Veel zorgorganisaties denken na over het realiseren van een toekomstvaste gegevensopslag en –uitwisseling. Daarbij wordt de klant centraal gesteld. Voordat dit kan worden gerealiseerd, moet ervoor worden gezorgd dat de repository haalbaar is en goed werkt voor de specifieke keten.
‘Een informatiearchitectuur die zorginstellingen en hun ketenpartners ondersteunt bij het effectief en efficiënt omgaan met zowel operationele gegevens als tactische beslis- en stuurinformatie is de grote wens van veel organisaties in de zorg. Daarbij wordt verder gekeken dan de grenzen van de eigen organisatie en de dag van morgen. Om daarmee de kwaliteit van de zorg in de regio, met vaak een diversiteit aan aanbieders en een complexe structuur, te verbeteren’, aldus Computable-expert Minne van der Sluis, business consultant BI bij Imtech.
Randvoorwaarden
Informatietechnisch draait het daarbij om zaken als opkomst en integratie van ehealth-concepten, invoeren van het ‘bring your own device’-principe, integratie van datamining-toepassingen, het belang van domotica en smart metering en razendsnelle verspreiding van social media en internettoepassingen zowel aan de cliëntkant als elders in de keten. ‘De geschetste uitdagingen vragen om een verregaande ontkoppeling van publicatie, presentatie, applicatie, informatie-uitwisseling en gegevensvastlegging. Zo’n ontkoppelde lagenstructuur stelt randvoorwaarden aan de daarin opererende producten en applicaties’, zegt Van der Sluis. ‘Ze moeten op een uniforme, oftewel service-oriented, manier met elkaar communiceren en op gezette tijden en volgens voorgeschreven protocollen hun data off-loaden naar de centrale datastores.’
Resultaat
Van der Sluis is van mening dat voordat zoiets stap voor stap gerealiseerd kan worden, zo’n integrerend metamodel (repository) voor centrale dataopslag en -gebruik getoetst moet worden aan de haalbaarheid voor de specifieke zorg- en samenwerkingsproblematiek in de regio of keten. ‘Het voornaamste resultaat van zo’n verregaande ontkoppeling is de vrijheid die een instelling krijgt om op de verschillende lagen de best passende onderdelen te selecteren, qua functionaliteit, kosten, partnerschappen, onderhoud en schaalbaarheid. Daarnaast zijn ze relatief eenvoudig te updaten, upgraden en te vervangen.’
Computable-topic Zorg
Er is op dit moment geen branche waar zoveel verschillende ict-vraagstukken spelen als in de zorgmarkt. Reden voor ict-vaktitel Computable om te starten met het nieuwe topic Zorg. De komende tijd worden meerdere ict-vraagstukken in de zorg behandeld met input van de eigen Computable-experts op het topic Zorg.
Korte vraag, gaan we terug naar de tijd van batchverwerkingen?
Dat idee krijg ik als ik het volgende lees:
“op gezette tijden en volgens voorgeschreven protocollen hun data off-loaden naar de centrale datastores”.
Ik mis in het verhaal een praktisch voorbeeld, zo is het een beetje droogzwemmen.
Waarom is bovenstaand vraagstuk exclusief voor “Zorg-ICT” ? Zou een open en gestandardiseerd “Safe-point” voor data in de meest algemene zin ook niet zinvol zijn voor andere bedrijfstakken?
Denk aan bedrijfsovernames, splitsingen, faillietsementen van ICT-Providers of van Software leveranciers. Conflicten tussen (commerciele) ICT partijen waarbij oplossing A in korte tijd wordt vervangen door oplossing B. De belastingdienst en andere informatie- en statistiekvragers die meerdere jaren na eerste rapportage, nog steeds historisch gegevens willen terugzien, waarbij het lopende on-line contract voor “dat oude systeem” al lang geleden in beeindigd.
Ik kan zo nog wel een paar valide argumenten verzinnen.
@Jan
Hoezo terug naar batch-verwerkingen?
Bij mijn weten zijn deze nooit weggeweest, tenminste niet in back-office waar nog ontzettend veel informatie uitwisselingen tussen systemen en organisaties op deze manier gaan.
Samenwerking en integratie van ehealth-concepten zal steeds gemakkelijker gaan, omdat de systemen en registraties in de keten voor medische gegevens al naar elkaar toe groeien. Ook binnen de zorgverzekeringswet is reeds uniformiteit voor registratie op basis van DBC-zorgproducten en zorgactiviteiten. Uitwisseling van gegevens is een goed idee vanwege de voordelen voor de cliënt, maar onder voorwaarde dat de informatiebeveiliging op orde is en tal van zorgaanbieders hebben hierin nog een weg te gaan. Er zijn echter actuele ontwikkelingen die dit proces versnellen, want NEN7510 is de veldnorm voor informatiebeveiliging in de Zorg en staat in de nieuwe “Maatregel van Bestuur”, zodat deze in de nabije toekomst ‘wet’ gaat worden.
@Ewout
Transaction-based systemen voorkomen de vertraging die je met batch-verwerking ziet, dat is meer van deze tijd.
@ChristOoms En laat ik nu begrepen hebben dat juist het DBC een van de grote ergernissen van de zorgverleners is. Het bekende boekhouden van het eigen werk en die teveel tijd die zorgverleners kwijt zijn aan administratie. Het DBC is leuk voor verzekeraars en de zorgsector een tijdvretende kostenpost.
Als ik het artikel lees is er behoefte aan standaarden voor uitwisseling voor informatie. Maar bestaan er al geen standaarden voor data uitwisseling?