het rapport staat dat 28 procent van de respondenten zegt dat organisaties door innovatie zich kunnen onderscheiden. Slechts 1 procent vindt innovatie niet belangrijk. Het percentage cio’s dat veel potentie ziet in innoveren is gestegen met 4 procent ten opzichte van 2011.
Innovatiekloof
De Harvey Nash-onderzoekers lichten toe: ‘Het verschil tussen het percentage dat veel potentieel ziet in innoveren en het percentage dat deze innovatie volledig realiseert is de zogenaamde innovatiekloof. Deze innovatiekloof is de afgelopen drie jaar steeds groter geworden. In 2011 was er een innovatieachterstand van 65 procent, in 2012 68 procent en in 2013 steeg het percentage naar 69.’
Roland Steenvoorde, directeur van Harvey Nash Executive Search: ‘Het is logisch dat cio’s gefrustreerd raken van het feit dat het innovatiepotentieel binnen de organisatie vaak niet wordt gerealiseerd. Innoveren is ontzettend belangrijk, kijk maar naar alle grote namen om ons heen. Vrijwel iedereen heeft die positie bereikt door een vernieuwend product of dienst in de markt te zetten.’
Steenvoorde vervolgt: ‘Gelukkig kan de cio een belangrijke rol spelen in het creëren van een innovatiecultuur binnen de organisatie. Van het promoten van samenwerken tot aan het actief aanmoedigen van het gebruik van de cloud; dergelijke stimulaties zorgen uiteindelijk voor vernieuwende en innoverende ideeën.’
@ HK
Lees even tussen mijn regels door en je begrijpt mijn stelling dat als je in crisistijd niet inovatief kunt zijn, je commercieel gezien heel hard zal moeten rennen om ontwikkelingen en mogelijkheden bij te moeeten kunnen houden.
Mooie voorbeelden dan Free recordshop en Polare. Beiden klaarblijkelijk niet bij machte mee te gaan in veranderende marktomstandigheden en nieuwe concepten voor zichzelf te bedenken met als logisch gevolg dat…..
Men maakt corporate gezien keuzes. en die keuzes zijn weinig innovatief gebleken. Maar je ziet wel degelijk innovatie bloeien sinds 2008. Maar klaarblijkelijk zijn dat geen CIO’s die je kunt ondervragen.
Om te innoveren hoef je overigens niet altijd per definitie te investeren financieel. Heldere geesten de ruimte geven is soms genoeg om tot verrassende innovaties te kunnen komen.
I rest my case.
De CIO is juist degene die voor innovatie moet zorgen, naast de CEO en de verantwoordelijken voor de marketing / verkoop en de inkoop / productie.
De meeste CIO’s geven feitelijk zichzelf een onvoldoende. Misschien moeten zij aan een sabbatical leave of zelfs een carrièreswitch gaan denken?
Is er echt geen geld? Kijk dan eens naar het uitfaseren van (delen van) informatiesystemen die meer kosten dan opleveren. Dan komt er ruimte voor nieuwe zaken. Bekijk vooral ook of een beter gebruik van informatiesystemen mogelijk is. Zijn er besparingsmaatregelen genomen die meer hebben gekost dan opgeleverd? Gewoon terugdraaien. Ook dat kan veel besparingen opleveren. Daarbij ontstaat er steeds een positieve beweging in de organisatie en dat heb je nodig. Vele kleine stappen van optimalisatie kunnen uiteindelijk ook tot de gewenste / benodigde innovatie leiden.