Klanten van supermarktketen Spar kunnen sinds kort hun online-bestellingen betalen met de Shuttle, de mobiele oplossing voor pin-betalingen van Adyen. Hiermee ondersteunt de buurtsupermarktketen zijn digitale strategie. De afgelopen maanden hebben 54 Spar-winkels, onder meer in Heelsum, Hoogwoud, Waddinxveen en Wageningen de mobiele oplossing voor pinbetalingen al in gebruik genomen. De intentie is om in 2014 in totaal honderd Sparwinkels te voorzien van de Shuttle.
De keuze viel op Adyen omdat zij als enige partij een omnichannel betaaloplossing biedt, waarmee de online bestelde boodschappen bij bezorging ter plekke kunnen worden afgerekend. De pinterminal van Adyen is niet veel groter dan een mobiele telefoon en daarom zeer gebruiksvriendelijk en eenvoudig mee te nemen. Daarnaast biedt Adyen via haar online backoffice volledig inzicht in alle mobiele betalingen aan de betreffende Spar-ondernemer.
Met de online bestelservice heeft Spar zijn functie als winkel voor dagelijks gemak weer verder ingevuld. Consumenten kunnen online hun bestelling opgeven en deze – indien mogelijk – nog dezelfde dag laten bezorgen en/of in de lokale Spar afhalen. Bij aflevering van de boodschappen kan met de Shuttle worden afgerekend.
De franchisenemers van Spar kunnen zelf bepalen of ze een online bestelservice bieden of niet. Spar Holding biedt de faciliteiten en waarborgt de kwaliteit van de service. Het was een uitdaging om de online besteldienst eenvoudig in gebruik en beheer te maken tegen lage kosten. Ook op het vlak van betalen hanteerde Spar deze criteria. Om die reden is gekozen voor de Shuttle; snel, gemakkelijk en betrouwbaar zonder extra en onnodige kosten.
Richard Beukeboom, manager e-commerce bij Spar Holding, legt uit dat consumenten willen betalen voor wat ze krijgen en niet meer of minder. Het is daarom logisch dat men pas betaalt bij aflevering van de boodschappen en niet vooraf. ‘Bij wichtgoederen, zoals vleeswaren, kaas en in geval van ongesneden groenten en fruit, krijgt men vaak iets minder of meer dan precies één ons of een kilo. Wij zorgen dat het bedrag op de bon precies klopt met de geleverde hoeveelheden en dat klanten kunnen nalopen of de bestelling klopt, voordat ze betalen.’
De Adyen-betaaloplossing biedt winkeliers betaalgemak en flexibiliteit tegen zeer concurrerende tarieven, aldus Beukeboom: ‘We hebben met verschillende aanbieders van betaalservices aan tafel gezeten. Adyen biedt een pinterminal tegen een laag prijspunt en met een transparante betaalstructuur. De oplossing is behoorlijk populair bij onze ondernemers. We krijgen zoveel aanmeldingen dat we gefaseerd moeten uitrollen.’
‘Wij zijn blij een rol te kunnen spelen bij de digitale strategie van gevestigde ketens als Spar’, zegt Roelant Prins, chief commercial officer bij Adyen. ‘Ze kunnen met onze oplossing op een hele flexibele en kosteneffectieve manier hun servicegerichtheid verder vergroten. Het is mooi om te zien dat de Shuttle Spar-franchisenemers in staat stelt om te profiteren van de mogelijkheden die internettechnologie en e-commerce bieden.’